Matrix

Z Necyklopédia

Matrix
NECY 24 Doodle.gif
TheMatrixAnimated.gif

Matrix (podľa angl. pomenovania pre maternicu) je americký film z pozemského roku 1999. Údajne je inšpirovaný reálnou skutočnosťou. Patrí medzi najvplyvnejšie diela svetovej kinematografie, lebo otvára oči všetkým zaslepencom, čo si myslia, že žijú reálny život. Naznačuje isté riziká.

Vďaka tomuto umeleckému dielu vznikla konšpiratívna sekta, ktorá sa identifikuje fiozofickým smerom, v súčasnosti populárnym ako Matrixizmus-Leninizmus.

[upraviť] Dej Filmu

Varovanie:  Článok alebo jeho časť prezrádza zápletku, pointu alebo rozuzlenie diela!

Film sa zaoberá stavom sveta ktorý naoko evokuje pocit, že je odpozorovaný z reálnej existencie. Nemá konkrétneho hrdinu. Ani konkrétny hrdina ho nemá. Hrdinami sú všetci, aj tí vraj dobrí, aj tí naslepo zlí. Všetko je iba „akože“. Poníma vnímanie reality zo strany oficiálnej demagógie voči tomu, čo v skutočnom svete prežíva bežný ľudo.

[upraviť] Prostredie

Film opisuje svet v Matrixe, ktorý je ako keby v rozsiahlom počítačovom systéme. Ide zároveň o o virtuálnu maternicu, ktorá sa stará o prežitie nesamostatných nedonosencov. Sú to prenatálni ovčania. Na systém sú pupočnými šnúrami pripojení virtuálni ľudovia žijúci v umelom svete. Títo ľudia, ktorých mozog je napojený do Matrixu, sú na nej závislí, no neuvedomujú si to, že v reále nežijú skutočný život. Sú manipulovaní roztokmi myšlienok. Cez demagogické vety o blahobyte a prosperite je im umelo vpúšťaná do mozgov vymyslená realita. V reále sa správajú podobne ako spiaci pes, ktorý sa vo svojom sne so zavretou papuľou rozšteká, často sa ležiac naboku rozbehne, niekedy zápasí s niečim, čo sa odohráva iba v jeho fantázii. Jeho fantázia je vo sne jeho vládcom. A aj navonok.

[upraviť] Pohnútky

U ľudov v Matrixe myšlienky vytvárajú médiá. Médiá a zločinecký systém sa im snaží nahovoriť, že to čo, je zlé je vlastne pre ich dobro a oni sa musia snažiť obetovať aby im v budúcnosti bolo lepšie. Sú narkotizovaní utopickými myšlienkami virtuálneho systému. Bytosti vo vymyslenej realite pracujú za virtuálne peniaze, platia plastovými kartami za plastové výlisky spájané kovmi a silikátmi.

Osídlenci Matrixu žerú syntetické geneticky modifikované žrádlo a syntetické vitamíny. Ich potrava sa nevolá tak ako sme zvyknutí, nie je to sviečková, šniceľ, špenát, pivo, borovička, ale iba čosi, čo má na začiatku veľké písmeno „E“ spolu s trojmiestnym číslom. To najhlavnejšie prvé jedlo sa u nich volá E000 a posledné E999. Ľudovia v Matrixe teda poznajú iba 1000 potravín a to je všetko.

[upraviť] Systém vládnutia

Ľudovia v Matrixe nepotrebujú rozmýšľať. Dookola sa im opakuje tá istá lož, ktorá sa skrýva za nevinnú reklamu. Čo je najlepšie im poradí reklama, kto je správny povie oficiálna propaganda, vlastne aj oni sú syntetickými, vlastnou hlavou nemysliacimi organizmami. Médiá sa s nimi zahrávajú a manipulujú ich. Vymývajú mozgy tým, že ich presviedčajú, že najvýhodnejšou alternatívou pre všetko je závislosť na systéme. Systém od nich chce aby všetko chceli. Žijú na výhodný dlh. Bez peňazí berú tovar, za ktorý iní ľudia dostávajú virtuálne peniaze na akýsi neexistujúci účet, aby si mohli za dlh kúpiť s úrokmi, ktoré sú vlastne peniazmi nekrytými tovarom.

