DPMK

Z Necyklopédia

DPMK
Logo-dpmk.png
800px-Karosa.jpg
malilinkatá Karosa B 932E
800px-Karosa B 941.jpg
Zväčša prázdna kĺbová Karosa B 941

DPMK - dopravný podnik mesta Košice je známy vďaka svojej jedinečnosti, ktorá spočíva v nasadzovaní čo najmenších autobusov, trolejbusov a električiek na najzaťaženejšie spoje v rannej špičke. Často sa vám tak stáva, že zatiaľ, čo vy ráno cestujete do centra mesta, kde cestuje väčšina obyvateľov periférnych oblastí a nemôžete nastúpiť do preplnenej malilinkatej Karosy B 932E, zastaví za ňou kĺbová Karosa B 941 smerujúca z vašej periférie na inú perifériu s dvoma pasažiermi.

DPMK je tiež známy svojou spoľahlivosťou. Dopravné prostriedky DPMK nikdy nemeškajú menej ako sedem (prvočíslo) minút. Ak autobus, trolejbus, alebo električka mešká viac ako 7 minút, môžete sa spoľahnúť, že už nepríde.

Mottom DPMK je "Len sa kľudne choďte sťažovať". Je to obľúbená veta používaná všetkými zamestnancami DPMK.

[upraviť] História

DPMK - Dopravný podnik mesta Košice je pokračovateľom prevádzky najstaršej mestskej hromadnej dopravy na Slovensku. Skratka a logo boli ukradnuté Dopravnému podniku mesta Krupina, ale Krupinčania s tým nemohli nič robiť, pretože boli vojensky slabší. Už v roku 1891 bola v Košiciach prevádzkovaná koľajová doprava. Na verejnosť prenikli správy, že sa mal od vtedy prvý krát modernizovať vozový park, no bývalý primátor Košíc a tiež neoficiálny vajda miestnej časti Luník IX odklepol dotácie pôvodne určené pre DPMK na upratovanie tohto sídliska.

[upraviť] Výnimočné linky

Za najzaujímavejšiu linku v Košiciach možno celkom určite označiť linku číslo 11 (dôvodom označenia týmto číslom sú dve paličky v rímskom II, aby ľudia vedeli kam majú nastúpiť ak chcú ísť domov), ktorá premáva na trase Námestie "osloboditeľov" - Luník IX sídlisko. Na trase premávajú najluxusnejšie vozy, aké má DPMK k dispozícii - Ikarus 280. V autobusoch premávajúcich na tejto linke je nepretržite dvojica revízorov a nástup do autobusu je povolený výhradne cez predné dvere. V autobusoch linky č. 11 je tiež častejší výskyt príslušníkov mestskej polície. Tieto opatrenia zaviedlo košické mestské zastupiteľstvo, aby ochránilo rómsku menšinu pred rôznymi živlami, ktoré by mohli ohroziť život, zdravie, alebo majetok tohoto chráneného druhu živočíšstva.

Po sprísnení bezpečnostných predpisov na linke 11, sa väčšina čierneho obyvateľstva presunula do linky číslo 10. Cestujúci si svojich obľúbených tmavších spolucestujúcich môžu vychutnať takmer všetkými zmyslami. Najčastejšou formou je čuch. Tmavého jedinca je tak možné rozoznať aj pred nastúpením do autobusu v okruhu 10 km. Títo labužníci si neodpustia vychutnať obľúbený toluén aj priamo za jazdy. Autobus tak získava charakteristickú vôňu.

[upraviť] Vodiči DPMK

Priemerný vodič dopravného prostriedku DPMK je 45 ročný mentálne retardovaný muž so sadistickou poruchou osobnosti, ktorý nemá pojem o čase, výsledkom čoho sú neustále meškania a vynechávania spojov, či podráždené reakcie na čokoľvek. Vzhľadom k týmto skutočnostiam nieje nič výnimočné vypočuť si počas jazdy v niektorom z dopravných prostriedkoch hlasné nadávanie vodičov na cestujúcich, ktorí sú takí drzí, že si dovolili vodiča upozorniť na meškanie.

Vodiči DPMK sa riadia len dvomi špecifickými pravidlami uzákonenými v Z. z.8/2009 - 8/2009 Zákon džungle o cestnej premávke:

  1. Vodič DPMK ako vodič najväčšieho vozidla na ceste má vždy prednosť.
  2. Ak si vodič DPMK nevie túto prednosť vydobiť, platí pravidlo číslo 1.

Vodiči DPMK nedávno vyfasovali nové uniformy, za ktoré košický dopravný podnik vyhodil 60 000 €.

[upraviť] Skvosty vo vozovom parku

[upraviť] Ikarus 280

Medzi najzaujímavejšie kúsky vo vozovom parku určite patrí Ikarus 280. Tento nesmrteľný autobus má mnoho výnimočných vlastností. V zákrutách dokáže jazdiť na troch kolesách a stav jeho okien a dverí dokáže navodiť pocit jazdy v kabriolete, keďže vám počas jazdy v ňom neustále veje háro.

Podľa oficiálnych informácií tieto Ikarusy 280 prestali chodiť po Slovensku 18.9.2010. DPMK si však tieto skvosty necháva v garážach a nasadzuje ich do rannej špičky vo výnimočnom prípadne nedostatku vozidiel (teda vždy). Na rozlúčkovej akcii, ktorú vysielalo naživo 148 (toto nie je prvočíslo) televíznych staníc, tieto stroje nesklamali a aj na svojej údajne poslednej jazde meškali. Následne boli stroje predané do Mongolska kde ich vymenia za tamojšie kusy ťahané koňmi.

