FANDOM

Jozef Golonka
alias Žiletka
Golonkaexibicia

Jozef Golonka na exibícii v roku 2008.
Narodenie 6. január 1938,
Bratislava
Známy vďaka Hokeju
Manželka Svetlana Kvašajová
Deti Marek Golonka, Miroslav Golonka a Anna Golonková
Rodičia Jozef Golonka a Mária Golonková

Toto je ľudo, alebo aj nadľudo z Necyklopédie

Volalimaziletka

Biblia slovenských EMákov.

Somtotaknemyslel

Takto som to nemyslel!!!

Jozef Golonka je legendárny slovenský Hokejista, príležitostný Krasokorčuliar a obľúbený člen publika v slovenských televíziách (relácie v slabej chvíľke označované ako humoristické). Občanmi oslavovaný ako autor pozývacieho listu pre vojská Varšavského impéria v roku 1968. Jozef Golonka je najúspešnejší hokejový reprezentačný Tréner.

Je prezývaný aj menom Žiletka, preto ho hnutie EMO označuje za svojho slovenského zakladateľa. Jeho knižka, Volali ma Žiletka, nesmie chýbať v kúpeľni žiadneho slovenského Hokejistu.

Detstvo Edit

Starý otec z otcovej strany sa prisťahoval z Poľska do Nitry. Starú mamu vrátili ruskí kozáci o dva roky neskôr. Jozef Golonka sa narodil v Bratislave. Základnú školu navštevoval na Kvačalovej ulici, kde získal aj inžiniersky titul v obore aplikovanej vybíjanej. Jeho matka bola krasokorčuliarska trénerka, ktorá sa snažila vychovať z Jozefa a jeho sestry Júlie špičkové krasokorčuliarky. Jozefova puberta tieto smelé plány takmer zmarila, no vďaka falošným prsiam mohol pretekať aj v juniorských a seniorských kategóriách. Jeho hviezdnu mládežnícku kariéru ukončila nedokonalá depilácia na majstrovstvách sveta v roku 1955.

Klubový hokej Edit

Ťažké depresie a pri týchto stretnutiach mu navrhli, aby skúsil namiesto krasokorčuľovania hokej.

Jozef nedbal a o mesiac nastúpil vo svojom prvom ligovom zápase vo farbách belasých. Spočiatku mal prezývku Pusinka, ale po druhom, výročnom, pokuse o samovraždu mu už navždy prischla jeho terajšia: Žiletka. Svoje zážitky z opakovaných samovrážd opísal v kultovej knižke slovenských EMO - Volali ma Žiletka.

Pozývací list pre vojská Varšavského impéria Edit

"Rusi, to boli moje ovečky. Vždy, keď prišli, som vedel, čo mám od nich čakať," obľúbená veta Jozefa Golonku platila možno na klzisku, ale v lete 1968 sa naplno obrátila proti svojmu autorovi. Varšavské impérium si zle vyložilo pozývací list Jozefa Golonku a namiesto hokejového výstroja pribalili do batožiny tanky. "Takto som to nemyslel," plakal neskôr Jožko nad rozliatym mliekom. Všetko sa však na dobré obrátilo a po niekoľkých desaťročiach ostali na nie celkom dobre zvládnutú ruštinu len úsmevné spomienky. "Vždy mi išla lepšie vybíjaná ako pravopis," dodáva šibalsky Jožko Golonka.

Reprezentačný tréner Edit

V rokoch 1996 až 1997 pôsobil Jozef Golonka ako hokejový reprezentačný tréner. Doviedol slovenskú hokejovú reprezentáciu na vrchol na majstrovstvách sveta. Spolu pod jeho vedením získali slovenskí hokejisti 5 zlatých, 3 strieborné a 4 bronzové medaily, ako v sólových jazdách, tak aj v súťaži párov. Porotu najviac očarila dvojica Zdenko Cíger a Vlastimil Plavucha. Ich voľná jazda z roku 1997 patrí dodnes medzi klenoty svetového krasokorčuľovania. O rok na to bol Jozef Golonka z tohto postu úplne nepochopiteľne odvolaný.