Úroky platia ľudov, ktorí nič nevytvárajú, len ďalšiu virtuálnu realitu, podvod, ktorým navádzajú euforický pocit dostatku blahobytu pre tých ktorí im upisujú svoje životy a duše. Matrix za nimi stojí. Nahradzuje štátnu moc, súdnictvo a ozbrojené sily. Všetko funguje ako keby bolo riadené počítačom, ktorý je vlastne kontrolným systémom, akousi studenou neľudskou inteligenciou ovládajúcou s chladnou presnosťou termíny svojich požiadaviek. Médiá ľudom prezentujú násilie ako jediný spôsob na dosiahnutie cieľov. Evokujú v svojich otrokoch pocit strachu z toho, čo nepoznajú.

[upraviť] Bezpečnosť

Kontrolným mechanizmom celej siete sú dodávané informácie pomocou starostlivo rozmiestnených kamier. Kamery sa nachádzajú v sieti bodov. Oficiálne sú médiami prezentované ako zariadenia, ktoré majú zabezpečovať bezpečnosť. Oficiálne majú „Pomáhať a chrániť“. Médiá vlastní úžernícky systém. Vládu tiež vlastní úžernícky systém. Ozbrojené sily vlastní vláda a teda aj tie sú v moci úžerníkov.

[upraviť] Dej

V Matrixe sa deje všetko a nič. Matrix je vlastne krutou fikciou. Nie je vôbec vtipný a našťastie má k reálnej skutočnosti ohromne ďaleko. Prach existencií sa v ňom zhmotňuje do neexistujúceho Nea, Morfea, či Trinity a Smitha. Sú tam aj nie sú. Konajú sa v ňom bitky, strieľajú guľky, umiera každý spolu s nikým. Nikto sa tam nebije a strely zo zbraní vletujú do ich hlavní. Všetko je v Matrixe virtuálne a, našťastie, aj samotná smrť v ňom nehrá nijakú rolu, lebo sa vlastne v reále ani nekoná.

Všetky nitky Matrixu sú monopolne ťahané vertikálne a aj horizontálne tým istým smerom. Je to matica štvorcov, a v každom z nich je ľudská hlava. Každá hlava je na kontrolovanom mieste. V skutočnosti kamery vyhodnocujú snímané tváre tak, že ich porovnávajú s označovanými tvárami zo sociálnych sietí. Nikto nie je skrytý a virtuálna úžernícka matka má v svojej virtuálnej maternici celý štát ovčanov. Kto je nepohodlný stráca kontakt s placentou, je skopnutý do prázdna samoty a hynie ako pri potrate hynie neželaný ľudský plod.

Opis zápletky alebo rozuzlenia príbehu sa tu končí...

[upraviť] Závery a ohlasy

Matrix je film, ktorý sa stretol s nebývalým ohlasom. Populárny je aj preto, že tých čo nepriznajú svoju dvojtvárnosť stavia na piedestál abnormality. Matrix je zložitý film. Je fenomenálny tým, že dokázal skĺbiť počítačové vedy, náboženstvo, filozofie a všetky pohlavia vrátane hermafroditov.

Matrix je pôsobivý svojou poriadkumilovnosťou v produkovaní zmätku. Keď dopozeráte všetky jeho tri pokračovania dozviete sa o ňom toľko veľa, že odchádzate s pocitom , že ste nezistili nič, ba až hovno. Máte dobrý pocit, že nerozmýšľanie je vlastne blaženosťou a všetko, čo sa okolo vás v tejto chvíli udeje, hlavne to zlé, dokonale do toho filmu zapadá.

Batman2.jpg Filmy Slovenskočeského štátneho filmu
AvatarBambuľkine dobrodružstváBurizon BreakDěfka na koštětiDünyayı Kurtaran AdamHarry PotterKarosa RiderMečiarnátor 3: Vzbura JureňuRatata: MamnekonecnonabojovMatrixMrázikOdviate vetramiOrdinácia v krvavom záhonePán prsteňovPán zemiakovRosamunde PičerováSlovácko sa nesúdiStart RekHviezdne vojnyStar GateStare gateTisícročný MaďarTitanicUžovka 11Vesmírna HlodyseaWaywatch
Súvisiace témy: Science fictionJ. R. R. Lakatoš