Metalika

Z Necyklopédia

Done

Metalika
Metallica pija
James Hetpoľe čaká s kamošmi pred svojim koncertom, kým ho vpustí vrátnik. V ruke má tašku s kostýmom.
Základné informácie
Pôvod San Francisco, Kalifornia, USA
Žáner(-re) Heavy Metyl
Pôsobenie 1981-2100
Členovia skupiny:
Kirk Hamlet
Lars Huhulrich
James Hetpoľe
Robert Truľo
Bývalí členovia
Dove Murko
(Dave Mustain)

Metalika (lat. Cupro, úplne nesprávne a ináč Metelica, Beatallica, Beatallica, Metallica a i.) je americká hudobná skupina, ktorá je hudobnou verejnosťou a ich PR titulovaná ako „Bítlz Heavy Metylu“ a všetkých okolitých galaxií. Ich umenie nespočíva v hudbe, ale v tom ako predvádzajú revoltu voči spoločnosti predstieraným protestom, ktorý reaguje na potrebu más vykričať sa z niečoho, alebo aspoň byť vykričaný. V reále sú iba jednými z mnohých, ktorý sa v šoubiznise nabaľujú na dôverčivosti zúfalých davov.

Za ich maskovanie sa za rebelov, polobohov, ba aj za viac je nasratý aj Chuck Norris.

[upraviť] História kapely

Lars London 2008 crop

Lars očividne ešte nepotrebuje odbornú pomoc...

Táto sanfranciská by chcela byť nu-pop-hippies-rape-skunk-treš-death metálová skupina. Úplný názov pre ich žáner ešte nie je kompletný. Počas svojej kariéry sa skupina pokúšala zahrať všeličo: okrem vlastných pokusov po Queen, ale aj všelijaké punkové veci, či Black Sabbath, ale aj írsku ľudovú hudbu, či do natvrdlého klišé obalený popík. Proste, Metelica sa chce páčiť. Sype jej to do kasičky a pchá sa do zadku každého publika.

Skupina existuje od roku 1981 a James Hetpoľe povedal, že (z kontextu vytrhnutý citát): „... zoznam našich coverov a napodobenín ešte nie je kompletný. Naši výskumníci stále pracujú na prehliadkach psychiatrických liečební, aby sme získali informácie o všetkých našich štýloch.“.

[upraviť] Ťažké začiatky

Úplne na začiatku histórie kapely môžme skonštatovať, že vznikla. Bolo to dakedy v roku 1981 keď si mladý polotriezvy Dán Lars Ulrich povedal, že by si chcel zadžemovať nejaké skladby od Három Nájdem. Spočiatku ale už s Jamesom Hetpoľom Metalika hrala v Larsovej garáži na primitívne nástroje ako sú vidle, papeky a hrnce. Inštrumentálny výber bol podľa asi presne dvoch základných kľúčov:

  1. prvý bol podľa českej pranostiky (či preriekadla): „.. co dům dal...“, no a nesmela prísť mama, či otec a v sprievode faciek im to vytrhnúť z rúk. Šlo o to, že sa to ich „hraním“ sústavne všetko poškodzovalo.
  2. druhý bol v tom, že v garáži nebola elektrina, takže výber nástrojov bol značne obmedzený. Na druhej strane sa vďaka tomu dostal do krvi chlapákov pozitívny vzťah ku kovovému (počuj metalovému) zvuku.

Po pripojení na elektrickú rozvodovú sieť Energetickej Spoločnosti Spojených štátov USA naši umelci začali už používať aj technické náležitosti ako sú:

  • vŕtačku, motorovú pílu, krovinorez, kosačku a podobne...

Napriek tomu, že to na prvý pohľad znie zmätočne, kapela vo zvukoch týchto spotrebičov nachádzala istú inšpiráciu a po dosiahnutí brutalisticky ladenej harmónie sa jej zvuk stával svojím spôsobom originálnym. Taká príklepová vŕtačka dávala skvostné „pogo“, krovinorez sóloval ako besný a píly mu pritom nádherne kontrovali. Všetko sa triaslo vrčalo, boli to krátke úderné pokusy a tak svoj štýl nazvali „trašmetáľ“.

