Duna

Z Necyklopédia

Duna je slávny mudrácko-feťácky román (tzv. "mud-feť", angl. "sci-fi"). Napísaný bol niekedy za hlbokého socíku disidenstsko-filozofickým slovenským spisovateľom s multi-kulti koreňmi, Františkom "Frenkym" Hrebendom. Duna je považovaná za najvplyvnejšiu, najviac predávanú a vo všeobecnosti najsamlepšiu sci-fi knihu všetkých čias. Najlepšia je ako ťažítko na papier alebo ako príloha ku pečeni restovanej na cibuľke (ako nedávno zistil prieskum literárnej mienky medzi pospolitým ľudom tuzemskej krčmovej kultúry).

[upraviť] Krátka synopsa (Vo čo v princípe gou)

Vzdialená budúcnosť. Ľudovia sa rozliezli po celej Galaxii. Bola vojna s mašinami. Ľudom teraz treba pre feťákov pilotujúcich rakety zázračný gumidžús. Onen gumidžús sa volá "mišung" (alebo "špajza" alebo "majorán"). Nájsť sa dá len na jednom planetárnom zapadákove. Kakajú a vypľúvajú ho tam vybuchujúce zárodky veľkých hlíst. Preto sa oňho každý bije (lebo je tak vzácny, nie preto, že ho kakajú a vypľúvajú zárodky). V tomto príbehu sa o ten gumidžús pobije partička vladárov. Jedných na hlavu porazia, preživší sa dočasne zašijú. Potom sa pobratríčkujú s domorodcami, pomstia sa sokom a príbeh končí zdanlivo optimistickým happyendom, v ktorom sa každý od samej radosti v drogovo-alkoholických orgiách zrúbe pod obraz Boží, človečí i opíčí.

Pevne dúfame, že táto verzia synopsy vám dokonale postačí pre potreby čitateľského denníčka, keď vám pani učiteľka na základke nakáže Dunu ako povinné čítanie. Čože ? Aká je idea románu ? Nuž, čo ja viem... Napíšte si tam "Zabi bobra, zachrániš strom". Hádam si to kontrola nevšimne...

No a pre vás ostatných podivínov so záujmom o zlatý fond svetovej literatúry, je tu nasledujúca dlhšia synopsa.

[upraviť] Ukrutánsky dlhá synopsa (len pre skutočných geekov a iné stratené existencie)

Vzdialená budúcnosť. Ľudovia kolonizovali väčšinu známej Galaxie, kupodivu však nenatrafili na ufónov. Nuda, čo ? Asi práve kvôli tej nude si však jedného dňa všetky mysliace roboty a superpočítače povedali "jednému aby tu obvody vyskratovali od tej nudapláže" a aby sa zabavili, pustili sa do ľudov. Strhla sa strašná vojna, z ktorej ľudovia nakoniec vyšli víťazne. A potom, aby zase nemuseli zaháňať nudu, si povedali, že už nebudú viac používať tie superšprtské mašiny a zaobídu sa bez nich. Ale zrazu zistili, že medzihviezdne lode im nepofrčia, lebo sa nedajú navigovať bez takých počítačov. Tak našli alternatívu :

Dozvedeli sa o záhadnej látke, ktorá dokáže nielen predĺžiť ľudský vek (a sem tam aj niečo iné, no pšt, to sa nesluší pred 22:00 !), ale vie prepožičať ľuďom aj silné predzvestné schopnosti. Tou látkou je gebuzina zvaná "mišung", známa tiež ako "špajza" alebo "majorán". Pomocou celoživotného užívania (slušne povedané nonstop fetovania) tohto superblivajzu sú vybraní členovia organizácie menom Vesmírna Krivda - Autobusári - schopní vidieť do budúcnosti a bezpečne tak šoférovať medzihviezdne lode z jednej dovolenkovej destinácie do druhej.

