Kladivo

Z Necyklopédia

Kladivo
500px-Blacksmith anvil hammer svg

Kladivo (slovensky aj hámrik, väčší model aj pucka) je [nástroj] pozostávajúci z drevenej rukoväte a vlastne údernej časti, ktorá sa dnes vyrába prevažne zo železa, gumy, kedysi aj z kameňa, prípadne dreva (vtedy sa nazýva aj tĺčik alebo vulgárne tĺk), má širokospektrálne využitie od dôb dávno minulých až po dnešok. Od zabíjania klincov do dreva a iných materiálov, pribíjania predmetov k iným veciam, vyrovnávania ohnutých častí plechov, klepania rezňov, tvorby hudby až po vraždenie ľudov. Ľudovia ho považujú za jeden z najlepších technických vynálezov všetkých dôb.

[upraviť] Popularita kladiva

Chvíľka poézie:

„Keď sa nikto nedíva
vezme dve kladivá.
Buch ja, buch ty,
máme buchty
Ľ. Feldek: Buchty

Kladivo sa aj v súčasnosti používa v justícii. S obľubou ním trieskajú sudcovia v náležitých situáciach ako je vynesenie rozsudku, vynútenie pozornosti a ticha v sieni, ktorá je plná ľudov.

Skupina Pink Floyd využila vo filme The Wall pochodujúce kladivá ako symbol fašizmu. Kladivo ospievali aj Peter Gabriel, Led Zeppelin (tí hneď kladivo bohov) a ďalší.

[upraviť] Podstaty kladiva

[upraviť] Fizykálna podstata kladiva

"Nenamáhaj sa s tým; zober si väčšie kladivo."

- Anthonyho zákon sily

Všetky kladivá sú zosilňovače. Pomocou kladiva sa dá vykonať takmer všetko, načo naše sily nestačia. V prípade, že sa to ani kladivom nepodarí, dôjde aspoň k ukľudneniu a odreagovaniu.

[upraviť] Psychická podstata kladiva

Hammer
Slota 200KG Hammer

Dvestokilové kladivo Jána Slotu

Kladivá patria medzi tzv. presvedčováky. Preto si od kladiva odvádzali svoje pseudonymy viaceré osobnosti, napr. Bucharin.

Poznáme aj Kladivo na čarodejnice, hoci v tomto prípade šlo skôr o presviedčanie verejnosti (tzv. informačná kampaň), než o presviedčanie čarodejnice samotnej. Kladivo bohov pomáhalo pri presviedčaní na vieru, ale neskôr prevládla viera v bytosť pribitú kladivom na drevený kríž.

[upraviť] Veľkosť kladiva

Podľa veľkosti sa dá kladivo rozdeliť do niekoľkých skupín, pričom s narastajúcou veľkosťou narastá aj rozsah škody, ktorú je kladivo schopné spôsobiť.

[upraviť] Malé kladivo

Alebo tiež „kladivko“, nie je schopné páchať až také veľké škody, ale aj tak je to kladivo, hoci malé. Na vraždu môže stačiť, ale je potrebné dobre mieriť. Kedysi sa používalo pri zasklievaní okien na priťuknutie klinčekov držiacich sklo. Ale majstri to dokázali aj stredným kladivom, čo pôsobilo efektnejšie.

[upraviť] Stredné kladivo

Je to asi najbežnejšie kladivo, vyskytujúce sa v každej domácnosti. Preto ho voláme normálne. Je schopné zniesť malé, stredné až stredne ťažké úkony, pričom je schopné spôsobiť škodu v maximálnom rozsahu stredne veľká škoda. Na vraždu plne postačuje.

[upraviť] Veľké kladivo

Alebo aj takzvaný „perlik“ či „pucka“. Kladivo, ktoré je schopné napáchať výlučne škody veľkého až veľmi veľkého rozsahu. Na vraždu môže byť až nešikovné, obeť sa môže stačiť uhnúť.

[upraviť] Dvestokilové kladivo

Špeciálne kladivo, ktoré vlastní Ján Slota. Zrejme ale do ruky príliš nesadne. Kladivo slúži na prebúdzanie slovákov udretím po hlave, no zdá sa, že to nestačí, a preto si Slota dopomáha lokomotívou.

[upraviť] Kladivo ako športové náčinie

"Dch....dch...dch..dch..dch..áááááííí"

- Kódži Murofuši - pri svojom víťaznom pokuse

Pre úplnosť treba dodať, že poznáme aj šport „hod kladivom“, pri ktorom sa športovci snažia zahodiť kladivo čo najďalej a takto sa zbaviť potenciálnej práce. Za socializmu sa niektorí atléti snažili zahodiť aj kosák, ale disciplína sa neujala. Kosák má totiž vzhľadom na svoj tvar mierne bumerangový potenciál.

Musíme konštatovať, že dnes sa už používané náčinie na kladivo vôbec nepodobá.

Starí Škóti kedysi naozaj hádzali kladivom s drevenou rúčkou, dnes sa používa kovová guľa na lanku, ktorou by ste klinec nezabili ani keby ste sa posrali. Resp. možno zabili, ale škody by boli neúmerné výsledku. Problematické a s nábehom na sranie by bolo, keby ste ten klinec netrafili, ba v prípade, že by ste iba zluftovali ponad jeho hlavičku, to by potom boli akčné chvíle... lanko je navyše dosť nebezpečné aj preto, lebo sa stáva, že sa atlétovi omotá okolo ruky a potom odletí celý atlét. To že si atlét zalieta, je iba to menšie riziko, respektíve následok.

Necyklopedické veci
500px-Blacksmith anvil hammer svg

BaranicaBrúsny papierČiapkaDívadloDvereFrasGuličkové peroIzolačkaKladivoKobloLopataMerkurMetlaMikrovlnkaNičNonameOknoRopaTanierTeplomerMalé tudleVeľké tudleVibrátorVydlyZápalkyZbraneZrkadlo

Tanga