Futbal

Z Necyklopédia

Futbal
Futbalisti
Futbalový tím
Futbalova momentka
Futbal je kontaktný kolektívny šport...
Toto by mohol byť faul!
The Truth About Zidane Headbuttszz
Futbal vás môže doviesť na vrchol...

Futbal (angl Socer) je celosvetovo obľúbený šport. Podľa niektorých fanúšikov aj náš národný šport. V lete 2010 sa o ňom kecalo trochu viacej, lebo sme sa vďaka nášmu trinástemu spoluhráčovi dostali až do Juhoafrickej Republiky, kde sme zase pre zmenu poslali domov iných majstrov, ako bolo napríklad mužstvo Talianska. Takže toho leta to bola pravda.

[upraviť] Charakteristika hry

Br ndby - FCK 701762o

K modernému futbalu patria aj roztlieskavačky. Prinášajú do športu umenie.

Futbal je druh kolektívnej hry, ktorá je založená na značnom množstve sporoodetých (chlapov), ktorí na veľkej bielymi pásmi počmáranej lúke raz utekajú, inokedy zasa naháňajú tých druhých. Charakteristické je, že niektorý z nich má takú bezcennú gumenú guľu do ktorej surovo kope. Agresivita týchto ľudov z nejakých príčin stupňuje natoľko, že sa vŕšia na tej guli tým, že jej uštedrujú stále silnejšie kopance. Guľu volajú všelijako, na Slovensku aj „míč“, či „lopta“.

Medzi hráčmi sa nájdu aj citliví jedinci, ktorí sa snažia nenápadne guľu prihrať jednému z dvoch bufetárov, ktorí pasívne postávajú v sieťovaných skrýšach na koncoch lúky. Tí, čo behajú po lúke a kopú do gule nechcú aby ju tí v skrýšach dostali, lebo veľakrát sa postavia aj proti tomu čo ju strieľa tak, že si aj vajcia (a nie ksicht) chránia. Aspoň vieme, že pre správneho chlapa budú vajcia vždy dôležitejšie ako uhladená fasáda na ksichte.

Hráči vo všeobecnosti sú dosť pestro poobliekaní v tzv. „dresoch“. Medzi nimi pobehuje niekoľko funebrákov v čiernych dresoch, ktorí vyzerajú vážne a preto ich volajú „sudcovia“. Títo sudcovia nevedia pískať a tak nosia so sebou píšťalky. Niekedy pískajú ako besní až ich ide rozhodiť, tak ich môžme označiť za rozhodcov.

Časom, a pozorovaním, prídeme na to, že tí páni, čo sa stále zašívajú nie sú v skrýši (však ich vidí každý), ale v bránkach a volajú ich „brankári“. Údajne je účelom futbalu vydrbať s bránkarmi tak, aby sa im dostala lopta do bránky za ich chrbáty a vtedy sa všetci radujú a kričia, že „góóól!“. Takýto krik býva zriedka. častejšie počuť výroky ako (citáty): „rozhodca je k***t!“, „rozhodcovi mrkvu!“ a preto sa na futbal ide rada pozrieť aj mládež. A nielen mládež. Sú mužstvá, kde chodí na futbal pozerať veľa ľudov. Týchto ľudov často voláme „fanúšikovia“. Fanúšikovia môžu byť celkom agresívni lebo si často vypijú a potom robia bordel, ktorý potom zaujíma novinárov.

[upraviť] Pravidlá a tresty

Aby sa futbal nezmenil na otvorenú vojnu, boli vytvorené férové pravidlá, ktorých dodržiavanie sa vynucuje trestmi. Zvlášť tvrdým trestom je tzv. pokutový kop na obličky, do píšťaly alebo do gúľ. Pri menej závažných previneniach sú hráči trestaní zákazom vychádzok, verejnoprospešnými prácami a p.