No tento supiš fet-gumidžús sa (bohužiaľ) nachádza iba na jedinej planéte v celom vesmíre. Na pustom, bezútešnom svete s vyprahnutými hrdlami miestnych štamgastov, na Handrakikse. Medzi miestnymi domorodcami, bojovnými a tajnostkárskymi kmeňmi Frászmenov, je planéta známa aj ako Duna (vyslov. "Dyňa"). A šíri sa medzi nimi už dlho proroctvo o príchode mesiášskej postavy - Lístk'ové-ho-Grahamrožka, veľkého Marhu - ktorý ich má vyviesť spod jarma ich utlačovateľov (aby mohli piť aj iné značky chľastu). Frászmeni sú majstrami prežitia v tunajších púšťach - najmä počas krutých období mimo sezóny, keď je ťažké sa dostať k niečomu ostrému na naliatie do gágora. Ich kultúra si v priebehu stáročí vytvorila prirodzené obranné mechanizmy proti abstinencii, triezvosti a strate alkoholu (pozri aj Terminológia).

TOTO BUDE ONEDLHO DOKONČENÉ

Na začiatku nášho príbehu sa píše rok 10 191 pK - teda rok letopočtu "po Krivde" (datovaný od čias, kedy Vesmírna Krivda začala každý rok nehorázne zvyšovať cestovné po Galaxii, vďaka čomu si vyslúžila aj svoj názov). Ľudovstvu už dlhé roky vládne z chýrneho Trónu Mačacieho zlata potentát-imperátor Šadap! IV. Koryto, hlava vznešeného, no nenažraného panovníckeho rodu Korytovcov (alias Korytárov). Prefíkaný cisár má nejaké nevybavené účty so svojím vazalom, vajdom Lacim I. z rodu Adidas, a tak sa rozhodne proti nemu zosnovať sprisahanie. Hlavným spojencom cisára v tejto veci je bakaný záporák a tučko, barón Vladimír Heineken. Bývalý boxer, ktorý na staré kolená pribral jak poľská prasnica od toľkého logania piva nemenovanej značky... Spolu s cisárom vymyslia proti Adidasom nempekný plán, ktorý im dosť podstatne naruší vzájomné susedské vzťahy a pre Adidasov nemdopadne dobre.

TOTO BUDE ONEDLHO DOKONČENÉ, TRPEZLIVOSŤ, TRPEZLIVOSŤ !

[upraviť] Osoby a obsadenie

[upraviť] Rod Adidas

  • Pali "Muha'Dyg!" Adidas - vajdovský syn, spočiatku strašný EMO fracek, neskôr vcelku sympoš, vodca Frászmenov a hlavný (anti)hrdina diela
  • vajda Laci Adidas - vajda z planéty Karambol, čestná a šľachetná hlava chrabrého rodu Adidasov, Paliho oco
  • lady Eržika Adidasová - bývalá telefónna veštica na TV Nautik, Paliho mamča, vajdova verná radoda... ehem... konkubína a poradkyňa
  • Grňo Hájek - starý šermiarsky majster v službách rodu Adidas, Paliho mentor, má cool jazvy na pysku a je preborníkom v slopaní
  • Danko Idunno - mladší šermiarsky majster v službách rodu Adidas, Paliho mentor, tak trochu metroš, ale aspoň naňho letia baby
  • Tufit Hovnád - starý menťák a všestranný poradca rodiny Adidas, trochu senilný a zapáchajúci, lebo si zabúda umývať ruky a potom naňho chudáka sadajú všelijaké bzučivkové oné
  • Dr. Viliam Oujé - sympošský no rozporuplný lekár rodu Adidas, kamoš rodiny. Bohužiaľ ju zradí, lebo mu kedysi Heinekeni uniesli manželku a potom ju utýrali na smrť tým, že jej dookola púšťali videá s Máriom Toráčom a Judínyovou. Podmienkou pre oslobodenie jeho chuderky manželky je zradenie Adidasov a doživotné zapredanie svojej duše slizkosti a pretvárke pri moderovaní relácie Modré z neba.

