Jozef Golonka

Z Necyklopédia

Jozef Golonka
alias Žiletka
Golonkaexibicia

Jozef Golonka na exibícii v roku 2008.
Narodenie 6. január 1938,
Bratislava
Známy vďaka Hokeju
Manželka Svetlana Kvašajová
Deti Marek Golonka, Miroslav Golonka a Anna Golonková
Rodičia Jozef Golonka a Mária Golonková

Toto je ľudo, alebo aj nadľudo z Necyklopédie

Volalimaziletka

Biblia slovenských EMákov.

Somtotaknemyslel

Takto som to nemyslel!!!

Jozef Golonka je legendárny slovenský Hokejista, príležitostný Krasokorčuliar a obľúbený člen publika v slovenských televíziách (relácie v slabej chvíľke označované ako humoristické). Občanmi oslavovaný ako autor pozývacieho listu pre vojská Varšavského impéria v roku 1968. Jozef Golonka je najúspešnejší hokejový reprezentačný Tréner.

Je prezývaný aj menom Žiletka, preto ho hnutie EMO označuje za svojho slovenského zakladateľa. Jeho knižka, Volali ma Žiletka, nesmie chýbať v kúpeľni žiadneho slovenského Hokejistu.

[upraviť] Detstvo

Starý otec z otcovej strany sa prisťahoval z Poľska do Nitry. Starú mamu vrátili ruskí kozáci o dva roky neskôr. Jozef Golonka sa narodil v Bratislave. Základnú školu navštevoval na Kvačalovej ulici, kde získal aj inžiniersky titul v obore aplikovanej vybíjanej. Jeho matka bola krasokorčuliarska trénerka, ktorá sa snažila vychovať z Jozefa a jeho sestry Júlie špičkové krasokorčuliarky. Jozefova puberta tieto smelé plány takmer zmarila, no vďaka falošným prsiam mohol pretekať aj v juniorských a seniorských kategóriách. Jeho hviezdnu mládežnícku kariéru ukončila nedokonalá depilácia na majstrovstvách sveta v roku 1955.

[upraviť] Klubový hokej

Ťažké depresie a pri týchto stretnutiach mu navrhli, aby skúsil namiesto krasokorčuľovania hokej.

Jozef nedbal a o mesiac nastúpil vo svojom prvom ligovom zápase vo farbách belasých. Spočiatku mal prezývku Pusinka, ale po druhom, výročnom, pokuse o samovraždu mu už navždy prischla jeho terajšia: Žiletka. Svoje zážitky z opakovaných samovrážd opísal v kultovej knižke slovenských EMO - Volali ma Žiletka.

[upraviť] Pozývací list pre vojská Varšavského impéria

"Rusi, to boli moje ovečky. Vždy, keď prišli, som vedel, čo mám od nich čakať," obľúbená veta Jozefa Golonku platila možno na klzisku, ale v lete 1968 sa naplno obrátila proti svojmu autorovi. Varšavské impérium si zle vyložilo pozývací list Jozefa Golonku a namiesto hokejového výstroja pribalili do batožiny tanky. "Takto som to nemyslel," plakal neskôr Jožko nad rozliatym mliekom. Všetko sa však na dobré obrátilo a po niekoľkých desaťročiach ostali na nie celkom dobre zvládnutú ruštinu len úsmevné spomienky. "Vždy mi išla lepšie vybíjaná ako pravopis," dodáva šibalsky Jožko Golonka.

[upraviť] Reprezentačný tréner

V rokoch 1996 až 1997 pôsobil Jozef Golonka ako hokejový reprezentačný tréner. Doviedol slovenskú hokejovú reprezentáciu na vrchol na majstrovstvách sveta. Spolu pod jeho vedením získali slovenskí hokejisti 5 zlatých, 3 strieborné a 4 bronzové medaily, ako v sólových jazdách, tak aj v súťaži párov. Porotu najviac očarila dvojica Zdenko Cíger a Vlastimil Plavucha. Ich voľná jazda z roku 1997 patrí dodnes medzi klenoty svetového krasokorčuľovania. O rok na to bol Jozef Golonka z tohto postu úplne nepochopiteľne odvolaný.