Manic Street Preachers

Z Necyklopédia

Manic Street Preachers
Manic street
Nad kapelou bdie Božie oko
Základné informácie
Pôvod Wales, Británia
Žáner(-re) punk, nie celkom EMO,
rock, Hippie Pop, akustický pop
Pôsobenie 1986-súčasnosť
Členovia skupiny:
Jánoš Bretfílt
Nikto Výr
Šaňo Dyk Móre
Bývalí členovia
Rišo Edo
Fikus

Manic Street Preachers, pred P.V.T. známi ako Maniac Street Creatures (ďalej MSP) je banda deprimovaných bláznov z Británie, konkrétne z Walesu. Títo čudáci hrajú aj hudbu, ktorej žáner mnohí mylne označujú za EMO. V skutočnosti však medzi MSP a Emom je jeden vážny rozdiel - MSP ľudovia milujú, za čo sa im odvďačili piesňov „You Love Us“.

[upraviť] História

[upraviť] Začiatky

Skupinu založili v roku 1986 gitarista a spevák Jánoš Bretfílt, basák Nikto Výr a bubeník Šaňo Dyk Móre. Krátko na to sa k nim pridal ďalší gitarista Rišo Edo, ktorý síce nevedel poriadne hrať, ale zato písal dobré texty. Skupina si popularitu získala najmä depresívnymi textami pojednávajúcimi o samovražde (hlavne z Edovho vtáka pera, ktorý sa netajil tým, že ju chce spáchať) a výstredným zženštilým imidžom Eda a Výra. Viacerí kritici upodozrievali, že aspoň jeden člen skupiny (okrem Bretfílta, ktorý vyzeral jediný normálne) musí byť gay, aj keď to nikdy nebolo potvrdené.

[upraviť] Prvé albumy

Skupina vydáva v roku 1992 album Al-Kaida Generácia, kde sa objavujú hity ako Šláger a Bruno, You Love Us, Odočívaj v pokoji alebo Mám prázdnu nádrž na motorke. Posledná spomínaná pieseň pojednáva o tom, ako sa chcel Edo rozmetať so svojou motorkou o múr, ale zabudol natankovať. Celý deprimovaný si žiletkou Mach 3 vyrezal do zápästia "4 Beers" (štyri pivá), pričom následne tento nápis ukazoval pri každej návšteve krčmy. Ďalší album Gold Against Slota, odkiaľ najznámejšia pieseň Rúža je v nemocnici, vychádza v roku 1993.

[upraviť] Korán Tóra Biblia a Edova samovražda

Skupina nahrala v roku 1994 album Korán Tóra Biblia, s ktorým sa vydala na turné. Na konci turné rozbil Edo, absolútne frustrovaný zo všetkého, svoju gitaru, aparatúru aj nástroje iných členov. Následne začal kuť plány na dokonalú samovraždu, o ktorých netušil nikto iný zo skupiny. 1. februára 1995 sa záhadne vyparil z hotelu, ktorý si najímal, pretože ho rodičia vyhodili na ulicu. Na to odfrčal svojim autom na Severný Most, kde skočil do vody. Hoci Chuck Norris už na druhý deň preukázal Rišovu smrť, dodnes nikto neverí, že zomrel. Stále sa nájdu ľudovia, ktorí tvrdia, že ho videli. Väčšinou však títo blázni boli pod vplyvom drog.

[upraviť] Zmena mena a žánru

Skupina sa rozhodla po Rišovej samovražde zmeniť názov. Úplná zmena názvu bola navrhnutá, ale nakoniec sa rozhodli ten pôvodný len trochu upraviť. Odvtedy vystupujú pod názvom Manic Street Preachers. Pod týmto názvom začali hrať úplne inú hudbu s inými textami (Jánoša už nebavilo spievať Rišove depresívne texty), a namiesto rocku začali hrať akustický pop. Výsledkom tejto chyby boli albumy Every Show Must Go On a This Is My Weed, Show Me Yours, odkiaľ pochádza úspešný, ale zato komerčne príšerný hit „If You Drink This, Then Your Parents Have Drank It First“.

[upraviť] Návrat k pôvodnému žánru

S ďalším albumom Lolo Jeremy sa skupina vrátila k pôvodnému žánru. Niekoľko ďalších albumov skupina nahrala. Niekedy v roku 2008 si členovia spomenuli, že Rišo Edo sa nechal pochovať aj s istou kopou papierov. Vtedy ich napadlo tie papiere vyhrabať. Bolo to niekoľko posledných textov, ktoré napísal pred smrťou, akurát že sa zo 75 percent nedali čítať, takže skupina musela improvizovať. Výsledkom bol album Žurnál Plagiátorov. Posledný album je poctou slávnemu slovenskému rečníkovi Lacimu.

[upraviť] Žáner

Prapôvodne chcela skupina hrať punk (to so skupinou krátko hral istý basák Fikus, Výr hral vtedy na gitare), ale potom, čo do skupiny prišiel Rišo, skupina začala hrať rock. MSC/MSP nikdy nehrala Emo! Po Rišovom odchode hrali krátko Hippie Pop, ale veľmi rýchlo sa vrátili k tradičnému žánru.

[upraviť] Zostava kapely

[upraviť] Súčasní členovia

  • Jánoš Bretfílt - gitara, spev
  • Nikto Výr - basgitara, gitara (v úplných začiatkoch)
  • Šaňo Dyk Móre - bicie

[upraviť] Odpadlíci

  • Rišo Edo - gitara
  • Fikus - basgitara (v úplných začiatkoch, jeho celé meno sa nezachovalo)

[upraviť] Diskografia

[upraviť] Radové albumy

[upraviť] Ako Maniac Street Creatures

  • 1992 - Al-Kaida Generácia
  • 1993 - Gold Against Slota
  • 1994 - Korán Tóra Biblia

[upraviť] Ako Manic Street Preachers

  • 1996 - Every Show Must Go On
  • 1998 - This Is My Weed, Show Me Yours
  • 2001 - Lolo Jeremy
  • 2004 - Lajfblad
  • 2007 - Zachráňme Ľadové Medvede, Tigre A Iné...
  • 2009 - Žurnál Plagiátorov ()
  • 2010 - Pohľadnice Od Lacka

[upraviť] Lájfky

[upraviť] Ako Maniac Street Creatures

  • 1995 - Prvá Laj(f)ka

[upraviť] Ako Manic Street Preachers

  • 2002 - Dakde Na Koncerte

Popeblues Hudobné skupiny (nie Metalové)
Bodom from childrenBuran BuranBurzumČechomorDead KomunistsDeathly eyesDepressive DirectionsGrín DejH16JakačiJoy DivisionManic Street PreachersNazarethNemŕtvy či neživýOlympikPeking PensionPil PivoSuper Bomb TrioTublatankaVeverička z MarsuVidlán
Tí, čo spievajú
50 KorúnAmy WinehouseBritney SpearsLady GagaDávid HajzelhófMartin KittnerKukoNemŕtvy či neživýJožo GaRagueVkeli KlaksónElvis PresleyKarel GottMichael JacksonBranislav JobusRobo KazíkEva MázikováPeter StrašákJozef PáterovičRihannaHelena von Dráčková
*** Bonus ***
V iných jazykoch