[upraviť] Rod Heineken

  • barón Vladimír Heineken - starý, tučný, záporácky, krutý, hlava rodu Heinekenov z planéty Gajdoš Numero Uno. Bývalý boxer. Myslí si o sebe, že je "spráuny chuap" a ťažký čávo, večne chľastá nemenovanú značku piva, s obľubou cituje Shakespeara a slovenské nacionalistické básničky, je tak trochu na chlapčekov, chce zlikvidovať rod Adidas.
  • Raban-Dlaban-Drban Heineken - statnejší a krutejší, ale aj blbší z Vladimírových dvoch synovcov. S obľubou sa smeje ako chumaj, z duše neznáša Frászmenov a zo všetkého najradšej ručí "Do tankoch !"
  • Feťo-Rafajta Heineken - chudší a podstatne slizkejší synovec starého baróna, pripomína večne za nohami sliediacu čivavu. Iniciatívny blbeček. Hoci na to nevyzerá, chce odstrániť baróna aj Rabana-Dlabana-Drbana a dosadiť sa sám na heinekenský stolec.
  • Piťo de(bil) Vresk - menťák v službách rodu Heinekenov. Rád fetuje riedidlo, občas ho zapijúc čerstvou okenou (vraj to podporuje psychické schopnosti menťákov). Inak je to psychoš a ťažký úchyl, o čom svedčí aj desivo vysoká frekvencia jeho mokrých snov o Anči Aničke Malíkovej.
  • kapitán Jaký Odfajč - komparzista, akurát má meno (aj to veľavravne loserské). Inak tupec na kvadrát. Poskok baróna, dáky priemerný veliteľ jeho brigád či čo...

[upraviť] Frászmeni

  • Stalkerbugár - slávny náčelník (naív) Frászmenov. Tvrdohlavý v dodržiavaní tisícročných frászmenských tradícií, no inak sympoš. Stane sa verným spojencom vajdu Laciho : Hneď pri ich prvom stretnutí sa mu v súlade so starou frászmenskou obyčajou vygrcá na dlážku trónnej siene handrakénskeho paláca. To všetko na znak priateľstva - na bojisku i vo výčape. Laci je celý dojatý a z Adidasovcov a Frászmenov sú od toho dňa odvekí spojenci. Po zrade rodu Adidas ich rodinným doktorom Oujém sa Stalkerbugár ujme Paliho a lady Eržiky a prijme ich medzi Frászmenov. Neskôr im pomáha aj v ich pomste barónovi Heinekenovi a v oslobodení Handrakiksu od protialkoholických zákonov.
  • Dr. Niet Klobás - imperiálny krčmológ, degustátor a všeznalec alkoholu. Nástupca svojho otca, učenca Prďota Klobásu, ktorý kedysi prišiel na Handrakiks skúmať miestne formy života. Prďot bol sklamaný, po živote nenašiel ani stopy : Všetky krčmy zatvárali už o ôsmej večer ! No akonáhle sa zoznámil s Frászmenmi, rozhodol sa zamerať na nich a pomáhať im proti strastiam života aj heinekenského útlaku. Získal si ich dôveru prísľubom o premene Handrakiksu na oázu chľastu, kde dobrý materiál na domáce pálené rastie na každom strome a každom klase, kde kvalitnú vodu na pivko netreba dovážať, ale sama padá z neba, kde krčmy sú nonstop otvorené a ponúkajú len kvalitné pitivo a dobré posedenie. Frászmeni pristali na jeho plán, lebo boli ohromení - dovtedy poznali len lacný chľast rozdávaný zadarmo Heinekenmi (čapovaný zo železničných vagónov).
  • Haňka - dcéra Nietova. Dokáže do seba spláchnuť 10 štamperlíkov za sebou alebo jednu fľašku koňačíku na ex. Keď sa prvýkrát zoznámi s Palim, ten ju ponúkne svojou ploskačkou a vyvolá tým nedorozumenie, lebo medzi Frászmenmi je ponúknutie ploskačky cudzincom považované za gesto požiadania o ruku. Neskôr sa ona a Pali dajú riadne dokopy a spoločne svorne chľastajú po nociach ako správny druh a družka. Po tom, čo Pali nerozvážne vylogá celý demižón Vody slepoty na ex, ho musí Haňka prebúdzať z kómy a zachraňovať pred odumretím jeho mozgových buniek. Zlé jazyky však hovoria, že mu počas metylalkoholového tranzu aj tak odumrelo priveľa neurónov a preto sa začal vyjadrovať a správať čoraz nekoherentnejšie...
  • Nemszer Ťuk-ťuk - chýrny vodca frászmenských pašerákov. Prichýlil k sebe zbrojmajstra Grňa Hájeka po zrade na rode Adidasov. Potom spoločne pracovali každý deň na pašovaní mišungu, hľadaní starého železa do zberu, predaji starých harabúrd turistom a mafii... A popritom každý večer plánovali nad fľašou barackapályinky pomstu Heinekenom (spravidla sa vydržali rozbíjať tak do 23:00, potom ich zvyšní pašeráci museli budiť z kómy)...

