Janko Hráško

Z Necyklopédia

Jano hrach

Janko Hraško so svojou typickou výbavou

Janko Hráško niekedy nespisovne aj Janko Hraško, je malý rozprávkový slovenský národný hrdina, ktorý svojím pôsobením potvrdzuje pravidlo, že „veľkosť skutočne nie je dôležitá“, ale že treba byť hlavne „šikovný“.

[upraviť] Etymológia

Spisovnosť jeho priezviska je podmienená odvodením od regionálne populárnej zeleniny, zeleného hrášku, konzumovateľného v surovom stave. Jeho chuť je tým lepšia, čím je mladší, starší je už horký a dozretý sa už volá hrach. Názov zeleniny v dospelosti, hrach, nie je použiteľný pre pomenovanie hrdinu, lebo by dostatočne nezvýrazňovala veľkosť, a po niektorých preklepoch by mohlo dochádzať k fatálnemu zameneniu identity, ktorá by potom bola dokázateľná iba cez otlačky prstov (predražené, lebo je nutný elektrónový mikroskop), alebo cez analýzu DNA (vzhľadom na veľkosť je pri odbere vzoriek riziko vysušenia, zmrzačenia hrdinu, neopatrný odber by mohol končiť dokonca jeho až smrťou a pod.).

[upraviť] Niektoré vedecké poznatky

Autori opisu životných peripetií tohto hrdinu spôsobili, že sa dostal do všelijakých komplikovaných situácií, z ktorých predsa len nakoniec vybŕdol. Jeho vybŕdnutia spôsobili jeho slávu. Tu sa natíska otázka, či neexistujú nejaké ďalšie konšpiračné teórie o jeho pôsosobení v ľudových rozprávkach, lebo napríklad v rozprávke Princezná na hrášku, hlavná hrdinka zbadala, že sa „čosi“ nachádza v jej posteli. Historici a vedci práve prešetrujú, v čom je ten hlavný skutočný dôvod tejto udalosti, lebo je známe, že „hrášok má skôr mäkkú konzsitenciu a sklony k deformáciám“. Je logické, že princezná musela byť v „spánku“ postihnutá niečim tvrdým. Vedci naznačujú, že indície naznačujú, že po korekcii by sa mohla nová verzia tejto historky (rozprávky) premenovať na Princezná na Hráškovi. Vývoj a teda aj vedecké postupy vďaka moderným technológiám idú dopredu. Moderné technológie a bulvár všetko urýchľujú a otvárajú nám okná vesmíru dokorán.

[upraviť] Niekoľko historických faktov zo života

Niektoré idealizované verzie zo života tohoto hrdinu skresľujú.[1] Z doplnený reálnych empiricky dokázateľných skutočností je nepopierateľné, že prerozprávaním skreslená skutočnosť vychádzala z týchto základných faktov.

[upraviť] Rodinný pôvod a tak

Menovaný hrdina menom Ján, sa narodil ako extrémny krpec, čo natoľko rozložilo sebavedomie rodičov, že sa rozhodli, že v rámci osvedčenej finty akokeby nezúčastnených mu dajú priezvisko „Hraško“ (ďalej len J.H.). Oproti očakávaniam si tento hrdina hneď v začiatkoch našiel spôsob ako pytliačiť v lesoch, dokonca aj ako doniesť na pleci ulovenú zver (diviaka) domov.

Zapojil sa aj do poľnohospodárskych prác a to tak, že napriek protestom Združenia za slobodu veľkých zvierat vliezal týmto nemým tváram do uší a reval tam čo majú robiť. Týmto spôsobom boli bezbranné nemé tváre nútené v snahe o prevenciu pred migrénami, t.j. jasnej hrozbe zdravotnej ujmy, pracovať. Tejto skutočnosti dosť napomáhal aj fakt, že zvieratá boli voly. Počas tejto činnosti bol pristhnutý pri chrápaní na medzi otec menovaného J.H. funkcionárom miestnej smotánky. Otec pod zámienkou predaja do otroctva podvodne vymámil od funkcionára nemalú sumu vrátane DPH.

[upraviť] Kriminálna minulosť

Funkcionár neuvážene vložil J.H. do mešca s peňažným obnosom, ktorými boli pravdepodobne €urové a centové mince vyššej hodnoty. J.H. počas prepravy do do miesta funkcionára tento mešec rozrezal, čím spôsobil ďalšiu (úplnú) škodu, a to straty vreckového svojho domnelého nového majiteľa. Po čine sa menovaný J.H. vrátil do miesta svojho bydliska, skadiaľ bol zanedlho po zásahu miestnych poriadkových síl donútený k úteku. Počas tohto zásahu rodičia (už) recidivistu J.H. prišli o svoje hmotné, finančné aj rohaté statky.

Kriminálna činnosť J.H. pokračovala aj počas úteku. Najrpv podvodom vymámil tovar jednej prepravnej firmy, neskôr si zobral na mušku jednu kovospracujúcu firmu, kde sa aj nedovolene ozbrojil kyjakom.

[upraviť] Prerod osobnosti

Počas jednej zastávky v lese sa dopustil ďalšieho trestného činu, ktorým bolo nedovolené spolčovanie a organizovanie zločineckej skupiny. Spolu s kumpánmi s kriminálnou minulosťou sa rozhodli prepadnúť sídlo samosprávneho kraja, ktoré v tomto období bolo na istom zámku. Počas prepadu tohoto sídla J.H. zneužil svoju telesnú stavbu prepchaním sa cez kľúčovú dierku do jeho objektu. Vo chvíli prieniku do objektu sa J.H. podlou lsťou rozhodol votrieť do priazne vedenia kraja a to tým, že zneužil dôveru a fyzicky napadol a zneškodnil svojich spoločníkov, ktorých v odzbrojenom stave odovzdal miestnym poriadkovým silám. Vo svojej krutej podlízavej činnosti J.H. pokračoval aj pri ďalších podvodných úkonoch, z ktorých načisto osprostel miestny mocipán.

[upraviť] Smutný koniec jednej legendy

Tento mocipán nemal synov iba tri dcéry. Pri niektorých situáciách postrehol, že sa J.H. obratne oháňa kyjakom a tak si zmyslel, že by ho bolo vhodné ponúknuť jednej z dcér za partnera. Dcéry sa vo svojich názoroch na J.H. podstatne rozchádzali, väčšinou mali výhrady voči jeho veľkosti.

V tomto bode sa rozchádza aj verzia záveru časti príbehu. Dochádza ku konfliktu medzi verziami Princeznej na hrášku, či Princeznej na Hráškovi, podstatným vyústením histórie je, že po jednom z francúzakov s najmladšou z dcér došlo k značnému zväčšeniu telesných proporcií J.H. a nemenované zdroje uvádzajú, že to bolo rovnomerne vo všetkých jeho častiach až do veľkosti dospelého chlapa... Po tejto udalosti vyhasla jedna legenda a z malého hrdinu sa stal obyčajný následník jednej z dynastií vykrádačov kráľovskej kasy.

[upraviť] Referencie

  1. www.kexo.eu-Janko Hraško
Wine-notepad.svg

Prehľad literatúry

Bořek StavitelDunaGenesisGenezisJanko HráškoJožin z bažinKarel FoltýnMrázikO troch sadeniciach Kysuca HroznéhoOdchod Slovákov za slobodouPán zemiakovPokémonPreslovia a preriekadláRozprávka o troch prasiatkachRumcajsŠmolinkaŠmolkoviaVesmírna Hlodysea

Feather