Asteroid

Z Necyklopédia

Utok asteroidu

Asteroid pri svojej obľúbenej činnosti

Asteroid alebo kozmický šuter (niekedy sa používa aj slovenský názov planétôčka) je kus skaly, ktorý lieta. Asteroidy predstavujú tie úlomky hornín, ktoré pri formovaní planét nijaká planéta nechcela. Z tohto dôvodu majú asteroidy hlboko zakorenený komplex menejcennosti a sú veľmi agresívne. Nemajú na práci nič iné, než lietať po slnečnej sústave a hľadať niečo, do čoho by narazili.

Z dlhodobých štatistických pozorovaní, ktoré robili Holywoodski režiséri vyplynulo, že teleso, ktoré sa stáva najčastejšou obeťou útoku asteroidov je Zem.

Problematika útokov asteroidov sa stala širšej verejnosti známa potom, čo bol odvysielaný dokumentárny film Armagedon. V ňom bol podrobne zaznamenaný útok asteroidu, ktorý našťastie hravo odvrátila posádka zložená z amerických superhrdinov. V tejto mimoriadne realistickej vedeckej snímke sme mali možnosť tiež pozorovať obranné reflexy asteroidu, napríklad zemetrasenie, ktoré je na telesách bez tektoniky skutočne veľmi časté.

Z dokumentárneho filmu Armagedon sme sa dozvedeli, že asteroidy majú veľmi malú gravitáciu, ale keď po nich kráčate, pripadá vám na nerozoznanie od pozemskej. Ich povrch je pokrytý zahrotenými lesklými kryštálmi, ktoré slúžia ako obrana vyvinutá miliónmi rokov evolúcie na obranu pred americkými superhrdinami. Asteroidy bývajú často sprevádzané svojimi mláďatami, ktoré putujú po dráhach rovnobežných s dráhou mamičky. Niekedy ju predbehnú a dopadnú do vopred vytipovaných husto obývaných oblastí. Asteoidy sa najviac zdržiavajú v páse asteroidov, ale nerobí im problém kedykoľvek si nájsť zámienku na to, aby opustili svoje stabilné obežné dráhy a zaútočili na Zem.

Asteroidy sa rozmnožujú nepohlavne delením na dve (prvočíslo), alebo viac (nečíslo) častí.

[upraviť] Pomenovanie

Asteroid môže hocikto pomenovať hocijako. Tým sa líšia od planét, ktoré môžu byť pomenované len po vyhynutých božstvách. Keď sa objavili prvé asteroidy, nastal problém, ako ich pomenovať, pretože všetky mužné mená už obsadili názvy planét, mesiacov a kráterov. Astrológovia preto pristúpili k úplne krajnému riešeniu a začali ich pomenovávať po ženách. Lenže aj ženské mená časom došli a dnes je už možné pomenovať asteroid hocijako - napríklad podľa svojho psa, mačky, potkana či pásomnice.

[upraviť] Objav a prieskum

Zamaskovany asteroid

Asteroidy dokážu byť na nerozoznanie podobné hviezdam

Asteroidy sa objavujú veľmi ťažko, pretože pri pohľade cez ďalekohľad sa tvária ako hviezdy. Z toho pochádza aj samotný názov „asteroid“, ktorý možno voľne preložiť ako „ty kokso, vono to vyzerá úplne ako hviezda, ale nie je to hviezda!“.

Ak chceme objaviť asteroid používame snímky s dlhou expozíciou, ktoré odhalia zakrádajúce sa asteroidy medzi hviezdami, pretože sa vyfotografujú ako čiarky. Ak po vyvolaní snímok zistíte, že na snímke sú len samé čiarky, môže to znamenať dve veci: Buď sa na nás rútia všetky asteroidy s cieľom raz a navždy vyhladiť ľudstvo, alebo ste zabudli zapnúť pohon montáže ďalekohľadu.

Výskumu asteroidov sa venujú astrológovia. Z dokumentárnych filmov vyplýva, že pri ich prieskume najradšej sedia pri ďalekohľade a pozerajú sa do jeho okuláru, aby videli, že na asteroidoch nič nevidno. Ak chcú niečo vidieť, pošlú na asteroid sondu. Sondy občas na asteroid spadnú a vtedy svetové informačné prostriedky vyhlasujú, že to tak malo byť a že zámerom misie nebolo mäkké pristátie či nedajbože návrat na Zem so vzorkami, ale že išlo o úspešný pokus trafiť sa do takej malej skaly v takom veľkom vesmíre.

[upraviť] Podobné telesá

[upraviť] Kométy

Podobnými telesami ako asteroidy sú kométy. Niekedy sa tieto dve skupiny telies vzájomne krížia a vznikajú asterokométoidy (či asteroidioti). Asterokométoidy sú tiež mimoriadne nebezpečné a od obyčajných asteroidov sa líšia v tom, že majú búrlivú a nebezpečnú atmosféru, aby ich ničenie americkí superhrdinovia nemali príliš ľahké. Ústredný objekt z dokumentárneho filmu Armagedon bol vlastne asterokométoid.

[upraviť] Trpasličie planéty

Pri krížení asteroidu a planéty vzniká ďalšia pozoruhodná skupina telies, ktorú astrológovia nedávno pomenovali ako trpasličie planéty. Tvar trpasličia planéta zdedí po planéte a veľkosť po asteroide. Trpasličia planéta sa tvári ako normálna planéta a jediný rozdiel medzi ňou a planétou je to, že je veľmi malá.

Mediálne veľmi známy sa stal prípad Pluta, ktoré sa celých sedemdesiat rokov po svojom objave vyhlasovalo za čistokrvnú planétu. Až po objave jeho nepriznaných súrodencov Makaj, Haumey a hlavne Eris bol rodokmeň Pluta podrobne preskúmaný a zistilo sa, že medzi jeho predkami boli tiež asteroidy. Preto Medzinárodná astrologická únia v roku 2006 oficiálne vyradila Pluto zo zoznamu čistokrvných planét.

Pluto odmietlo celú situáciu komentovať, ale v súvislosti s týmto škandálom naznačilo, že privítanie prvej americkej sondy New Horizons na jeho povrchu nemusí byť zrovna priateľské.