[upraviť] Rod Koryto a cisársky dvor Impéria

  • potentát-imperátor Šadap! IV. Koryto - uhrovitý, ryšavý, dakus bezzubý, s ksichtom ako rozvarený zemiak a s pokrivenou chrbticou, ale zatiaľ stále charizmatický a prefíkaný Vládca známeho i menej známeho vesmíru. Nemá rád imperiálnych novinárov. Názov jeho rodového prímenia vznikol tak, že už jeho najdávnejší rodinní predkovia dokázali vždy perfektne zvíťaziť v povestnej intergalaktickej Bitke o Koryto.
  • princezná Irenka Korytová - cisárova dcéra-šprtka, večne zahĺbená do rojčenia o princoch v žiarivom brnení, do starých kroník imperiálneho bulváru, kucháriek a zakázaných strán nemenovaného dámskeho časáku. Tiež rozprávačka prvého dielu série (neskutočné, aké klebety tam o postavách popísala). Expertka na neuveriteľné citáty.
  • gróf Kazimír "Kazo" Feneeďemeg - Šadap!-ov odveký kamoš, inak koktavý a zajákavý úchyl (ale pozor naňho, on polodebila hraje len navonok)
  • lady Margita "a Besná" Feneeďemeg - grófova žena, inak strašná rajda, do školy života ju zaúčala Marianna Ďurianová

[upraviť] Biedne Vytririť

  • Ctihodná Mrcha Vieročka Gayus Muchecheová - vodkyňa duchovného rádu manipulatívnych mŕch menom Biedne Vytririť, známych filozofiek, špióniek a vediem, veštiacich budúcnosť z použitého toaletného papiera. Bývalá nadriadená lady Eržiky. Držiteľka postu poradkyne cisára Šadapa! IV. - teda Imperiálna Zatĺkačka Pravdy. Rada sa potajme vozí na cisárove náklady na iné planéty a vždy robí pred imperiálnou radou cirkus, keď sa jej niečo stratí.

[upraviť] Terminológia Hrebendovho Duniverza (ukážky)

Destilháby - špeciálne šaty, ktoré umožňujú Frászmenom v púšti vypotiť čo najmenej alkoholu. Taktiež recyklujú alkohol zachytený v odčerpanom telesnom pote, moči a výkaloch a opätovne ho destilujú a vypaľujú na kvalitné domáce pálené (najlepšia je "misungpályinka"). Majú mikrosendvičovú štruktúru, čo znamená, že majú v sebe zabudovanú aj automatickú výrobu drobných, no nutrične výdatných chlebíčkov (aby používateľ nechľastal len tak, na prázdny žalúdok).

Destilstan - ďalší skvelý vynález Frászmenov, funkčne podobný destilhábom. Je to stan, v ktorom sa dá bezproblémovo vyrábať a degustovať domáce pálené aj na otvorenej púšti - bez straty jedinej kvapky alkoholu !

Dyg ! - frászmenská idiomatická obdoba spisovnej výpovede "Ta ole, popať tam !"

Frászmeni - príslušníci slobodných kmeňov na Handrakikse, obyvatelia alkáčskej pustatiny, pozostalí potomkovia zetorobistických pútnikov. (Podľa imperiálneho slovníka "púštni pijaci".)

Guľáština - oficiálny jazyk Impéria v Duniverze, anglo-slovanský hybrid, ktorý sa vyvinul zo zmangľovaného argotu ruských mafiánov a cockneyspeaku anglických chavov. Írečito-trefný názov jazyka upozorňuje na to, že sa v ňom nachádzajú aj mnohé doplnkové výrazy z ďalších kanálových nárečí - jedným slovom, totálny guľáš.

Kurv-aňád ! / Kuva-no-hát ! / Kurv-a-drát ! - frázička, ktorú hovorievajú Frászmeni vo chvíľach vrcholného vzrušenia. Niektorí n00b fanúšici Duniverza vám povedia, že to má byť "Kull Wahád", ale tých nepočúvajte, figu o tom vedia... ;-)

Lístk'-ový-Grahamrožok - v preklade z frászmenčiny "hlas tetky z ampliónu na železničnom peróne". Vo frászmenských legendách o spasiteľovi označenie pre mimosvetského proroka - inými slovami, pre ožratého paka, ktorý sa správa, akoby práve spadol z Marsu... Apropo, aj pri tomto termíne vám poniektorí n00b fanúšici Duny budú tvrdiť, že sa to má písať a čítať ako "Lisán Al-Ghárib". Nepočúvajte ich, poľutovaniahodne sa mýlia !