[upraviť] Futbalové príslušenstvo

K futbalu teda patria napríklad aj:

  • futbalisti - sú to práve tí, čo behajú po ihrisku a hrajú futbal. Členmi tejto sekty sú aj dvaja hráči, čo sa väčšinou flákajú a sú sto:
    • brankári - to jest futbalisti, ktorí podopierajú bránku a keď sa im pošťastí, chytia občas prichádzajúcu loptu
  • lopta - nafukovacie košené guľaté čudo, ktoré sa nechá celú hru okopávať od futbalistov
  • rozhodcovia - sú asi traja oficiálni a plné hľadisko neoficiálnych. Tí traja, čo sú na ihrisku sú terčami kritiky a tí, čo sú v hľadisku vedia aj pravidlá...
  • cheerleaderky (roztlieskavačky) - sú líderky, ktoré vedú účastníkov celého zápasu tým správnym smerom

[upraviť] Futbal, jeho vznik a pôvod

Hra, ktorá je dnes tak často spomínaná a obľúbená sa nie vždy tešila takej veľkej popularite. Futbal vznikol asi približne okolo roku 2356 P.V.T.. Keď človek vracajúci sa z lovu zakopol o okrúhly kameň (podotýkame, že zaoblenie hracej lopty nebolo také dokonalé ako ho poznáme dnes) to ho poriadne dožralo. Kopal do kameňa celú cestu až domov, kde ho na znak víťazstva obúchal o hlavu družky. Iné verzie hovoria o tom, že si po ceste skúsil s tým kameňom cez pätičku aj hlavičkovanie, a potom si už nič nepamätá. Dnes nám to môže pripadať primitívne a agresívne ale taká bola doba.

Najbližšia ďalšia písomná zmienka od tej doby je datovaná roku 35 nášho letopočtu. Teda až po Kristovi. Futbal ešte nebol celkom zápas. Každý hráč mal vtedy vlastnú loptu. Neskôr kvôli lepšej orientácii sa pridalo farebné označenie. Lopta bola vtedy zhotovená zo starých handier a kúskov balzamovacích obväzov. Tento materiál zháňali zanietení hráči na popravách ukrižovaním a podobne. Niektoré zdroje uvádzajú, že to bolo niekde okolo Turína. Približne v tejto dobe bolo k futbalu pridané aj vzhadzovanie. Domnievame sa, že preto lebo domce boli dosť natesnané čiže lopta často končila v niektorom z nich. A domáci ju vyhadzovali von oknom späť hráčom.

Naše predpoklady potvrdil až nález futbalovej lopty z tohto obdobia, pri obci Haranty. Objav sa zapísal medzi najvýznamnejší čo sa týka futbalovej histórie. Na tomto objave boli nájdené kúsky potravy: volské oko, šunka, syr (a podobne). A to potvrdilo teóriu o vzhadzovaní, lopta sa totiž často ocitla na tanieri či v hrnci obedujúceho domáceho. Vedľa lopty boli nájdené kostrové pozostatky asi osemnásťročného chlapca so zlomenou sánkou a viacerými zlomeninami spodiny lebečnej. Ďalším poznatkom z nálezu bolo teda, že už v tých časoch mohol byť futbal spájaný s istými zdravotnými rizikami.

[upraviť] Futbalové sponzorstvo

V rannej futbalu dobe boli obľúbenejšie divadlá a gladiátori. V divadle bol dosť výživne prezentovaný sexa gladiátori sa vedeli presvedčivo mlátiť. Niekde aj hlava a nehlava. Takže do futbalu bolo investovaných dosť málo financií a nebol zaujímavý pre sponzorov. Z toho dôvodu boli štadióny malé a nezastrešené.

Na jednom doteraz zachovanom štadióne sa našla len jedna jediná reklama, skôr by sa dalo povedať reklamný slogan. Po reštaurácii nápisu bolo jasne vidieť tento text: „Pribijem klince za dve mince“. Silne tu cítiť nedostatok financií, iných finančných destilátov. Nazdávame sa, že išlo o súkromného kata zaoberajúceho sa výlučne ukrižovaním. A čo sa my nazdávame je aj tak pre futbal prd platné. Zaprd nie je ani na dresy.

