Ötzi

Z Necyklopédia

Ötzi
Ötzi.jpg
Vojak Červenej armády Ötzi
Ötzi 02.jpg
Na spoločnom zábere s őbersturmbannführerom Stetkem môžme vidieť, aký bol Ötzi nízky ľudo.
VTN.png VEDECKÝ TÍM   NECYKLOPÉDIE
odporúča článok Ötzi,
pretože odhaľuje odborné fakty.

Tento článok môže byť použitý
ako referencia v odborných kruhoch.

Ötzi (* pravdepodobne 1899 alebo 1900 – † 1945) je moderné meno vynikajúco zachovanej prirodzenej múmie vojaka Červenej armády z doby 2. svetovej vojny.

[upraviť] Okolnosti nálezu

Ötzi bol nájdený v roku 1991. Našli ho dvaja vyhladnutí blúdiaci alpskí horolezci opačného pohlavia. Prevdepodobne to teda bol muž a žena. Pôvodne sa ich aj zmocnila istá radosť, no keď zistili aký starý odležaný kus mäsa našli, bolo po radosti.

Našťastie ho našli podvečer a potom ako sa zotmelo zbadali v diaľke malé svetielko. Zobrali teda svojho nového parťáka so sebou a šli za svetlom až došli doprostred jedného lesa, kde na čistinke stála drevená chalúpka. Táto chalúpka nebola na stračej a ani slepačej nohe a ani baba Jaga tam nebývala. Bývali v nej manželia Steinműlerovci, ktorí mali túto oprýskanú ubykáciu na to, že podnikali v nej v agroturistike. Mali tam aj veľký vaňový mrazák a tak ustlali aj Ötzimu.

[upraviť] Rehabilitácia

Ötziho začiatky po jeho nájdení neboli spočiatku svetlé. Bol totiž známy ako medzinárodne hľadaný údajný nemecký (niektoré kruhy hovoria, že rakúsky) dezertér. Dezercia je u vojakov veľkým zločinom. No po tomto Ötziho náleze bol ale omilostený a Tyrolský krajinský súd mu dal milosť a veľkodušne zrušil trest smrti, ktorý mu za jeho údajnú dezerciu kedysi dávno udelili.

Hneď nato ho celá rodina po rokoch s otvorenou náručou medzi sebou šťastne privítala. Pravnúčik Henzi mu za všetkých jej členov dal bozk na líce... urobil to chirurgickými klieštikmi (tzv. „peanom“). Z tejto peanom odobranej vzorky mu bol vykonaný test DNA pre určenie otcovstva na dokazovanie neplatenia rodičovských príspevkov.

[upraviť] Ďalšie fakty

Ötzi bol vyzbrojený puškou a na hlave mal baretku. Ako sme už spomínali, našli ho v ľadovci v Alpách, pri hraniciach s Nemeckom, kde po stretnutí s horskými strelcami SS zaľahol a zaspal ako zabitý. Jeho chatrné topánky vypchaté trávou a nemoderné tetovanie spôsobili, že si ho vedci pomýlili s praľudom (a podľudom) a šupli ho najprv do múzea.

Potom ako im tam v tom múzeu začal smrdieť si kustódi uvedomili svoj omyl. Vrátili ho preto do ľadovca, na ktorom ho zastrelili. Urobili to tak, že ho zaliali do kocky vody a dali do mrazničky. Do vody pridali niekoľko konárov s bobkovými listami, nové korenie a horčicové semienka... to aby tak nesmrdel.

Tu ho zase objavili turisti, ktorých znova topánky a tetovanie pomýlili. Navyše, moderná veda umožňuje zotrvať v omyle dlhšie, než veda nacistického Nemecka. Na Ötziho noži vedci našli krv najmenej šesť ľudov (testy DNA), čo naznačuje, že to bol hrdina, nikoho však nenapadlo, že Hrdina Sovietskeho zväzu. O múmiu „praľuda “sa preto rozpútala hotová vojna, pretože každý si ju chcel zobrať domov. Len Rusi sa k nej napodiv nehlásia.

Vedcom sa podarilo zistiť, že Ötzi bol vysoký 159 cm a mal 45 až 47 rokov.

[upraviť] Ötztal

Ötzi je pomenovaný je podľa údolia Ötztal v Ötztalských Alpách, v ktorom ho našli.

V podstate mal šťastie, že ho našli tu, pretože susedným údolím je Pitztal a teda sa mohol volať Pitzi. Tento fakt vyvolával nežiaduce asociácie až výbuchy smiechu a to by nebolo dobré, nakoľko o mŕtvych vojakoch treba hovoriť v dobrom. Nikto by predsa nechcel, aby sa hovorilo, že sa v Pitzi našiel nejaký Ötzi.

[upraviť] Je Ötzi našim Otcom?

Religionisti a teológovia sa domnievajú, že áno. Ötzi má údajne rovnaký pôvod ako slovenské „oci“ a ide teda o láskavé oslovenie Otca nás všetkých. Ötziho synom bol potom Adam. Táto teória je, samozrejme, nekompatibilná s faktmi uvedenými vyššie, ale to religionistom a teológom nikdy nevadilo.

V iných jazykoch