Handrakiks - púštna planéta, Frászmenmi nazývaná aj Duna (vyslov. "Dyňa"). Zdroj všetkej špajze/majoránu vo vesmíre, tretia planéty sústavy Vrakosus. Jej hlavným mestom je vykričaná diera Handrakén. Druhým najväčším sídlom je za vlády Heinekenov zriadený stánok Kartágo Tours (jeho výstavbu si objednala nemenovaná cestovka).

Marha - podľa starej frászmenskej legendy označenie pre vysneného vykupiteľa ich ľudu. V preklade z ich jazyka znamená "ten, ktorý nás privedie do poriadnej krčmy (a zacvaká nám každý večer za pitku)".

Menťák - zriedkavejšie aj "mentál", príp. "dement" (plurál je "dementi podávajúci dementi"). Bývalí chovanci osobitných škôl alebo bývalí pacienti ústavov pre duševne indisponovaných. Figu vedia, okrem plácania rôznorodých nesúvisiacich somarín, pochlebovania ich zamestnávateľovi a vymýšľania konšpiračných teórií o sprisahaniach proti holubičiemu ľudu. Preto majú vždy dostatok práce, lebo si ich imperiálne veľkorody a malorody najímajú na papagájovanie rôznych periel ducha a na zodpovedné riadenie závažných rezortov a spravovanie majetku vo vlastníctve rodu.

Mišung - tzv. "blivajz všetkých blivajzov". Vyskytuje sa výlučne na Handrakikse, kde ho produkujú zárodočné vývinové štádia pivných hlíst, tzv. "pivné plotice". Nazýva sa aj "špajza" alebo "majorán". Označujú ho za tzv. geriatrické korenie - lebo predĺžuje život, i keď za cenu permanentného osprostenia a senility (dôkazom je geriatrický fanklub nekritických obdivovateľov baróna Heinekena). Ešte dôležitejšie však je, že prepožičiava ľudom ako je Pali a Autobusári Krivdy tzv. predzvestné schopnosti. A to sú aké, pýtate sa ? Nuž : a.) videnie do budúcnosti, b.) dostávanie mentálnych notifikácii o MMSkách ešte predtým než dorazia, c.) Rimavská Sobota, d.) kosatka dravá s drevenou nohou.

Muha'Dyg! - rituálne slávnostné meno, ktoré prijal Pali Adidas, keď sa usadil medzi Frászmenmi. Povesti hovoria, že k vynájdeniu mena došlo tak, že jeden Frászmen upozornil Paliho na muchu, ktorá mu sadla na nos, keď spitý drichmal vonku pred ich osadou. Frászmeni nazývajú v svojej mytológii muhu (muchu) "veľkým učiteľom", pretože ich naučila zakrývať vrch pivovej fľašky, keďže mali strach, že im do nej spraví mušacinec. Útvar s podobou švacnutej rozpučenej muchy je viditeľný na väčšom z dvoch mesiacov Duny.

Naív - termín pre vodcu kmeňa, náčelníka Frászmenov. V podstate taký starosta. Etymológia tohto slova pochádza zo starého terránskeho výrazu "naivný", resp. "naivka" : Lebo iba vrcholná naivka by sa dala z idealistických dôvodov na starostovanie tlupy večne podnapitých blížnych...

Naserpal - typická laserová búchačka, nič špeci. Názov prezieravo varuje pred zbytočným nasieraním toho, kto ju práve drží v rukách. Osobitosťou Duniverza je však to, že použitie naserpalu ako zbrane je obmedzené v prostredí chránenom poľom štítového generátoru (silovým poľom tvoreným šťankami), pretože laserový lúč pri pretnutí poľa štítu narobí neuveriteľný, nepríjemne zapáchajúci neporiadok. Vidíte, aký bol ten Frenky Hrebenda geniálny realista, aké úžasne vierohodné technologické obmedzenia stihol povymýšľať pri pravidelnom večernom štamperlíku páleného ?

