Leonardo da Vinci

Z Necyklopédia

Done

Leonardo da Vinci
DaVinci je MonaLisa

Je všeobecne známe, že obraz
Modrej Lúzy je v skutočnosti majstrovým autoportrétom
z jeho transsexuálneho obdobia
Narodenie 15. apríl 1452
v Taliansku, ale sa vtedy sa tak nevolalo
Úmrtie 2. máj 1519
vo Francúzsku, už sa tak volalo
Známy vďaka pokusu prekonať Járu Cimrmana
Manželka nebol na ženy
IQ jeden z najvyšších, hneď po priemernom Maďarovi
Poznámky homosexuál, ale nie len preto si ho ceníme

Toto je ľudo, alebo aj nadľudo z Necyklopédie

VTN VEDECKÝ TÍM   NECYKLOPÉDIE
odporúča článok Leonardo da Vinci,
pretože odhaľuje odborné fakty.

Tento článok môže byť použitý
ako referencia v odborných kruhoch.

Renesančná patológia
Ľudská kosačka da Vinci
Leonardova Ľudská kosačka predstavovala vo svojej dobe najefektívnejší prostriedok na získavanie údov a orgánov. Neskôr bola na popud Slobody zvierat zakázaná, pretože rotujúce kosy plašili koníkov.
Anatomy da Vinci
Jeden z mnohých výsledkov Leonardovho anatomického výskumu

Leonardo di ser Piero da Vinci, nazývaný Leonardo da Vinci (východniarsky Leonardo? Ta, Vinči), v encyklopédiách často ako Vinci Leonardo da (* 15. apríl 1452 – † 2. máj 1519) bol taliansky renesančný architekt, prírodovedec, anatóm, vynálezca, konštruktér, spisovateľ, hudobník, sochár, maliar natierač. Ako vidíme, Járovi da Cimrmanovi sa teda celkom nevyrovnal, ale napriek tomu bol pomerne všestrannou osobnosťou, ktorej len nemnohí z nás môžu konkurovať.

[upraviť] Život

Tartaruga
Jedna z Leonardových detských kresieb.

Narodil sa ako nemanželský syn notára Sera Piera (to meno nie je neslušné, to sa zdá len nám) a prostej ženy z ľudu, Catariny. Bol pokrstený za prítomnosti desiatich kmotrov, čo ho predurčilo na nezvyčajnú kariéru (podobne to býva so sudičkami a vedmami). A naozaj, stal sa zázrak, a bohatý otec ho uznal za vlastného. Desiaty z kmotrov mu predpovedal silu, čo sa aj splnilo a dvojročný Leo už hravo ohýbal železné prúty, na rozdiel od Svätopluka, ktorý ich dával lámať svojim synom.

Už v detstve bol zdatným kresliarom, v tomto období napr. začal kresliť svoj komix o bojujúcich korytnačkách, nazývaný Quattro esemplari di tartaruga, neskôr premenovaný na Ninja korytnačky, v ktorom sa sám štylizoval do jednej s postáv.

Potom nasledovali tri obdobia:

  • florentské obdobie - v skazenej Florencii po prvýkrát prejavil svoju homosexualitu, pretiahol svojho modela, a zaslúžil sa tak o vznik mravnostnej polície (vtedy ešte nebola heterosexualita považovaná za úchylku, skôr naopak). Po tejto neblahej skúsenosti sa majster stal nedôverčivým a začal tajiť svoje vynálezy (je možné, že v tomto období vynašiel aj vibrátor).
  • milánske obdobie - tu sa, pod vplyvom miestnych špagiet, verejne prihlásil k svojmu pastafarianizmu a namaľoval napríklad poslednú večeru, jedno z najvýznamnejších dochovaných vyobrazení Špagetového Monštra.
  • cestovateľské obdobie - Leonardo sa dostal až do Ríma a Francúzska, kde aj zomrel. Na dnešnú dobu sa nám to nezdá veľa, ale musíme si uvedomiť, že ním vynájdená helikopotvora vtedy ešte pravidelne nelietala. takže tam musel ísť pešo, koňmo a vozmo.

