Lopata

Z Necyklopédia

Lopata
Shovels
Základné modely lopát.
Doublejointedshoulderblades
Na tieto lopatky býva príjemné niekoho položiť.
Latuff IDF Caterpillar
Aj stavebné stroje mávajú lopatami.

"Cigán povedz dáku nadávku.
Lopata!"

- Ľudova múdrosť

"Okamžyte to zahoď, to bude asi mláďa lopaty!"

- Dežko - o lyžici

Lopata je nástroj na vykonávanie činnosti ktorá sa môže na niektorých miestach nazývať práca. Používa sa na kopanie jám, odhadzovanie, nahadzovanie hnoja, môže sa používať aj ako bicí alebo výchovný nástroj. Svoje meno lopata dostala podľa lopatky, t.j. lopatovitej kosti, ktorej dva (prvočíslo!) kusy musí veľa živočíchov nosiť na svojom chrbáte. Odborný pracovník pracujúci s lopatou sa nazýva lopatový technik.

[upraviť] Vznik

Lopata bola objavená pôvodnými obyvateľmi Slovenska ešte počas doby kamennej. Pôvodne sa používal ako bicí nástroj a opierka. Vyrábal sa z lopatiek a ramenných kostí zjedených ľudov a zverov.Tento druh lopaty v sebe nemal implementovanú funkciu kopania, preto sa nazíva NAL - NeAutomatická Lopata. Neskôr, počas okupácie našeho územia pracovitými tvormi sa zameranie lopaty zmenilo na výkopové, prekopové a zákopové práce. Vďaka nim vznikli ďalšie dve verzie lopaty, ktoré sú momentálne vo svete najviac používané. Značky Foš.

[upraviť] Rozdelenie

Lopaty delíme na dve základe kategórie:

  • Lopata poloautomatická - je to špeciálny druh lopaty, vyvinutý Armádou SR. Tento druh lopaty má na rúčke tlačidlo , ktoré keď aktivujete môžete začať kopať.
  • Lopata automatická - je vyvinutá Armádou SR v spolupráci s Microsoftom. Je osadená najnovším operačným systémom Windows Seven. Jej výhodou oproti poloautomatickej lopate, je, že ju stačí iba uchopiť a začať pracovať alebo vykonávať inú činnosť.
  • L&10C (Lopata a desať Cigánov) - štandardizovaný (patentovaný) stavebný a hlavne hrobársky mechanický model.
  • UNC - Univerzálna Náhrada Cigánov, resp. malý pojazdný bagrík, ktorý človek vidí radšej ako mierne pripálených spoluobčanov.
  • UDS - Úplne Dojebaný Stroj - je top level na ťažké práce s lopatou jak hovädo.

[upraviť] Použitie

"Ako vzrušiť slonicu? Lopatou po klitorise."

- Ľudova múdrosť

Lopatu môžeme dokonca niekedy vidieť v takmer dokonalom spojení, symbióze, s rómskymi lopatníkmi (ľudovo nazývaných cigáni - na Slovensku rozšírená kultúrna vrstva), ktorým slúži ako dokonalá opierka. S lopatou sa hrá aj futbal a iné lopatové hry.

[upraviť] Rozdelenie lopát

  • lopatičky - niečo ešte menšie ako destké lopatky, na Slovensku to nemáme, pretože nás o to odrbali Česi pri delení štátu
  • tzv. Detské lopatky - Slúžia deťom na pieskoviskách pri stavaní diaľníc, ich ničení, a následnom stavaní vodných priehrad (aj z moču).
  • Lopatky - Používané v kuchyniach na pozametanie smetí a smietok, prípadne na odohnanie sprostej mačky.
  • Lopaty - Používané zväčša v exteriéri na odhŕňanie snehu, hovien, kopanie jám, vytváranie kopcov, násypov a pod. Taktiež nájdu uplatnenie v maštali.
  • Bagre - Plnoautomatické veľké lopaty na kopanie veľkých džur.
Necyklopedické veci
500px-Blacksmith anvil hammer svg

BaranicaBrúsny papierČiapkaDívadloDvereFrasGuličkové peroIzolačkaKladivoKobloLopataMerkurMetlaMikrovlnkaNičNonameOknoRopaTanierTeplomerMalé tudleVeľké tudleVibrátorVydlyZápalkyZbraneZrkadlo

Tanga

V iných jazykoch