Jakači

Z Necyklopédia

Jakači je slávna žilinská (teda hlavne slovenská) hudobná kapela pozostávajúca z troch nasledujúcich členov: Dominik Jambor, Pavol Kadáši, Colin Grey. Pôvodne sa druhý člen volal Kadaši, ale ako mu sláva začala stúpať do hlavy, rozhodol sa zvoliť si umelecké meno, v tomto prípade priezvisko. Tretí člen to pohnal ešte do väčších extrémov a zmenil si aj meno (pôvodne sa volal Bruno Čičmanec).

[upraviť] Pred vznikom

Rané štádium kapely siaha do dávnych čias. Bolo to niekedy na prelome rokov 2011/2012, kedy Grey začal do školy nosiť gitaru, na ktorú upútal pozornosť Jambora a neskôr aj Kadášiho. Tieto okolnosti vyústili do kúpy gitary, ktorú uskutočnil Jambor. Pred touto kúpou zvykol Jambor len spievať.

[upraviť] Vznik

Za deň oficiálneho vzniku kapely sa považuje dátum 11. november 2012, pri príležitosti vtedajších imatrikulácii. K vzniku ich mena sa viaže historka: chvíľu pred ich vystúpením kapela stále nemala vymyslené meno, tak požiadala vtedajšieho učiteľa chémie, aby im s menom pomohol. A tak vzniklo meno Jakači, ktoré pozostáva z prvých dvoch písmen priezvisiek ich zakladateľov: Jambor-Kadaši-Čičmanec.

[upraviť] Formácie

Po vzniku kapely sa vytvorili rôzne formácie ich členov. Pokiaľ sa nerátajú sólové počiny ich členov, kombinačne hrali (členovia tejto kapely) každý s každým, a nikto nevie prečo.

Dva z týchto troch kombinačných počinov majú svoje názvy. Tie sú nasledujúce: Cheeya (niekedy aj ako Čija) a Kači. Je známe, že existovala aj formácia Kadáši – Jambor, ale keďže v čase ich vystúpenia boli pod vplyvom alkoholu, neexistujú o tejto formácii žiadne záznamy. Formácia Cheeya vznikla pri príležitosti hrania Greya s Jamborom v kaviarni. Nakoniec sa k tejto zostave pridal aj Kadáši, zostava však zostala pomenovaná Cheeya, no jeho meno figurovalo aj v tejto zostave. Bola pomenovaná Cheeya s hosťujúcim Paľom Kadašim (povšimnite si, že v tejto fázy kapely sa ešte neprejavovali jeho umelecké sklony a priezvisko je napísané bez dĺžňa.)

Kadáši sa však od tejto udalosti zvykne dištancovať a často sa teda uvádza len názov Cheeya. Zostava Kači vznikla v priebehu Vianočných trhov 2012, keď zložili pieseň „Zlodejina“, v ktorej pojednávajú o krádeži zeleniny ich spolužiakom. Keďže v tom čase bolo vianočné obdobie, ako každá správna popová kapela, aj oni spravili túto pieseň na motívy skladby „Deck The Halls“. Neoficiálna zostava Kadáši – Jambor figurovala na prelome apríla a mája roku 2013 na opekačke miestnej dediny. Z čoho logicky vyplýva, že nemohli ostať triezvi. Z útržkov ich rozprávania bolo zistené, že hrali v netradičnom ladení v stupnici x mol. Tým sa na rebríčku netradičných ladení umiestnili nad Thurstom Mooreom, členom kapely Sonic Youth.

[upraviť] Vystúpenia

Tri najvýznamnejšie vystúpenia pôvodnej formácie boli Imatrikulácie 2012, Koncert v kaviarni, ktorá si nepriala byť menovaná a Deň frankofónnej a hispanofónnej kultúry. Je všeobecne známe, že každé ich vystúpenie je fiasko, na čo poukázali už mnohí. Najvýznamnejšia kritika bola však vyslovená imperátorom, ktorý nepriamo naznačil, že zaťahovanie žalúzií je „vždy lepšie, ako chodiť s gitarami.“

[upraviť] Rozpad

Kapela sa oficiálne nikdy nerozpadla, no neoficiálne sa považuje už za rozpadnutú. Môžu za to hlavne žánrove nezhody medzi členmi kapely.

[upraviť] Skladby

Najväčsia časť repertoáru kapely pozostávala z cover verzií kapiel ako System of a Down, Red Hot Chili Peppers, Radiohead, Nirvana, The Eagles a podobne. Ku začiatku zvykli coverovať hlavne System Of A Down, Red Hot Chili Peppers, no neskôr sa začali prejavovať sympatie jedného z členov (prial si byť nemenovaný) ku typu kapiel, ktoré počúvali jeho priateľky, čo viedlo k niekoľkým nezhodám a napokon aj rozpadu. Z ich vlastnej tvorby sú to parodujúce piesne, ktoré parodujú určitú osobu. Napríklad, ako bolo vyššie spomenuté, môže to byť spolužiak, učiteľ, alebo aj láska (platonická) ku kurve. Týchto piesní nebolo mnoho a nebola im venovaná prílišna pozornosť.

[upraviť] Dnes

Členovia mali vždy aj mimokapelné asociácie. Jambor hráva prevažne sám, no je známa aj formácia s kamarátom, ktorý sprostredkováva basový podklad. Jedna z príznačných udalostí je Jamborova spokojnosť s technickou stránkou hrania aj vybavenia tejto osoby. O technickej stránske sa vyjadril ako „fest dobré“ alebo „neskutočné“.

Kadáši hráva v kostolnom zbore miestnej dediny, kde prevažne spieva. Grey hrával vo veľa zoskupeniach z iných škôl. Momentálne je aktuálne zoskupenie s názvom rain. V istom čase hral Jambor s Greyom aj v inej zostave ako Jakači, nazývanej Nevermind.

Popeblues Hudobné skupiny (nie Metalové)
Bodom from childrenBuran BuranBurzumČechomorDead KomunistsDeathly eyesDepressive DirectionsGrín DejH16JakačiJoy DivisionManic Street PreachersNazarethNemŕtvy či neživýOlympikPeking PensionPil PivoSuper Bomb TrioTublatankaVeverička z MarsuVidlán
Tí, čo spievajú
50 KorúnAmy WinehouseBritney SpearsLady GagaDávid HajzelhófMartin KittnerKukoNemŕtvy či neživýJožo GaRagueVkeli KlaksónElvis PresleyKarel GottMichael JacksonBranislav JobusRobo KazíkEva MázikováPeter StrašákJozef PáterovičRihannaHelena von Dráčková
*** Bonus ***