Kovadlina

Z Necyklopédia

500px-Blacksmith anvil hammer svg

Kovadlina (po slovensky: nákova) je excelentný nástroj, niekým kritizovaný, mnohými ospevovaný ako nepokaziteľný, čo je rokmi praxe dokázateľné, avšak v poslednej dobe sa vykytujú istí jedinci, o ktorých iní tvrdia, že "dokážu pokaziť aj kovadlinu", respektíve, že sú takí skúsení v nešikovnosti, že keby neboli nešikovní, mohli by napísať knihu.

[upraviť] Vzťah kováča s kovadlinou

S kovadlinou zaobchádzajú rôzni ľudia rôzne, povedzme, taký kováč (úžasná súvislosť a taktiež ukážka bohatosti slovenského jazyka), je s kovadlinou denne v styku, preto je najpravdepodobnejšie, že práve on je ju schopný pokaziť. Jediný kováč, ktorého som poznal, síce mal kovadlinu, ale mal tú smolu, že skôr ako ju stihol pokaziť, vyhorela mu vyhňa. Späť k téme. taký kováč trepe s veľkým kladivom po rozžeravenom železe, pričom každým úderom opotrebúva i hámrik, i spomínanú kovadlinu. Ale prečo a kedy sa jej zbavuje? Myslím, že taká kovadlina, ak nie je z Číny, sa dá používať aj niekoľko generácií, takže je veľmi pravdepodobný i výskyt kovadliny z osemnásteho storočia, ale nikto si to nevšíma ani neváži. Kovadlina sama o sebe je veľmi cenný, čistý a nepoddajný kov, pravdepodobne z nejakej pevnej zliatiny, bohvieakej, keďže výrobné tajomstvo si odniesli do hrobu naši prapredkovia.

Asi preto sa dnes vyrábajú výrobky, ktoré nevydržia nijako dlho na tomto svete (chladničky, autá, manželstvá...), aby sa nezabudlo na ich výrobný postup. Boh žehnaj Číne a prepúšťaniu u nás.

[upraviť] Kovadlina a nekováči

S kovadlinou sa stýkajú i nekováči, tj. ľudovia, ktorí sa nevenujú kovadline šestnásť (16 nie je prvočíslo!) hodín denne. Medzi takýchto ľudov patria napríklad zvárači, farmári, doktori, hospodári, zlodeji a železničiari. Títo ľudia používajú kovadlinu v kombinácii s kladivom hlavne v tých prípadoch, keď sa im nechce platiť obrovské peniaze za kováča, a tak sa domáci kutili rozhodnú spraviť si popáleniny a iné úrazy aj sami.

Vyššie spomínaní ľudia, ktorí dokážu i kovadlinu pokaziť, teda aspoň sa to o nich tvrdí, sú vo svojom okolí známi hlavne svojou šikovnosťou na podpaľačstvo, kradnutie, pašeráctvo a podobné aktivity, no údajnú schopnosť s kovadlinou im prisudzujú ich blízki, ktorí ich takto označia za čiernu ovcu rodiny, ktorú by trebalo prefarbiť na zeleno, aby zapadla medzi ostatné, no nikomu sa na to nechce podujímať. Preto dotyční kazitelia kovadlín musia častokrát jednať na vlastnú päsť, a keď sa čírou náhodou dostanú ku kovadline a nepokazia ju, obvykle pri nich nie je nik, kto by túto pamätnú chvíľu zapísal do svojej pamäte a označenie čiernej ovce tak zmazal.

[upraviť] Rôzne tóny kovadliny

Ak udriete do kovadliny kladivom, vydá vám neopakovateľný, jasný, číry, ničím neprerušovaný tón, ktorý lahodí hlavne uchu metlákov, kováčov a milovníkov zbraní.

Ak sa rozhodnete udrieť dreveným pahýľom, dostane sa vám síce pekný, no menej kvalitný zvuk, ktorý netrvá dostatočne dlho na to, aby sme si ho mohli vychutnať.

Ak sa rozhodnete udrieť do kovadliny nechtom, nech sa páči, ale nie je to cirkulárkový päťmilimetrový plech, ale KOVADLINA, ktorá ja hrubá od dvadsiatich centimetrov, až po dva metre, takže ak nemáte miesto nechtov kovové implantáty, žiaden tón od kovadliny nečakajte.

[upraviť] Bezpečnosť

Ak čírou náhodou budete nejakú kovadlinu prenášať, najprv si nechajte poistiť nohy, pretože ak sa vám tá potvora vyšmykne z rúk a strepe sa na palec, nezaručujem nikomu blažené pocity.

Už tomu chápem!

Maťarus Bospeličný

[upraviť] Iné využitie

Kovadliny sú aj vynikajúca náplň do kabeliek žien, ak zrovna nenašli po ceste tehly alebo nejaké šutre, z ktorých si stavajú taký dom, aký videli v telenovele Dolores.

Kovadliny sa dajú využiť aj ako boxovacie vrece, ak je zápasník príliš náročný na jemné vrecia a žinienky. Môže si do nej udierať, koľko sa mu zráči, kovadline to neublíži a športovca to skôr či neskôr omrzí, kaziť takú krásnu kovadlinu.

Ak dokážete kovadlinu zdvihnúť a položiť viac ako šesťkrát (šesť nie je prvočíslo), našli ste takmer ideálny nástroj na lúskanie vlašských orechov. Takmer preto, lebo potom sa trošku ťažko oddeľujú škrupinky od dužiny.

Ak čírou náhodou nosíte vrecia poplátané dokopy, a občas cítite potrebu žehliť a kvôli daniam a výdavkom bývate v jaskyni, potom si niekde ukradnite kovadlinu, chvíľku ju rozohrejte nad vatrou, a potom, keď bude abstraktná (nebude sa ju dať chytiť), s ňou môžete križovať po tých vreciach a plachtách, akoby ste mali plachetnicu. Po použití opláchnuť v potoku a schovať pred deťmi, najlepšie na policu, kam s obtiažami dočiahnete, vďaka Murphyho zákonom.

Ak ste šikový, chtivý fitness tréningu a šetrný človek, môžete si na kovadlinu namontovať špagát/ lano/ drôt, to podľa individuality, a z takej kovadliny rázom máte jednoručnú činku.

Necyklopedické veci
500px-Blacksmith anvil hammer svg

BaranicaBrúsny papierČiapkaDívadloDvereFrasGuličkové peroIzolačkaKladivoKobloLopataMerkurMetlaMikrovlnkaNičNonameOknoRopaSmrťfónTanierTeplomerMalé tudleVeľké tudleVibrátorVydlyZápalkyZbraneZrkadlo

Tanga

V iných jazykoch