Endemit

Z Necyklopédia

VTN.png VEDECKÝ TÍM   NECYKLOPÉDIE
odporúča článok Endemit,
pretože odhaľuje odborné fakty.

Tento článok môže byť použitý
ako referencia v odborných kruhoch.

Endemit, endemický druh je živočíšny alebo rastlinný druh, ktorý sa prirodzene vyskytuje len v rámci určitého obmedzeného územia[1], často býva vzácny (často aj nie) a teda aj zákonom chránený[2]. Prenesene sa slovo endemický používa aj na označenie zvykov, kultúr a p. Ide teda úplne nudné slovo, ktoré nemá v Necyklopédii čo hľadať. Zábavným to slovo robí skutočnosť, že mu ľudia nerozumejú.

[upraviť] Počiatky

Pokiaľ sa pamätám, slovo u nás nebolo populárne až do čias, keď Albrightovie Madlenka objavila u Slovákov endemický antisemitizmus, čím dala najavo, že ani ona to slovo príliš nepozná, hoci angličtina jej dávala trochu širšie možnosti ako slovenčina. V angličtine mohlo ísť o skutočnosť, že:

  1. antisemitizmus sa vyskytuje iba na Slovensku - kravina...,
  2. slovenský antisemitizmus sa zrodil

Súdružka Albrightová chcela v skutočnosti povedať, že máme antisemitizmus tak hlboko zakorenený, že sa ním u nás každý ľahko nakazí, čo je síce tiež kravina, pretože sa v tomto nijako nelíšime od iných národov, ale chcela vtedy Vaškovi urobiť radosť, a tak to vytresla.

[upraviť] Dnešné používanie

Ako príklad poslúži doterajší obsah tohto článku:

  • Endemitom rozhodne nie je istá naša nemenovaná maďarská menšina pretože tá je relikt. - naozaj nie je endemitom (nájde sa aj v iných krajinách), reliktom v takmer je, hoci zatiaľ je jej na to priveľa[3], a relikt môže byť aj endemitom.
  • Bežným príkladom pre endemita je napríklad Korheľ stálesmädný, ktorý sa už od dôb vynájdenia čistého liehu vyskytuje zásadne len na biotopoch s veľkým výskytom lacného a nekvalitného alkoholu. Takýto biotop sa nazýva Korheľňa. - korheli nie sú endemitmi, pretože sa vyskytujú po celom svete, podobne ako lacný chľast (napr. v celom Rusku). Na biotopoch určitých vlastností sa vyskytujú nielen endemity, ale všetky druhy - to nie je znakom endemitu.
  • Ďalším príkladom endemita je športový fanúšik. Vyskytuje sa vo veľkých množstvách na rôznych športových podujatiach. - športové podujatia a fanúšikovia sa vyskytujú po celom svete, fanúšikovia dokonca aj mimo podujatí. Takže endemitmi nie sú. Endemitom by (prenesene) mohol byť fanúšik určitého konkrétneho klubu, ale to zas každého, snáď s výnimkou tak známych klubov, že majú fanúšikov aj mimo svojho sídla.

[upraviť] Záver

Slovo endemit sa za urážku príliš nehodí, nechcem však byť prorokom.

[upraviť] Poznámky

  1. Veľkosť územia môže byť veľmi rôzna - poznáme endemity viazané na maličkú oblasť, ale aj endemity "alpské" či "madagaskarské" viazané na rozľahlé pohoria alebo ostrovy.
  2. Našim najvzácnejším endemitom je lykovec muránsky, úplne nevzácnym karpatským endemitom je zubačka žliazkatá.
  3. Relikt je druh, ktorý sa kdesi kedysi hojne vyskytoval, po zmene podmienok ho tam ostali len zbytky na špeciálnych stanovištiach - napr. keby sa Maďari udržali len na nejakých samotách odrezaných od okolitého sveta.

[upraviť] Pozri aj

  • Gazdovská slanina - nejde o endemit, pretože sa "vyskytuje" kdekoľvek, kde ju dovezú. Jej výroba alebo konzumácia by mohli byť "endemická", ale musela by sa naozaj vyrábať len u nás. Ale s uvedených príkladov má k endemitu najbližšie.