Pivný údel - poetický frászmenský výraz pre "bezvýchodiskovú situáciu vyžadujúcu ťažké rozhodnutie". Používa sa v situáciách, keď sú Frászmeni v nepriateľskom obkľúčení a dochádza im pivečko. Vtedy vždy ťahajú slamky, aby sa niekto z nich obetoval a uprostred nepriateľskej paľby odbehol do samošky nakúpiť nové zásoby zlatého moku.

Sadrokartonári - elitní vojaci potentáta-imperátora, sú mu fanaticky verní. Vychovávaní od mala v krutom prostredí smetiskovej planéty Smraďóza Serebúdkus, kde mohli prežiť len tak, že sa celé dni napchávali starými kúskami sadrokartónu (nebolo tam inej žranice). Potom ich od určitého veku začali zaškoľovať v schopnosti rýchlo inštalovať sadrokartónové obklady, čo im zaručilo bleskurýchle reflexy v boji zblízka so sečnými zbraňami a laserovými bambitkami. Ich kedysi slávne légie však rozleptala lenivosť a cynizmus, čoho dôkazom je, že im je už jedno, že pri montážnych cvičeniach omylom rozleptávajú sadrokartón zle aplikovanou kyselinou neviemakou.

Šmejd-hol-úd - pivná hlísta z Handrakiksu, "starý ochľasta alkáčskej pustatiny", "večný korheľ" a "notorik púšte". Keď sa toto meno vysloví určitým podnapitým tónom, významovo určuje štamgastovské božstvo domácich frászmenských legiend. Piesočné hlísty dorastajú do obrovských rozmerov (na obzvlášť bohatých ložiskách chľastu zazreli aj jedincov o veľkosti 400 m), no dožívajú sa extrémne nízkeho veku, lebo zomrú na stvrdnutú pečeň skôr, ako ich stihnú zahubiť súkmeňovci alebo čistá voda. Všeobecne sa usudzuje, že väčšina zvratkov z pitiek do nemoty, tvoriacich púštny povrch Handrakisku, je dôsledkom činnosti pivných hlíst.

Voda slepoty - "jed ozrakprídenia". Presnejšie ide o kvapalný výron z pivnej hlísty (no fuj !), ktorý vzniká v okamihu, keď sa hlísta utopí v čistej vode (v duchu írečitej ľudovej múdrosti "nepi Jano, nepi vodu" v nej nedokáže prežiť). Vznikne tak skvelá podomácky robená tequila, ktorá sa v tele frászmenskej Ctihodnej mrchy premieňa na samohonku používanú pri pitkách na frászmenskej výletnej chate. Tzv. "Vidím dvojmo" narkotikum.

Zetorobisti - stúpenci odpadlíckej skety, kotrá sa odvrátila od učenia Traktoristu (takzvaného Tretieho Komsomolca) niekedy okolo roku 1 894 510 341 000 p. K. Zetorobistické náboženstvo je známe hlavne tým, že kladie dôraz na traktoristiku a na návrat ku "chľastu otcov".

[upraviť] A o čom sú ďalšie buchly ? Teda... Diely ?

O všeličom, niekedy riadnych ***************. Ale keď už natoľko trváte na tom, aby sme vám o nich niečo povedali, tak dobre... Nehovorte, že sme vás nevarovali !

[upraviť] Pôvodná knižná séria o Dune

Toto je šestica románov, ktoré v priebehu rokov napísal za výdatného potúženia alkoholom a marihuanovými čípkami maestro literárnej sci-fi, František "Frenky" Hrebenda :

Duna (v roku 1994 preložená aj do štúrovčiňi pod názvom "Duma")

Sprasiteľ Duny

Feti Duny (niekedy vydávané aj pod názvom "Feťáci Duny")

Volský impotent Duny

Hysterici Duny

Kupónová privatizácia : Duna

[upraviť] Synopsy Hrebendových pôvodných pokračovaní

TRPEZLIVOSŤ PROSÍM, TOTO BUDE ONEDLHO DOPLNENÉ A DOKONČENÉ :-)

