J. R. R. Lakatoš

Z Necyklopédia

J.R.R. Lakatoš
DrunkYoda

Jánova skutočná podoba sa stala inšpiráciou pre amerických filmárov.
Narodenie februáraugust 1965
Horné Olašovce
Známy vďaka spisovateľ a scenárista rómskeho pôvodu

Toto je ľudo, alebo aj nadľudo z Necyklopédie

J.R.R. Lakatoš (* februáraugust 1965, Horné Olašovce, celým menom Ján Roman (Robocop) Róbert Lakatoš, známy aj pod prezývkou Džejár Ár) je známy spisovateľ a scenárista rómskeho pôvodu. Je to osobnosť multikultúry slovenského národa, ktorá sa preslávila sa najmä písaním modernej fantasy literatúry s námetmi z rázovitého slovenského vidieka.

[upraviť] Skorší život

Džejár sa narodil roku 1965 P.V.T. v rómskej osade Horné Olašovce ako šiesty z dvanástich detí. Keďže pred rokom 1989 musel každý pracovať, Džejár pracoval ako robotník, neskôr ako smetiar. Po zamatovej revolúcii v roku 1989 s prácou prestal, začal sa venovať slobodnému podnikaniu a živoril zo sociálnych príspevkov. Popri tejto práci so svojom voľnom čase sa venoval svojmu obľúbenému koníčku: alkoholu.

J.R.R. Lakatoš sa občas zúčastnil výprav na neďaleké zemiakové farmy, alebo do lesov, kde sa stal priekopníkom trvalo neudržateľného využívania prírodných zdrojov. Úzky kontakt s prírodnou scenériou ako aj niektoré dobrodružné zážitky boli hybnou silou jeho neskoršej umeleckej kariéry.

[upraviť] Spisovateľská kariéra

J.R.R. Lakatoš bol večným nespokojným búrlivákom. Sociálne príspevky mu stačili stále menej a menej. Premýšľal, ako by lepšie uživil manželku Jolanu a trinásť detí a pri tom financovať svoj alkoholický koníček. Od tohto jeho postavenia bol už len malý krôčik k tomu aby sa rozhodol, že začne písať knihy. Bol to malý krôčik pre človeka, ale veľký krok pre ľudstvo. Najprv si Džej Ár precvičil čítanie a písanie, keďže tieto schopnosti využíval len veľmi zriedkavo. Dosť ho pritom potrápilo hlavne veľké písané „Q“, ale aj veľký písaný ypsilon („Y“). Preto sa rozhodol, že pri písaní svojich kníh sa bude slovám s týmito písmenami radšej vyhýbať, respektíve prípadne požiada o pomoc suseda. Táto skutočnosť je asi hlavný dôvod, prečo sa vo svojich dielach napríklad nikdy nezaoberal a netrápil problematikou IQ.

[upraviť] Pán zemiakov

V roku 2000, po niekoľkých rokoch písania konečne najprv pod pseudonymom Džejár vydal prvú knihu z trilógie Pán zemiakov. Vychádzal z legiend a životných skúsenosti jeho sedemkrát súdne trestaného strýka Arpáda. Ide o čisto humánny námet. Príbeh rozpráva zážitky fiktívnej postavy Deža a jeho kamarátov, ktorí sa rozhodli vrátiť odcudzený magický Zemiak jeho majiteľovi. Prvý diel má podtitul Spoločenstvo Zemiaku, jeho pokračovanie Dve osady a trilógiu ukončuje dielo, ktoré malo pracovný názov Návrat vajdu.

Kniha Pán zemiakov mala nečakane veľký úspech a bola preložená do niekoľkých jazykov. Okrem tých prírodných, bravčových údených, to boli aj niektoré z tých zo susedných krajín Slovenska. Napríklad kniha vyšla aj americkom jazyku a dobre sa tam aj predávala. Mnohí závistliví kritici dielo aj kritizovali. Poukazovali na údajnú nápadnú podobu s dielom Pán prsteňov. Samotný autor tvrdí, že Pána prsteňov nečítal, a pre neho je skutočný „pán prsteňov“ jeho menovec a raper menom 50 Korún, ktorý je známy tým, že na každom prste má jeden zlatý prsteň. Ľudia knihu Pán zemiakov potom kupovali ešte viac, lebo si ju chceli porovnať s Pánom prsteňov. Napaľovali si v tých časoch aj viac albumov, ktoré nahovoril 50 Korún.

