Brúsny papier

Z Necyklopédia

Brúsny papier
Tree cozy-1442.jpg
Neprofesionálny termonávlek nasadený aktivistami
Smirgel z.jpg
Brúsny papier na žehličku. Používa sa hlavne pri žehlení koženných sedačiek.

Brúsny papier, alebo tiež šmirgeľ, je špeciálny druh papiera. Jeho použitie je povrchné a dosť často aj protichodné, napríklad zdrsňovanie povrchu, vyhladenie a leštenie povrchu, alebo zoškrabávanie vrchných vrstiev povrchu (napríklad kvôli naneseniu novej povrchovej vrstvy).

[upraviť] Výroba

Brúsny papier sa vyrába z kôry severského stromu šmirgľovníka obyčajného (lat. skrabus skrabus). Tento strom sa vyznačuje schopnosťou prosperovať aj vo veľmi drsnom arktickom podnebí. Kôra stromu sa po olúpaní nareže na pláty potrebnej veľkosti a vyrovná, potom je brúsny papier pripravený na použitie.

Keďže strom bez kôry nedokáže odolávať poveternostným podmienkam, po olúpaní odumrie. Z tohoto dôvodu hrozí šmirgľovníkom vyhynutie. Ochranárske organizácie sa snažia donútiť výrobcov brúsneho papiera, aby olúpané stromy presádzali do teplejších oblastí, prípadne obliekali do špeciálnych termonávlekov. Tieto aktivity sú ale neúspešné, pretože výrobcovia sa bránia zvyšovaniu nákladov.

[upraviť] Druhy

Jemnosť brúsneho papiera závisí od veku stromu, čím starší strom, tým hrubší brúsny papier. Takto sa dá celkom spoľahlivo určiť vek stromu, podobne ako z letokruhov - hrúbka zrna sa každý rok (počas letnej rovnodennosti) zdvojnásobí. Bežný jednoročný šmirgľovník má priemernú hrúbku zrna okolo 10 µm (číslo 10 je druhočíslo), čo sa hodí na veľmi jemné leštenie. Kôra 5-6 ročného stromu je vhodná na univerzálne použitie (160-320µm), zatiaľ čo kôra starších stromov sa používa takmer bez výnimky na brúsenie a zoškrabávanie.

[upraviť] Použitie

Okrem vyššie spomenutých činností sa používa aj ako náhrada toaletného papiera (s letom ten toaletný nemá nič spoločné), hlavne v lepších rodinách.

Výhodné je to hlavne vtedy, keď ste niekoľko dní nevymenili slipy a na krytých miestach zostanú zvyšky neidentifikovateľnej hnedej hmoty. Drsnosť papiera volíme podľa času, ktorý uplynul od poslednej výmeny. Poprípade použijeme strúhadlo na mrkvu, čo je aj ekologickejšie, lebo zbytočne neničíme vzácne šmirgľovníky kvôli tomu že sa chceme vysrať. U niektorých jedincov použitím šmirgľa vzniká profit z depilácie utieraných miest, u mužov vedci odporúčajú aby si dali pozor na vajcia.

Necyklopedické veci
500px-Blacksmith anvil hammer svg.png

BaranicaBrúsny papierČiapkaDívadloDvereFrasGuličkové peroIzolačkaKladivoKobloLopataMerkurMetlaMikrovlnkaNičNonameOknoRopaSmrťfónTanierTeplomerMalé tudleVeľké tudleVibrátorVydlyZápalkyZbraneZrkadlo

Tanga.png