[upraviť] Prvé dresy

Dosť dlhú dobu sa pokúšali mnohí historici vypátrať kedy a ako vznikol futbalový dres. Veľké množstvo pokusov a teórii bolo mylných a nesprávnych. Svetlo do tmy vniesol až objav dresu ktorý mal zaujímavé číslo. Na chrbte bolo totiž vytlačené: 1+1=2. Vďaka testu rádioizotopu uhlíka sme sa dopracovali k roku 121 n.l. Dres bol vymyslený mladým študentom menom Krón Chapur. Narodeným 12. mája 108 pôvodom z Turecka. Pôvodný zámer bol vytvoriť ťahák do školy na hodinu počtov z ktorých bol náš vynálezca veľmi slabý. K tomuto záveru sme sa dopracovali po preskúmaní triednej knihy.

Ale nakoniec aj tento pokus o vytvorenie pomaly k dokonalosti sa blížiacej spoločenskej hry zakrátko zlyhal. Problém nastal vtedy keď sa hráči začali obviňovať z hry protihráča na ich vlastnú loptu. Potom k tomu pribudlo aj závedenie farebného označenia. Stávalo sa, že traja hráči chceli mať loptu v modrej farbe a to ako všetci dobre viete nie je možné. Čo pravidlá nepovoľujú to jeden dvaja futbalisti nezmenia, tak znelo porekadlo z tej doby (dosť obľúbené). Najčastejšie bolo používané medzi rybármi a provokatérmi. Ale aj vo vyšších kruhoch sa dalo z času na čas začuť. Pôvodca tohto porekadla je slávny a mocný vládca Tudorchan najsamprvý. Prvýkrát ho vyslovil na pohrebe svojej matky.

[upraviť] Vynález autobusu

Aj taký vynález ako autobus je úzko spätý s futbalom. Známy rumunský vynálezca Jusim Chavdar, ktorý sa vynašiel a vynašiel autobus inými slovami premiestňovadlo futbalového týmu. Z vynálezcovho denníka: „Musím sa pokúsiť objaviť premiestňovadlo pre futbalovú jedenástku, zálohu a trénera.“ S takouto myšlienkou sa vedec púšťa do tvorby nového veľkolepého technického diela.

[upraviť] Futbal na Slovensku

Starí Slováci hrali futbal odpradávna a tak nečudo, že v ňom dodnes patria medzi svetovú špičku. Hráči ako Jano Kozák, Seweryn Gancarczyk či Patrik Švajda sú vo svete žiadaní, čo ukazujú na každej kvalifikácii na ME/MS. V roku 2010 patrili medzi favoritov MS v Južnej Afrike a keby sa do toho vložil Fero Laurinec tak nezostane pri osemfinále.

Kvalitu má aj domáca súťaž, o ktorú sa sponzori bili až kým to nevyhralo najlepšie pivo v Európe Corgoň. Známy bol najmä FC 11m Petržalka, ktorá bola do roku 2008 jediným tímom, ktorý zázračne vyhrával zápasy aj keď na to viditeľne nemal. Janko Kozák s Obžerom jednoducho vyprovokovali súpera k faulom v šestnástke a potom sám Jano premieňal jednu za druhou, až ho musel Fero Laurinec krotiť, aby sa nestal kráľom strelcov.

Po roku 2008 P.V.T. štafetu prebral Slovan Bratislava, známy ako národná šľachta a najobľúbenejší klub na Slovensku. Ďalšie známe kluby sú FC 07 Žilina a Spartak Trnava, preslávené špičkovými výkonmi v európskych pohároch. Ale tieto kluby hravo schová do vrecka 1. FC SMER.