[upraviť] Solaris Urbino 15

Tento tátoš je medzi cestujúcimi populárny vďaka pyroshow, ktoré sa často konajú v jeho zadnej časti. Výnimkou nie je ani častá automatická revízia hlavných systémov uprostred jazdy a to napr: otváranie a zatváranie dverí, strešného okna, vypínanie a zapínanie výstražného zvuk. systému, overovanie funkčnosti blinkerov atď... .

[upraviť] Autobusy SOR

V roku 2013 Dopravný podnik nakúpil 176841584846 nových bezpečných pohodlných a ekologických autobusov značky SOR. Vyrába ich SOR Lechtavý a.s., český výrobca poľnohospodárskych strojov v Lechtavách. Nahradily tak v premávke autohnusy Vrakosa a Ikarhnus. Známou vlastnosťou je, že výrobca má prebytok dverí, a tak ich osadzuje na každý autobus v hojnom množstve, čím plní plán na 130%. V dôsledku toho ubudlo miest na sedenie a kdekoľvek sa v autobuse postavíte, zaručene budete niekomu zavadzať. Permanentne vypnutá klimatizácia zabezpečuje, že aj v lete je v autobuse príjemne teplúčko.

[upraviť] Autobusy TEDOM

Zelenožltý autobus jazdiaci na svietiplyn. Je oplechovaný plastom a vyznačuje sa dokonale debilným usporiadaním sedadiel malých rozmerov, vďaka čomu v autobuse niet miesta na sedenie, ani na státie. Podlaha v autobuse je z nevhodného materiálu a šmýka sa, ak je pokrytá zvratkami.

[upraviť] Trolejbusy

V roku 1993 začali okrem električiek a autobusov zapĺňať Košické cesty aj trolejbusy. Dodnes sa nevie, kto dostal tento mimoriadne debilný nápad - zaviesť v Košiciach neskutočne pomalú trolejbusovú dopravu. Kompetentní si však uvedomili, že je to totálna pičovina a tak po Košiciach behajú len dve trolejbusové linky, ktoré majú v podstate rovnakú trasu. Zvyčajne zvyknú prísť 2 až 3 kusy naraz, pričom po celej trase jeden brzdí druhého a vytvárajú tak osobný vlak s pravidelne nepravidelným príchodom a odchodom Os 7172. Poväčšine je na čele riadiacej jednotky vozidlo 1007 (toto nie je prvočíslo).

[upraviť] Električky

Električky jazdia v Košiciach už od roku 1891. Žiaľ, pre obrovské výdavky, ktoré má mesto so sídliskom Luník IX a s tým súvisiacou debilitou mestského zastupiteľstva a aj vďaka tomu, že električky na Luník IX nejazdia, čiže nemôžu zraniť, zabiť, alebo nejakým iným spôsobom ohroziť život, zdravie, alebo majetok rómov, odvtedy nebola vykonaná žiadna obnova trate a tak sa občas stáva, že sa nejaká tá električka vykoľají. Z tohto dôvodu uprednostňujú Košičania cestovanie autobusmi, pri ktorých iba občas hrozí pyrotechnická šou v zadnej sekcií vozidla. Okrem obnovy trate sa pozabudlo aj na obnovu vozového parku. Vďaka tomuto pri niektorých vozidlách máte počas daždivého počasia aj osviežujúcu studenú sprchu zo stropu grátis. Stroboskopická svetelná šou tvorená blikajúcimi žiarovkami v električke je samozrejmosť. Od roku 2014 DPMK preberá od výrobcu Pragoshitex električky Havário LF2+. Električky sú však prerobené staré vlečné vozne konky s pridanou elektrickou výzbrojou a zberačom.

[upraviť] Ukrajinská arbitráž

V roku 2010 došlo na základe nízkej rozmanitosti farebných kombinácií MHD k zmene „korporátneho“ náteru košických autobusov, trolejbusov, električiek a mačkopsov. Vplyv tu mala ukrajinská arbitráž, ktorá tu zanechala najmä svoje farebné pozostatky žltej a modrej farby, a tiež návyky a mravy ukajinskej civilizácie a jej starostlivosti o prostriedky MHD. Od jesene 2010 tak jazdia po Košiciach exkluzívne botanické skvosty vykvitnutej hrdze pretretej farbami ukrajinskej arbitráže. (EDIT: Modrá a žltá sú oficiálnymi farbami Košíc)

[upraviť] Galéria DPMK

Flag Of Kosice.png Košické témy na NECYKLOPÉDII Gov symbol erb2C.jpg

ČajaDPMKLuník IXTaŠrácUBazmekTomášikova 31 KošiceHu
Poznámka:Všetky články sú prísne subjektívne a nezaujaté! Chcú byť v rámci srandy a nemajú za cieľ hanobiť národ, ba ani národnosť!

Autobusová doprava
Autobusy: Liorbus A380 | Vrakosa | Írskybus | Ikarus 280 | Autobusy DPMB Vrakosa.jpg
Dopravcovia: Slovenská autobusová doprava | DPMK | Dopravný podnik Bratislava | SAD Liorbus | Eurobus Košice | Prepravný prieskum SAD
Druhy autobusovej dopravy: MHD | Prímestská doprava | Diaľková doprava
Ľudia: Autobusár | Revízor | Výroky autobusárov
Iné veci súvisiace s autobusovou dopravou: Cestovný poriadok | Zastávka | Teleportačná jama | Dopravno-zábavný podnik Bratislava