Napriek progressu kapela nebola aj tak úspešná. S novovzniknutým hudobným štýlom, štyria jazdci sa stále nevzdávajú a z posledných síl spúšťajú garážpárty. Je spočiatku zadarmo a prekvapivo sa tieto sešn konajúpred ich garážou. Ich hudobný vydavateľ si práve preto dal meno Garage Inc. Začalo sa to niekedy v roku 1983.

[upraviť] Metlenie a Murkov odchod

Jameshetfieldwien07 1

James Hetpole pozerá na svetlejšie zajtrajšky...

Chalani si skôr nacvičili správne držanie tela, obscéne pohyby, či agresívny kukuč a potom sa začali zameriavať na reálne nástroje ako sú bicie, či gitary. Kúpili si ich potom ako sa začali zaoberať zberom druhotných (aj treťotných) surovín a aj vín. Ich väzba na trešmetalový zvuk im ale ďalej v hudbe a skladbách zostávala. Malo to výhodu, že keď im praskla struna, blana na bicích (ich životopisec spomínal aj prezervatív) nebol problém vytiahnuť orignálne (pôvodné) nástroje z garáže a fičať ďalej.

Na vystúpeniach sa im začali fanúšikovia do hudby (košicky) „bazmek, ta dzivo mykslovať“. Prejav tohoto „mykslovania“ sa nazýva „metlenie“ a dodnes je veľmi populárny pri upratovaní (nielen) koncertných stejdžov. Toto metlenie neskôr použili aj pre reklamu na šampón headandshoulders (počuj Hlavy a Ramená). Tento nový imidž kapely bol Murkov nápad. Nevedel sa z toho neuveriteľného nápadu spamätať a začal o ňom všade rozprávať.

Rozprával historku o tom, že bolo vraj to potom ako ušiel na garážpárty cez kúpeľňové okienko ešte s mokrými vlasmi. Fotrovci ho vtedy nechceli pustiť. On si to svoje háro nakoniec musel sušiť počas hry na pódiu. Pri dlhých vlasoch je účinné použiť efekt odstredivky, t.j. krútenie hlavou tak, aby vlasy odstredivo krúžili okolo nej. Voda so zvyškami šampónu unikala do priestoru pod stejdžom. Nikto možno ani netušil, čo práve hrajú, ale syndróm napodobňovania vtedy urobil svoje a všetci čo hrali aj počúvali si začali vlasy sušiť s kapelou spolu ako jeden. Šlo iba o pocit a vyzeralo to naozaj dobre. Aj Hi Hi tráva mala iný, lepší účinok v kombinácii s dezorientovanou, zakrútenou hlavou.

Murko bol ináč dosť problematický člen skupiny. Okrem toho, že ho mama stále nechcela pustiť von, frčal na drogách a alkohole a tak ho dementalisti zo skupiny Metallica neuveriteľne rýchlo vyhodili. Neskôr začal pracovať ako hasič a osobne aj hasil oheň na ich koncerte v Bavorsku. Obhorelo mu pri tom pravé vajce a má dodnes vadu reči. Používa v nej vraj (aj) nejaké chrapľavo-fistuloidné tóny. Zlé jazyky tvrdia že to vajce nikdy nemal a zhodil to všetko na ohňo ktoré museli hasiť lebo inak by mu zhorela aj novokúpená krčma, ktorú si vtedy vybavil od neznámeho darcu.

[upraviť] Kikirík

James „Het do poľa“ po Murkovom vyhadzove podal inzerát do sem-tam vychádzajúceho mesačníka Hard Rock(fuck)er, na ktorý sa nechtiac ozval talent svojim kalibrom porovnateľný so Superstar, ktorý mal umelecké meno Kikirik. Kirk Hamlet sa pôvodne chcel dovolať na inzerát na azete do (sex)zoznamky, lebo vedel z telky, že je tam najviac ľudí a iných úchylov. Ale bohuvďaka vedel Kirk aj hrať na gitare, načo bol už odjakživa pyšný a v jeho dedine mu preto pirástol pseudonym Satana aj na základe podobnosti (epiteton).