[upraviť] Jedenástka desaťročia

  • Brankár - Kamil Čontofalský - Jeden z najlepších brankárov histórie. Dianie na ihrisku mal vždy dokonale pod kontrolou a chyby robil len veľmi vzácne. Špičkový výkon podal hlavne v zápase s Čechmi, ktorý sme síce prehrali 1:3, ale ani na jednom góle nemal svoj podiel.
  • Ľavý obranca - Peter Petráš - Moderný typ ľavého obrancu, rozhodne to nie je žiadne poleno.
  • Stopér - Ján Ďurica - Je známy hlavne svojimi famóznymi zákrokmi v šestnástke. Že mu to občas padne do vlastnej brány, to je už chyba brankára. Má dávať pozor, veď ho za to platia.
  • Pravý obranca - Seweryn Gancarczyk - Na tomto mene sa zhodlo 69 zo 68 komisárov SFZ, ktorí absolútne nestranne rozhodovali o jedenástke desaťročia. Nech vás nemýli meno pripomínajúce poľštinu, vďaka tomuto Slováčiskovi ako repa sme sa dostali na MS.
  • Defenzívny záložník - Miroslav Karhan - Po Gancarczykovi a Kozákovi najväčšia hviezda výberu. Pochodil celú Európu, všade bol hviezdou, ale volanie srdca ho priviedlo do Trnavy. Jeho veľkou zbraňou bola rýchlosť a milimetrové prihrávky.
  • Krídlo - Branislav Obžera - Slovenská hollywoodska star, ktovie, na čom je založené toto prirovnanie. Poctivo ide do každého súboja a potom jasné, že ho často faulujú, hlavne v okolí šestnástky. A niekedy aj vietor fúka, prírodným živlom sa ťažko ubrániť.
  • Záložník - Vladimír Vladko Vladinko Weiss - Hviedzny záložník sa do nominácie dostal len vďaka svojim výkonom a ničomu (nikomu) inému. Jeho hlavnou devízou je tímová hra, neštíti sa ani pomôcť v obrane ak treba.
  • Záložník - Ján Kozák - Nebyť spomínaného Gancarczyka, bol by Jano určite hviezdou výberu. Najlepší nahrávač kvalifikácie ME 2008 síce 6 zo 7 asistencii zaznamenal proti San Marinu, ale aj to sú futbalisti tak ich netreba podceňovať. Okrem toho má Jano nevídanú rýchlosť a bojovnosť, vďaka čomu bol obľúbencom fanúšikov Slovana.
  • Krídlo - Nemanja Matič - Expresne rýchlo mu udelili slovenské občianstvo, ale akonáhle prišla ponuka reprezentovať Srbsko, vysral sa na nás. Kokot.
  • Útočník - Ivan Lietava - Ťažko povedať, ako sa tento chlap dostal k futbalu, ale kopyto to rozhodne nie je. Napriek svojmu vzrastu technický hráč zažiaril hlavne v zápasoch Žiliny proti Marseille (0:7) či Reykjaviku (0:3).
  • Útočník - Filip Šebo - "Filip Šebo je plechavý kokot"
- Hornostredský anonym

Maličké hviezdne maniere sa sniperovi jeho kvalít dajú odpustiť. Veď ak niekto v jednej z najlepších líg sveta strelí 22 gólov, zaslúži si nomináciu na Zlatú kopačku. Pochodil celý svet a všade bol hviezdou. Vďaka jeho atraktívnemu vzhľadu nemal núdzu ani o babenky, peniaze tu nehrali žiadnu úlohu.

[upraviť] Pozri aj

[upraviť] Osobnosti

Šport
Mario-sonic-olympic-games

BicykelBojové umeniaBunjijumpingCurlingFitnessFormula 1FutbalGolfHokejKorčuľovanieKrvavý kúpeľPoweriserRiťolezectvoStacionárny bicykelŠachTukosenieVolejbal

Me sfz

Hlášky slovenských komentátorovKorupciaIvan NiňajNiňajove hláškyOlympijské hryZimné olympijské hry 2014Púnske vojny