Autor sa údajne pri písaní trilógie inšpiroval svojimi vlastnými zážitkami z krádeží zemiakov a lúpeží v obchodoch. Nemalú úlohu pri fabulovaní príbehu hrali aj jeho spomienky na abstinenčné príznaky počas týždňov pred dostávaním sociálnych dávok a strýkove Arpádove spomienky na drogové opojenia, či hltanie Antabusu na protialkoholických liečeniach, ktoré spolu s celebritou známou ako „Chruňo z Pereša“ absolvoval na Prednej Hore. Neskôr Džejár spolupracoval so SčŠF na filmovom spracovaní svojich kníh, kde si v utajení aj zahral hlavnú úlohu.

Džejár úspech svojich kníh aj filmov po premiérach oslávil spolu so svojou osadou. Zo ziskov si postavil najhonosnejší dom v osade, ktorý bol z čistej nehorľavej slamy, zatiaľ čo ostatní mali domy z kartónu. Ján Lakatoš mal aj sociálne cítenie. Ostatných osadníkov podporil tým, že ich kartónové škatule dal natrieť dechtom a tak sa ich obydlia stali nepremokavými. Potom ešte každému založil osobné konto na Fejsbúku. Otvoril si aj krčmu s názvom ,,Slopobúdka u Zemiaka´´ a kúpil si nový športový automobil.

Na svoje narodeniny J. R. R. Lakatoš usporiadal obrovskú oslavu, kde všetci pili, jedli pečené prasatá, býkov a psov. Oslavy trvali od februára do augusta. Do tanca im hral 50 Korún, Lenkin párok a aj Foter Šváb, ktorých pieseň „Getting Away with Mordor“ bola použitá ako titulná pieseň vo filme. Oslavu nakoniec prerušila hromadná bitka dvoch znepriatelených rodín, ktorú musela rozohnať polícia. Proste pohoda a žúrka so všetkým všudy.

[upraviť] Pripravované projekty

Džejár momentálne pripravuje nový román s názvom Harold Hrnčiar. Príbeh hovorí o rómskom chlapcovi Haroldovi, ktorý vyrastá u adoptívnych rodičov. Jedného dňa ho navštívi obor Hagrid, ktorý mu povie pravdu o rodičoch, a taktiež mu vysvetlí, prečo má na čele jazvu v tvare dvoch bleskov. Harold sa rozhodne odísť a vydá sa do magického sveta bojovať proti zlu... mnohí kritici pripravovaný projekt skritizovali, pretože sa údajne nápadne podobá na román Harry Potter. Avšak autor vyhlásil, že nikoho takého nepozná. Poznal vraj iba jedného Hara, ktorý bol slovenský čuvač a žil v búde pri pastierni jedného baču na detvianskych lazoch, kde chodil do osady k tetke Žofii Lakatošovej na prázdniny. Na Hara nedá dopustiť, lebo to bol dobrý psík a aj guľáš z neho bol tiež dobrý.

J.R.R. Lakatoš sa taktiež chystá spolupracovať s nemenovanou americkou televíziou Kartónový Netvor ako scenárista v pripravovanom seriáli s komixovou tématikou a názvom Hrozba z osady (Gypsynatural).

Batman2 Filmy Slovenskočeského štátneho filmu
AvatarBambuľkine dobrodružstváBurizon BreakDěfka na koštětiDünyayı Kurtaran AdamHarry PotterKarosa RiderMečiarnátor 3: Vzbura JureňuRatata: MamnekonecnonabojovMatrixMrázikOdviate vetramiOrdinácia v krvavom záhonePán prsteňovPán zemiakovRosamunde PičerováSlovácko sa nesúdiStart RekHviezdne vojnyStar GateStare gateTisícročný MaďarTitanicUžovka 11Vesmírna HlodyseaWaywatch
Súvisiace témy: Science fictionJ. R. R. Lakatoš
V iných jazykoch