Po prebdenej noci prišiel na kásting hrať pieseň „Chem byť v dome“ od Braňa Mojseja. Metóda prebdených nocí je prepbratá od špičkových amfetamínových manažérov, ktorí tvrdia, že „ich pracovná doba má 28 hodín“. Metalici boli tiež vo forme, t.j. po opici („drogica“ sa ešte neujala, takže iba „po opici“). Aj keď netušili ako a prečo, Kikiríka prijali do skupiny a spoločne sa išli ešte raz opiť aby nevytriezveli a nerozmysleli so to. Kikirík bol z nich dojatý. Nečakal že budú až takí normálni.

Keď sa to dozvedel Dove Murko, prišiel do ich krčmy, prskal ako divá zver a kúzelné slovíčko „fuck“ bolo skloňované vo všetkých pádoch. Bolo mu to prd platné. To vajce... keď mu došli slová zmohol sa len na: „Nalejte mi“, pričom sa chcel vrátiť do skupiny, pretože si u kolegov Három Nájdem pripadal moc staro. Chalani sa pozerali na Doveho veľkú show a pritom si usrkávali z Bourbonu. Dove teda neuspel a vytvoril si vlastnú podskupinu Megazmrd.

Dodnes hrá všetkým na nervy. Keďže posledné odovzdávanie cien Grammy nevyhral, podľa posledných správ utiekol Murko do Tibetu kde sa učí filozofií chľastu. V Tibete sa vždy cítil dobre, lebo sa mu na okolitých kopcoch ľúbi ten inšpiratívny biely poprašok a Dorota Nvotová. Dave má dodnes rád súhru tónov pri ich deštrukcii a nazýva ich preto „symfóniou“. Dove sa ale zaradil medzi úžasných experimentátorov, ktorí sa pokúsili zakomponovať do trešmetálu rap... dosť jeho slabo počuť.

[upraviť] Zombie nikdy neumierajú

Metallica-Mexico-City-2012

Ako vidno nielen vandali na Necyklopédii majú v obľube fekálne témy...

Život a šoubiznys napreduje ďalej. Doláriky odsýpajú a zatiaľ štyria jazdci z Metaliky hrajú svoje piesne, ódy, hymny, žalmy, pranostiky, porekadlá, preslovia a preriekadlá, pytagorovu vetu, recepty babky bilinkárky a Kamily Magálovej, návody na použitie toaletného papiera a hláskovanie čínskych modlitieb. Hlavne Kikirík bol veľmi upútaný a vymyslel novú pesníčku „Some kind of Monster“.

Počas rokov sa kapele podarilo udržať štandardný trend výpadkov, úmrtí, výmen zostavy a zmien štýlu. Okrem iného si užili aj šmýkanie na autobuse, kde im to nevyšlo so stopercentným prežitím. Museli to riešiť zmenou postu hráča na basovú gitaru a údajným reštartom, lebo zosnuvší Cliff Brťon si vraj vždy prial aby hrali aj bez neho. Okrem ďalších zmien v zostave, ktoré mali v podstate funkciu kŕmiť zbytočnými dôležitými informáciami bulvárne plátky, sa menil aj štýl hudby od pôvodného trešmetáľu do vtieravé ploužáky pre najširšie publiká.

Kedže Lars mal chrbát ako paragraf, neuniesol svoju biciu súpravu tak ako keď mal o pár rokov menej a o pár vlasov viacej. Vidno, že s vlasmi mu zredla aj bohatá bicia súpravička. Dnes už Metaľiku počúva celý svet, vrátane cirkevného dvora, kde pápež a jeho štyridsať zbojníkov na čele s Aladinom a Džinom krepčia v Sixtinskej kaplnke a veselo si pospevujú „Kill Em all“ čo ma byť skrytá naráźka na všetkých neveriacich „ďaurov“.

