Šach

Z Necyklopédia

Šach
Milan mikulastik chessball 01
Populárny šachbal
Chess for Three - Hexagonal Board
Šach pre troch... či šiestich?

Šach je stolová hra s významnou úlohou náhody a šťastia. Napriek tomu, že sa to nezdá, je táto hra považovaná za šport. Takže hráči šachu, šachisti, by mohli byť označovaní za športovcov.

[upraviť] Charakteristiky

Vo svojej histórii šach prešiel svojim logickým až určitým vývojom. Jeho podstatou je súperenie dvoch bojových skupín figúrok, kde je daná hierarchia predného šíku pešiakov, ktorí zabezpečujú ochranu druhej rady. V tej druhej sa nachádza kráľovský pár a niekoľko (šesť) ďalších tupcov, ktorí charakterizujú spôsob vedenia tímu, teda menežment.

Pešiaci sú riešení podľa reálneho vedenia: jeden pešiak drie na jedného šéfa, takže ich je osem. Pešiaci pritom z hry vypadávajú ako prví, ale ich vedúci zostávajú a tak tí ostávajúci drú aj na tých.

[upraviť] Systém hry

Pri hre sa používa šachovnica, kocka a malé figúrky. Pri šachu vyššej ligovej úrovne sú aj hodiny a je ich tam dvojo. Pri šachu nižšej ligovej ba až krčmovej úrovne je bežný popolník, prípadne aj pohár piva.

Ako sme už spomenuli šachové figúrky sú rôzne. Majú svoje funkčné postavenie a vzhľadom na to trpia určitými reštrikciami pri pohybe po šachových poliach. Figúrky pešiakov napríklad absolvujú iba malý počet polí a sú určené hlavne na obetovanie. Iné sú obmedzované smerovaním svojich krokov. Sú identifikované aj podľa poslania ako napríklad strelci, veže, kone, či kráľovné a králi. Za určitých okolností sú takmer všetky vyhadzované z hry. Jediný, kto z hry vyhodený byť nemôže je kráľ a hráči.

Nesmieme opomenúť silný rasový motív tejto hry. Najčastejšie v nej súperia bieli proti čiernym. Niekedy v začiatkoch bolo pritom dané jedno (nie celkom čisté) pravidlo, že bieli vždy začínajú. Toto je fakt, respektíve jeden z dôležitých faktov, prečo bol Martin Luther King zavraždený v takom mladom veku. Túto diskrimináciu už nestihol vybaviť.

Hra šach je veľmi podobná ako preteky Formule 1, lebo cieľom hry je unudiť súpera tak aby sa v nečakanej chvíli po zadriemaní zobudil a zistil, že sa vzdal vedenia, respektíve sa dostal do fázy, že ani nevie ako prijal remízu. Oproti Formuly 1 je ešte ten pozitívny rozdiel, že aj po mikrospánku nehrozí strata telesnej integrity, ani jej skúmanie pomocou identifikácie a triedenia vzoriek motorového oleja a biologických zvyškov podľa DNA. Výnimkou sú pomerne vzácne prípady, keď si hráč počas klepnutia hlavou vypichne figúrkou oko... strelci a kráľovné sú veľmi rizikové.

[upraviť] Jedinci venujúci sa šachu

Šachu sa zvyčajne venujú introverti bez schopnosti nadväzovať akýkoľvek kontakt s okolím. Okrem nich aj ľudia ktorí majú veľa voľného času a nevedia čo s ním. Musia byť húževnatí a neúnavní. Dôležitou povahovou vlastnosťou úspešných šachistov je, že majú pocit, že za svoje výsledky vďačia vyššiemu číslu IQ. Bežne preto trpia syndrómom, respektíve psychickou poruchou, ktorá je ťažko liečiteľná a volá sa komplex nadradenosti. Kombinácia introvertnosti a menovaného komplexu ich preto odsúva na okraj spoločnosti.

Hráči šachu bývajú väčšinou štyria. Dvaja hýbu figúrkami a dvaja sú tzv, „kibici“. Šachisti majú neblahú povesť a preto sú častým terčom rôznych kontrôl moču na prítomnosť dopingu. Nebezpečné sú už nekalé praktiky s pitím kávy, ktoré spôsobuje nevyrovnané šance v zápolení. V histórii tohto športu už poznáme viacero prípadov vrátených titulov a medailí.

[upraviť] Výroky o šachu

Futbal je ako šach, iba sa nehrá s kockou. Lukas Podolski

Šport
Mario-sonic-olympic-games

BicykelBojové umeniaBunjijumpingCurlingFormula 1FutbalGolfHokejKorčuľovanieKrvavý kúpeľPoweriserRiťolezectvoStacionárny bicykelŠachTukosenieVolejbal

Me sfz

Hlášky slovenských komentátorovKorupciaIvan NiňajNiňajove hláškyOlympijské hryZimné olympijské hry 2014Púnske vojny