Kupónová privatizácia : Duna - záverečný, šiesty diel, v ktorom sa dokopy nedeje nič významné, okrem rozčuľovania sa všetkých zúčastnených, že prišli o všetky svoje úspory počas druhej vlny kupónovej privatizácie (zorganizovanej klonom dávno mŕtveho baróna Heinekena). Ou, a celý román končí strašným cliffhangerom, v ktorom sa dozvedáme, že po ľudstve ide neznáma nová hrozba z hlbín najvzdialenejšieho vesmíru. Keďže Frenky Hrebenda sa pobral čuchať fialky od spodu skôr, než stihol sériu dokončiť, nikdy sa nedozvieme, koho pod tým nepriateľom myslel. Názory skalných fanúšikov série sa rôznia : Niektorí tipujú exekútorov (Hrebenda bol známy hipisák-neplatič), niektorí pomstychtivých výpalníkov (Hrebenda odmietol napísať o jednej skupine zúrivých fandov samostatný spin-off), ale väčšina sa prikláňa k teórii o návrate súdruhov, ľudákov a iných oných. Podstatne zaujímavejšie je to, že sa v knihe objavujú aj dve nové záhadné postavy, ktorých identita nie je celkom jasná. Volajú sa Duňa a Fuňa. Frenky však nikdy neodhalil ich príslušnosť k nejakej frakcii či zámery, a tak sa fanúšikovia série dodnes hádajú, koho týmito postavami Frenky myslel. Odvážnejšie fanušícke teórie dokonca hovoria, že žiaden Frenky Hrebenda nikdy nejestvoval a romány pod jeho menom písalo práve inkrimované duo Duňa a Fuňa, ktoré sú v skutočnosti nadanou partičkou brátyslauských kadernýčok, móóóójaaaa...

[upraviť] Nová dojná krava séria sračiek románov o Dune

Potom sú tu ešte šestákové romány napísané Hrebendovým nepodareným synáčikom Borivojom "Bobom" Hrebendom a jeho kamarátom z mokrej štvrte, Kamilom Čavorom Ancikristom (známym to grafomanským potičom románov z prostredia Star Wars). Fanušíkovia pôvodnej Hrebendovej ságy o nich - slušne povedané - nemajú vysokú mienku a považujú ich za pochybné a nekánonické (čo znamená, že sú nevhodné na kňazské štúdium pre ortodoxných hrebendovských fandov). Tieto nemilované škvary sú :

Duológia ukončujúca pôvodnú ságu (zjavne naškrabaná škôlkármi bez literárneho talentu) Pomoc, ten urazený grafoman Kamil zvandalizoval môj koment !

Honci Duny

Pivné hlísty Duny

Prvá trilógia tzv. "predohier" (bohužiaľ, nie erotických)

Rod Adidas : Fandovia ešte pociťujú nádej

Rod Heineken : Fandovia sú už na pochybách

Rod Koryto : Fandovia prekvapene pootvárajú ústa

Druhá trilógia tzv. "predohier" - Legíny Duny (ešte nudnejšia a ešte chudobnejšia na erotiku, píše sa tam iba o móde a odievaní v Duniverze)

Legíny Duny : Butatótsky švihák

Legíny Duny : Krajčírska výprava šijacích strojov

Legíny Duny : Bitka o Koryto (ako vidieť z názvu, išlo o politickejšie ladený thriller - ale aj tak to bola somarina)

Najnovšie spískalo neslávne duo aj niečo nazvané Palimu páli lebo páli lavórovicu na Dune, a krátko nato niečo s ušiam ešte menej lahodiacim názvom : Zastavené vetry Duny. Akože... Nič v zlom, ale čítali by ste knihy s takými moťo-loťo názvami ?

A okrem týchto čúd nasekali tí grafomani-diletanti ešte aspoň 20 ďalších podobných kák, ktoré idú odnikiaľ nikam. Lepšie urobíte, ak si prečítate len pôvodné knihy od Frenkyho Hrebendu ! Tie síce tiež idú odnikiaľ nikam, ale aspoň v nich postavy nerozprávajú ako škôlkári, čo práve objavili učiteľovo tajné vrecúško s mariškou a dali si ho na ex...