Ako vidíme, oficiálne sa tu neuvádza majstrovo transvestitské obdobie, v ktorom sa nechával oslovovať Gioconda, alebo Lúza, je možné, že toto obdobie sa prelínalo s vyššie uvedenými, najmä s Florentským.

[upraviť] Leonardo ako vynálezca a anatóm

Tieto dve (prvočíslo!) Leove aktivity úzko súviseli. Pokiaľ si všimneme, jeho vynálezy len veľmi zriedka slúžili na niečo iné, ako na zabíjanie a kúskovanie ľudov, v podstate bol skôr zbrojárom, ako vynálezcom. Nerobil to preto, že by bol zlý. Ako uvidíme ďalej, šlo mu, podobne ako napr. doktorke Alžbete Báthoryovej, len a len o rozvoj ľudského poznania.

Ako dvorný zbrojár Borgiovcov navrhoval a testoval rôzne zbrane takmer hromadného ničenia (ZTHN). Vynašiel napr. viachlavňový kanón, guľomet, kazetovú bombu, mechanický odstrkovač rebríkov od hradieb (toto bol veľmi vtipný výnález - útočníci liezli a zrazu šup, rebríky naraz spadli), vylepšil katapulty, balisty a ďalšie vrhače. Všetky tieto vynálezy mu zabezpečovali dostatok materiálu pre jeho anatomické výskumy. Keďže však získaný materiál býval často príliš poškodený, vyrobil si aj zariadenie určené špeciálne na získavanie ľudských končatín a iných údov pre výskumné účely, ktoré nazval ľudská kosačka.

Vďaka následnému dostatku patologického materiálu, akým sa nemohol pochváliť nikto z jeho konkurentov (uvedomme si, že v tých časoch museli lekári telá na pokusy kradnúť z cintorínov pod rúškom tmy), sa stal Leonardo popredným expertom na anatómiu človeka a, hoci to bol skôr vedľajší efekt, aj na anatómiu zvierat, ktoré sa občas priplietli na bojisko. Jediným, nie však významným, nedostatkom jeho metódy bolo, že mal určité problémy nakosené telá poskladať opäť do hromady, vďaka čomu bol až do smrti presvedčený, že ľudo má osem (druhočíslo) končatín. Detaily pozri napríklad na stránke českých historikov umenia a anatómie.

U štúdií jednotlivých údov to však nevadilo a vďaka tomu nám Majster Leonardo zanechal množstvo nákresov, na ktorých vidieť, že dokázal rozobrať (odborne hovoríme rozflákať) získané údy a iné orgány naozaj do posledného detailu. Na tento výskum neskôr nadviazal doktor Mengele, ktorý však používal odlišné metódy získavania pokusného materiálu, z vedeckého hľadiska predsa už len neprípustné. Dnes Leonarda chvália, že jeho kresby ´údov sú také presné, ako keby použil röntgen. Buďme však radi, že dnešní lekári röntgen používajú naozaj, pretože Leonardove metódy boli dosť bolestivé.

Z menej drastických vynálezov treba spomenúť jednorazovú ponorku (ponorila sa len raz, vytiahnuť sa ju zväčša už nepodarilo) a (taktiež jednorazový) padák.

[upraviť] Leonardo ako vedec

LeosWorkshop
Leonardov workshop ako div sveta v Civilzácii.

Dodnes známy je napríklad Leonardov objav, že Mesiac odráža slnečné svetlo vďaka tomu, že je pokrytý vodou. Zistil aj vplyv Mesiaca na príliv a odliv. Vynašiel aj anemometer na zisťovanie smeru fúkania vetra - dnes už nevieme, či šlo o naslinený prst alebo niečo zložitejšie.

