Filmárik a Filmuška

Z Necyklopédia

Filmárik a Filmuška
Filmárik a Filmuška

Narodenie 15. február, 1950
Žilina, Slotakia
Úmrtie 22. máj, 1999
Bratislava, Slovensko
Výška 17cm + 17cm
Váha 22dkg + 20dkg
Príbuzní Mačky Pa a Pi

Toto je ľudo, alebo aj nadľudo z Necyklopédie

Filmárik a Filmuškadve obľúbené postavičky z televízie, na ktoré si iste spomínate z detstva.

[upraviť] Život pred objavením

Málokto vie, že Filmárik a Filmuška sú súrodenci. Narodili sa v Žiline v roku 1950. Narodili sa do chudobnej rodiny a v škole nedávali pozor. Boli takí samorasti a podľa toho aj vyzeral ich život do ich objavenia.

Filmárik sa ledva vyučil za kominára a Filmuška za automechaničku. Dokonca ani v komunizme sa nedokázali zamestnať a tak žobrali po uliciach a rovnako, ako mnohí iní Žilinčania (Janči a pod.). Neskôr, nakoľko nepoznali Hi-Hi Trávu, prepadli iba alkoholizmu. Filmuška aj veľa fajčila a bola z toho ľahko bronchitická.

[upraviť] Televízna kariéra

Kariéra Filmárika a Filmušky sa začala v 70. rokoch minulého storočia, keď ich žobrajúcich na ulici v Žiline objavil producent Slovensko-Českej, teda t.j. Ťěžkoslovenskej, televízie. Producentovi učarili na toľko, že ich hneď vzal so sebou do údolia požieračov paštík.

Nebolo to však od začiatku úplne až také jednoduché a už vôbec nie ružové. Vzhľadom k Filmuškinmu červenému outfitu, ju vzali hneď, no komunisti v rade Slovensko-českej televízie mali výhrady k modrému oblečeniu Filmárika. Modrá komunistom už aj vtedy podvedome vadila. Nakoniec však Filmárikovi oblečenie nezmenili, vzhľadom na to, že v tej dobe mal každý doma len čierno-biely televízor.

S príchodom farebných televízorov na trh sa ale opäť objavili výhrady k Filmárikovej modrej kombinéze. Všetko sa však opäť nechalo tak, pretože si verejnosť Filmárika s Filmuškou tak obľúbila, že ľudia hrozil protestami, ak Filmárika prezlečú, alebo zakážu vysielanie ich programu. Nikto vtedy nechcel dráždiť národ.

[upraviť] Stiahnutie Filmárika a Filmušky z obrazoviek

Kópia – 193566 ff8b86.jpg

Koberec v ktorom sa zadusila Filmuška

Stiahnutiu Filmárika a Filmušky z obrazoviek predchádzala tragická udalosť. Bolo to v roku 1999 pri natáčaní rutinnej scénky, kde Filmárik s Filmuškou zmotávaju filmový koberec. Koberec bol v tej dobe moderný. Bol vyrobený z umelého chemlonového vlákna, vyrábali ho v Revúcej a volal sa „kovralový“. Mal tú vlastnosť, že bol taký nepriedušný a keď sa nešťastnou náhodou dostala do koberca Filmuška, nemohla pár minút vôbec dýchať. Pri prevoze do nemocnice doktori zistili, že jej stav je nezlučiteľný so životom a naša hrdinka žiaľ hneď nato svoj boj o život prehrala. Vyhrala zato ale svoj boj o smrť.

Túto tragickú udalosť Filmárik psychicky neuniesol a zbláznil sa. Prišiel totiž domov a našiel tam na kuchynskom stole lístok od Filmušky, kde bolo napísané: „musím skočiť do Dunaja kúpiť si kabát...“. Filmárik bol kapánek pripitý, no poslušný a tak do Dunaja skočil a utopil sa. „Dunaj“ v tých dobách nebola len známa rieka, za ktorou sú Maďari, ale aj jeden obchodný dom.

Umreli teda lídri jednoduchej zábavy deckého obyvateľstva a kvôli týmto skutočnostiam boli tvorcovia nútení ich program z obrazoviek stiahnuť a uzavrieť tak dôležitú kapitolu kvalitného televízneho vysielania na Slovensku. Z rozprávkových postáv na svete pre socialistických Slovákov potom zostali už iba Kuko, Matelko, Televízny klub mladých, Vysielanie pre nepočujúcich, Hitšaráda a Gustáv Husák (respektíve jeho poetické Novoročné prejavy).

Filmárik a Filmuška - opening 1970 198101:31

Filmárik a Filmuška - opening 1970 1981

Tradičná znelka filmárika a filmušky