Diaľková autobusová doprava

Z Necyklopédia

"Dobre. Ty choď neskôr. Ale potom môžeš bežať za autobusom."

- Žena. Potom ešte 20 minút čakala na autobus, ktorý 15 minút meškal

Diaľková autobusová doprava je ďalším spôsobom, ako nasrať ľudí pomocou autobusu. Tieto linky sú však dlhšie ako 100 km, vďaka čomu sa utrpenie cestujúcich znásobuje.

[upraviť] Čakanie na zastávke

1. - začiatočná fáza cestovania diaľkovým autobusom je čakanie na zastávke. Čakanie na zastávke sa rozdeľuje na čakanie na východzej zastávke, čakanie na ostatných zastávkach a čakanie na konečnej zastávke.

Čakanie na východzej zastávke - ľudovia prichádzajú na východziu zastávku (tam kde začína trasa autobusu) väčšinou cca 30-15 minút pred odchodom autobusu, čo je úplne zbytočné. Autobus príde na východziu stanicu väčšinou 10-5 minút pred odchodom. "Odbavenie" jedného cestujúceho (vydanie lístka, peňazí atď.) trvá priemerne 20-30 sekúnd. Na stanici Mlynské Nyvy v Bratislave na diaľkové linky nastupuje väčšinou okolo 30 - 50 ľudov, takže nástup trvá cca 10-20 minút a autobusy už odtiaľ odchádzajú s meškaním.

Čakanie na ostatných zastávkach - ostatné zastávky sa delia na mestské a dedinské. Na mestských zastávkach nastupuje okolo 10-30 ľudov. Na dedinských zastávkach diaľkových spojov čaká väčšinou len Nikto až 5 ľudí.

Čakanie na konečnej zastávke - na konečnej zastávke čakajú príbuzní a kamaráti cestujúcich.

[upraviť] Nástup

Dav skalka

Podobne to vyzerá na AS Mlynské Nivy

Druhá fáza je nástup. Je to veľmi nepríjemná fáza. Hlavným aktérom tejto situácie je zväčša nervózny pán, ktorý sedí za volantom autobusu, nazývaný aj autobusár. Dokáže sa nasrať kvôli hoci čomu (nemáte presný počet peňazí, stlačí zlé tlačítko, ľudia sa ho niečo spýtajú atď.). Dĺžka nástupu závisí od počtu ľudí a od autobusára. Na dedinských zastávkach trvá nástup do 2 minút, na mestských do 20 minút.

[upraviť] Jazda

Diaľkový autobus je pomalší ako osobné auto a kôli tomu je cesta veľmi dlhá. Navyše má často veľa medzizastávok. Výhodou diaľkových autobusov je však to, že málokedy sú v nich ľudia natlačení ako sardinky, na rozdiel od MHD.

[upraviť] Meškanie

Diaľkové autobusy meškajú najviac zo všetkých. Najčastejšie meškanie je okolo 30 minút. Občas diaľkové autobusy meškajú aj 1-5 hodín. Medzinárodné linky meškajú občas až do 15 hodín.

Meškanie do 10 minút môže zapríčiniť aj neskoré pristavenie autobusu na zastávku, spôsobené napr. fajčením vodiča cestujúcou, prípadne druhým vodičom.

[upraviť] Kultúra cestovania diaľkovými autobusmi

Kultúra cestovania je pri jazde diaľkovým autobusom veľmi dôležitá. Dopravné spoločnosti sa snažia cestovanie čo najviac skultúrniť

  • Niektoré firmy vsadili na vozový park a doprajú cestujúcim každodennú linku na historickom autobuse známej značky Vrakosa. Občas sa stáva, že sa táto Vrakosa pokazí a cestujúci ju musia roztláčať. Vtedy má kultúra cestovania vysokú úroveň.
  • Iné spoločnosti sa snažia skultúrniť cestovanie vyhliadkovou jazdou popod svetoznáme pamiatky (Strečno a podobne).
  • Ďalšie spoločnosti zase chcú skultúrniť cestovanie vďaka svojim vodičom. Vodiči nemajú pri kultúrnom programe žiadny scenár, spoločnosti spoliehajú na ich vlastnú improvizáciu.

Bohužiaľ, v autobusoch diaľkovej dopravy sa nemôže piť alkohol, čo kultúru cestovania znižuje. Niekedy sú dokonca cestujúci pod vplyvom alkoholu autobusárom vylúčení z prepravy.

[upraviť] Ako cestovať kultúrne

Ak chcú ľudovia cestovať diaľkovým autobusom kultúrne, mali by vyberať také trasy, na ktorých niečo uvidia (rôzne hrady, zámky alebo prírodné útvary). Ak stojíte v zápche pod Strečnom, nezúfajte a kochajte sa pohľadom na hrad alebo prírodu.

[upraviť] Prestávky

V cestovných poriadkoch na diaľkových linkách sa na väčších staniciach objavuje okrem odchodu aj "Príchod". Vtedy má mať autobus prestávku. V skutočnosti sú však tieto príchody a odchody skôr len k nadohnaniu meškania. V prípade že má autobus výnimočne prestávku, využívajú ju šoféri na občerstvenie, alebo im cestujúca vyfajčí.

Autobusová doprava
Autobusy: Liorbus A380 | Vrakosa | Írskybus | Ikarus 280 | Autobusy DPMB Vrakosa
Dopravcovia: Slovenská autobusová doprava | DPMK | Dopravný podnik Bratislava | Arriva Liorbus | Eurobus Košice | Prepravný prieskum SAD
Druhy autobusovej dopravy: MHD | Prímestská doprava | Diaľková doprava
Ľudia: Autobusár | Revízor | Výroky autobusárov
Iné veci súvisiace s autobusovou dopravou: Cestovný poriadok | Zastávka | Teleportačná jama | Dopravno-zábavný podnik Bratislava