[upraviť] Synopsy pokračovaní od dua Bobo-Čavoro

MAJTE ROZUM !!! Aj my necyklopedisti máme len jedny nervy !!! :-(

[upraviť] Filmová adaptácia

O Dunu si v priebehu rokov obtrel hubu nejeden filmár - a žiaľ, väčšina z nich si pritom aj poriadne vylámala zuby. Začiatkom 80. rokov nevďačná úloha pripadla vtedy novému talentu medzi avantgardnými československými filmármi fušujúcimi do nezrozumiteľných art filmových hovadín. Tým mužom bol Dávid "Dáviť" Lynč. Ten si preletel dovtedajšie scenáre, potom si zapukal prsty a pustil sa s vervou do zlynčovania akého-takého scenára, na ktorý by mu tupci z ministerstva dali nejaké tie milióny. O úspechu si bol istý, veď efekty mu robili až hen v štúdiách Mosfilmu a vo Filmových štúdiách Ľudovodemokratickej sovietskej zväzovej republiky Náhorné Mikzicko ! Efekty navyše používali vtedy nesmierne nákladnú novú technológiu tzv. redscreenu - červeného plátna, vynálezu sovietskych kameramanov-úderníkov mičurinskej školy. Lynč sa pýtal súdruhov z ÚV KSČ, či by nebol lacnejší zahraničný greenscreen alebo bluescreen, ale súdruhovia mu to zatrhli a donútili ho prisahať na krasne sovietskaje ponožky.

TOTO BUDE ONEDLHO DOKONČENÉ

Názory na film sa rôznili, ale s výnimkou pochvalných hlasov Juriho Jakubiska a jeho mege... ehm, manželky Deany, znel konsenzus domáceho i zahraničného publika a kritiky nasledovne :

"Chujovina na entú. Skadiaľ ten Lynč zohnal taký super matroš ?! "

- radový filmový divák, ktorý nečítal ešte strelenejšiu knižnú predlohu

TOTO BUDE ONEDLHO DOKONČENÉ

[upraviť] Televízna adaptácia

Ako keby jedno fiasko nestačilo, v roku 2000 si jedna koprodukčná partička povedala, že odvedie lepšiu robotu ako Lynč a pustila sa do vlastného projektu adaptovania Duny.

TOTO BUDE ONEDLHO DOKONČENÉ

[upraviť] Výroky o Dune

"Dobré sci-fi spoznáte podľa toho, že je v ňom dosť veľa fantázie a trochu menej vedy, ale primerane. Zlé sci-fi spoznáte toho, že je v ňom len samá veda a fantázia nikde. A v tomto mojom magnum opuse veda a fantázia niekedy sú... a niekedy zas nie sú... Takže je to úplne nový žáner : Fi-sci ! Fiction science... Ou, a ťažba mišungu na Handrakikse je všetko nehorázne priehľadná alegória na závislosť našej podtatranskej vlasti od ropovodu Družba ! No nie som brilantný ?"

- František "Frenky" Hrebenda v interview pre nemenovaný československý samizdat z roku 1987

"Nepoznám nič podobne veľkolepého a premysleného ! Hádam iba Pána zemiakov..."

- Artuš C. Vilányi, slávny slovenský autor mud-feť, tvorca románu 2001 : Vesmírna Hlodysea

[upraviť] Etymológia jazykov a slov v sérii Duna

Mnoho slov v reči Frászmenov - vrátane slova Duna, vyslovovaného ako Dyňa a znamenajúceho Dunai - pochádza z maďarčiny. Okrem nich sa v ich reči vyskytuje aj mnoho slov z rómčiny, valaštiny, detviančiny a náhornej mikzičtiny. Všetky tieto jazyky Hrebenda dôverne a dôkladne poznal (marihuanové čípky mu výdatne pomáhali v učení sa nových jazykov). Použil ich ako jasný indikátor fascinujúcej guľášovosti jeho fiktívneho sveta budúcnosti. Používanie daných termínov je dôkazom, že autor knihy, František "Frenky" Hrebenda, bol čiastočne maďarského pôvodu (spomínate si, ako sme hovorili, že mal multi-kulti pôvod ?). Tým sa však netreba ktovieako osobitne zaoberať a ani to dokazovať, pretože podľa najnovších výskumov sú všetci ľudovia maďarského pôvodu (viď dôkaz).

Wine-notepad.svg

Prehľad literatúry

Bořek StavitelDunaGenesisGenezisJanko HráškoJožin z bažinKarel FoltýnMrázikO troch sadeniciach Kysuca HroznéhoOdchod Slovákov za slobodouPán zemiakovPokémonPreslovia a preriekadláRozprávka o troch prasiatkachRumcajsŠmolinkaŠmolkoviaVesmírna Hlodysea

Feather