Aby bolo o čom hovoriť a čím lákať pozornosť sa kapela rozhodla zaujať verejnosť obalmi viacerých svojich albumov. Inšpirovalo ich od úplne bieleho ničoho, po úplne čierne nič, pokazených negatívov, ba až do semena s krvou medzi sklíčkami na obale Load, krvou a šťankami medzi sklíčkami na obal albumu ReLoad. Na jeden z ich posledných albumov umelci zase použili imitáciu zmagnetizovanej Picassovskej vagíny.

[upraviť] Členovia Metaliky

  • Kirk Hamlet - vlasové natáčky
  • Lars Huhulrich - magické bicie, ktoré znejú ako rozsypané vrece zemiakov rútiace sa dole schodmi
  • James Mountfield - spev, gitara, líder skupiny
  • Robert Truľo - viac vlasov ako rozumu, indiánske tance na plodnosť

[upraviť] Bývalí členovia

  • Dove Murko (Dave Mustain) - harfa/lýra
  • Cliff Brťon - ultra-skvelá hra na basu, počas svojho pôsobenia v skutočnosti nahral všetky "gitarové" sóla, rád sa šmýkal na čiernom ľade, čo ho potom stálo život, keď sa na ňom vozil v kamióne
  • Jason Novystend - úbohé napodobňovanie Cliffa

[upraviť] Diskografia

Catollica

Obal albumu Pastor of Muppets.

  • Fuck 'Em All
    prvý album, obsahuje hity ako „Vyplaš“, „Fór o semene“ alebo „Motorfest“ a tiež pieseň „Pulling Teeth“, ktorá nie je ani tak pravou skladbou, ako autentickou nahrávkou trhania zubov jednému členovi skupiny.
  • Lightning Kills, Avoid Riding it at All Costs
    druhý album, medzi najznámejšie piesne patria skladby ako duet s jedným slovenským géniom „Fight Fire With Fire (Jeb oheň ohňom)“ alebo inštrumentálka „Necronom-nom-nomicon (Call of Cthulhu)“.
  • Pastor of Muppets
    nábožne zameraný album (s výnimkou úvodnej piesne „Duracell“ a inštrumentálky „Figaro“, ktoré skupina pôvodne napísala pre reklamu firmy vyrábajúcej batérie, resp. čokoládu, tým sa to ale ani jednej nepáčilo). Posledný album s Cliffom.
  • ...and Justice for Cliff
    o tomto albume je známe takmer nič.
  • Snake/Metalika
    album, s ktorým skupina všetko posrala prerazila do mainstreamu. Medzi známe piesne patria „Enter Sandwich“, alebo „Money! And Nothing Else Matters!“
  • To the Hairdresser, vol. 1
    prvý album potom, čo si skupina skrátila vlasy.
  • To the Hairdresser, vol. 2
    skladby, čo sa nedostali na Vol. 1, pretože boli ešte horšie. Napríklad: „Ffffuuuu...“.
  • Garbage
    album coververzií, ktoré sa príliš nepodarili (rozumej: vôbec). Skupina z neho hráva len pieseň „Whisky s chuťou Jari“.
  • St. Wanker
    niečo, čo nepochopili ani tí, ktorým sa páčili albumy od Snake/Metalika. Za najväčšie „skvosty“ sa považuje titulná pieseň a „Frantík“ (slovensky „Pošteváčik“).
  • Mag Demento
    tento album ešte nikto nepočul. Vraj sa s ním chcela skupina vrátiť ku koreňom. No to určite!
  • Lol
    spoločný album s Lolom Ríďom. Je to taká katastrofa, že aj St. Wanker (počuj „Svätý Fucker“) oproti tomu pôsobí ako klenot.
Heavy Metal na NECYKLOPÉDII. METAL FOREVER
Metalist

Žánre metalu
Black MetalHeavy metalBanskobystrický metalŽánre metalu

Kapely
Depressive DirectionsHárom NájdemImmortalLenkin párokMayhemMetalikaPortvišAnder ForeverGrín DejLordiSystem of a Down

Súvisiace témy
KovoPlatinaŽelezoMagnetDočasný magnetKladivoMetlaKovadlinaČertSatanKoniec svetaLambe mihi nates

Napriek tomu, že asi nejde o Ľudovu hudbu, Necyklopédia po dohode so SOZA možno v budúcnosti tento článok odstráni.