Dunai

Z Necyklopédia

Dunai kalinak

Robert Kaliňák prezentuje nový pravopis slova Dunaj

"Dunyi Dunai, a luna za luna sa valyi..."

- Halupa Samu - tóth romantikus poetikus

Dunai (v staršej slovenčine aj Dunaj, prípadne Dunaji, medzinárodne aj Rio Les Danubius, v preklade „Rio Hnedno“, francúzsky Rivière D'Unnaou), je rieka pretekajúca hlavnou obcou Slovenska Bratislavou. Farba vody je hnedá, občas, v slabých chvíľach naberá vábivý hnedo-žltý preliv. Distingvovane sa tento odtieň nazýva „ako biela káva“, no Slováci to vedia skorej pochopiť pri asociácii so sračkou.

Dunaj je aj rieka, vďaka ktorej mesto konurovácie Márie, ale aj Terézie, sa stalo krásavicou. Podľa spojenia „Krásavica na Dunaii“, nám v kontexte „Krásky“ a „Netvora“ začína byť jasné, aký názor majú poetické duše na túto rieku. Maďarské zdroje uvádzajú, že pôvodne bol Dunaj myslený ako prítok rieky Tisza, no tento nápad sa neskôr stratil niekde v histórii.

[upraviť] Názov "Dunai"

Názov „Dunai“ sa vyvinul a takmer uchytil z pôvodného „Dunaj“ v roku 2006. Zmenu pravopisu odprezentoval Robert Kaliňák na tlačovej konferencii spolu s Hedvigou Malinovou. No rokmi sa na tento názov zase zabúda. Ani sám Nikto dnes nevie, kto je to „Hedviga“. Slovákov už opustila hrdosť, zabudli na túto nešťastnú revolucionárku a myslia iba na to aby sa udržala stabilita Eura, aby mali prácu, či na iné malichernosti a na „Dunai“ zas len zabudli.

[upraviť] Stok rieky

Rieka Dunaj pramení v Nemecku na mieste v Čiernom lese, kde sa zlievajú dve kanalizácie z okolitých mestečiek. Možno práve toto spôsobuje jej divné zafarbenie hlavne v letných mesiacoch, keď sem tečú aj splašky z alpských ľadovcov. Pri tejto rieke riek je veľa veľkých miest a tak ona splašky postupne hojným prúdom naberá a naberá a naberá a rieka silnie a silnie. Rieka Dunai je taká mocná, že už vo svojom strede dokázala oddeliť a chrániť navzájom Maďarov od Slovákov a spod mosta Márie-Valérie postupne spojiť Viedeň s Bratislavou.

Jej moc jej dovoľuje byť splavnou pre lode až kým nedôjde do Srbska, kde je pokropená bombastickou dementkraciou priletenou z USA a NATO. Na viacerých častiach jej toku je rieka tak plytká, že je ťažko sa v nej utopiť. Preto samovrahovia riešia jej potenciál skokom z mostov, nie aby sa utopili, ale aby si väzy dolámali.