Vynašiel aj workhshop, čím sa zaslúžil aj o blaho dnešných vedcov, ktorí sa takto majú kde zadarmo (resp. za registračný poplatok hradený materskou inštitúciou) dostať ku káve a sušienkam. Leonardow workshop sa stal takým známym, že prenikol aj do počítačových hier (napr. Civilization Sida Majera).

Treba však konštatovať, že pokiaľ ide o publikačnú činnosť, bol Leonardo pomerne lenivý (súviselo to aj s jeho nedôverčivosťou), svoje objavy si nechával len vo svojich denníkoch a na citačný index kašľal. Preto nikdy nedosiahol vedeckú hodnosť.

[upraviť] Leonardo ako Maliar

Kauza Posledná večera
Leonardo da Vinci The Last Supper
Poslednej večere od Leonarda da Vinci - tradične známa verzia, ktorá však bola len neskorším falzifikátom.
LSflyingsmall
Odstránením novších vrstiev odhalená podoba Lietajúceho špagetového monštra, večerajúceho s verným pirátskym kapitánom Moseyom (druhý sprava), pred jeho ukrižovaním Gayom Júliom Caesarom.

Leonardo namaľoval viacero slávnych diel, napríklad Modrá lúza, Človek s ôsmimi končatinami a p. Tu sa pristavíme pri vývoji jedného z jeho známych freskov, ktorý nazval Posledná večera, po anglicky Posledný Super. Ide o notoricky známe dielo, o ktorom sa dokonca vytvárajú konšpiračné teórie - jeho súčasná verzia vraj zobrazuje pokus o vraždu populárneho Ježida. Na obraze je údajne nepárny počet rúk, čo naznačuje nejakú skrytú postavu (možno zlosyna), alebo skôr ide len o to, že Leonardovi sa, ležiac na lešení, príliš nechcelo počítať ruky. V jednej z tých rúk zasvätenci vidia čosi ako nôž (al len zasvätenci), iní na obraze vidia skrytú ženu s dieťaťom, zrejme Ježidovým. Toto všetko, ako potvrdili najnovšie výskumy, sú však nezmysly.

Málokto dnes vie, že tento obraz bol pôvodne namaľovaný v duchu úplne iného náboženstva než kresťanstva, a až na hrubý sexuálny nátlak pápeža, ktorý zneužil všetku svoju brutálnu moc, ho majster premaľoval. Až nedávno sa vedcom podarilo odstrániť novšie vrstvy a (vcelku nešlo o prekvapenie) sa zistilo, že pôvodne šlo o výjav poslednej večere kapitána Moseya pred tým, ako ho dal ukrižovať Gaius Julius Caesar urazený prinízkym výkupným, ktoré zaňho pastafariánsky piráti žiadali. Šlo o jeden z mála okamihov v histórii, keď sa Lietajúce špagetové monštrum zviditeľnil a dokonca nelietal. Toto zistenie vyvracia všetky vyššie zmienené konšpiračné teórie, pretože Moseyovi piráti sa, samozrejme, na rozdiel od apoštolov, navzájom nevraždili a detí a žien mohli mať, koľko chceli a nemuseli ich skrývať.

Tento obraz dokazuje, že koncom 15. stor. ešte v Taliansku (aj keď ho nikto Talianskom nenazýval) prevládal pastafarianizmus nad kresťanstvom a že až éra zlých pápežov, ktorí prišli po Borgiovi, zvrátila tento nádejný vývoj. Existujú dokonca indície, že Leonardo da Vinci bol tajným pirátom, najmä vo svojom cestovateľskom období.

Science-ecriture

Charles DarwinThomas Alva EdisonGalileo GalileiGRScIsaac NewtonLouis PasteurLeonardo da VinciAlbert Zweistein

Darwin ape
Vedecké smery
Geológ - Mykológ - Meteorológ - Fizyk - Matematik - Filozof