Mykológ

Z Necyklopédia

Mykológ
Bandeau du portail Mycologie haut gauche
Pilzschau Schwarzwälder Pilzlehrschau
VTN VEDECKÝ TÍM   NECYKLOPÉDIE
odporúča článok Mykológ,
pretože odhaľuje odborné fakty.

Tento článok môže byť použitý
ako referencia v odborných kruhoch.

Mykológ je vedec zaoberajúci sa hubami. Je teda vedecky publikujúcim jedincom a odborníkom v oblasti vedy zvanej mykológia. Len a len takýmto ľudom môžme ďakovať, že úmrtnosť pri jedení húb je tak bezvýznamne nízka.

Aj keď sa tento jednoduchý opis javil dlhé roky ako plnohodnotný, opak je pravdou, pretože tento opis zohľadňuje len najmenšiu, úplne okrajovú, minoritnú skupinu ľudí považujúcich sa za mykológov. Mykológov môžme členiť na ďalšie skupiny a podskupiny, keďže na Slovensku a v okolitých krajinách sa cíti byť mykológom úplne každý, kto už videl živú hubu. Priestor na triedenie mykológov je teda nedozierny.

[upraviť] Revízia významov pojmu mykológ

Musíme si uvedomiť, že mykológia nie je žiadna paveda, ale iba prostá veda. Mylne sa napríklad inteprtuje ako mykológ ten, kto huby zbiera, alebo dokonca žerie. Preto významy slova mykológ aj pre tých menej chápavých, nechtiac tým spôsobil nepresné identifikácie druhov mykológov, nakoľko pojem mykológ v sebe v praxi skrýva samostatné kategórie a tieto kategórie neboli následne v praxi dostatočne oddeliteľné.

[upraviť] Opis druhov

Aj keď sa to na prvýkrát zdá divné nie je mykológ ako mykológ. V skutočnosti, to, čo považujeme za jedno a to isté triedime na tieto základné kategórie či stupne a potom to ešte ďalej komplikujeme aby to bolo prehľadnejšie. Musíme si teda uvedomiť, že základné mykanie sa delí na skupiny ako:

  • mykológ - Najvyšší stupeň potravinového reťazca! Pozor! Ale nie je to taký hocijaký študovaný mykológ čo sedí niekde na univerzite, kuká na kvasinky a iné plesne a je automaticky mykológ, ale taký poctivý - írečitý, slovenský, čo si vyberie v širokom poli mykológie svoje pole neorané a kde si hneď slobodne zaskotačí. Keďže na tomto poli niet iného odborníka ako on, tak sa automaticky stáva autoritou - mykológom!
  • mykofil - Nižší stupeň, pre menej náročných! Mykofil sa nemusí plahočiť za drahou literatúrou ani si psuť oči kukerovaním do mikroskopu, netreba mu chemikálie na rozbory a z vrodenej skromnosti si vystačí s jedným [atlas]om a tak.
  • mykofág - Pojedáč, konzument, skrátka gurmán, či gastropat - hubožrút. Najstatočnejšia a najhrdinskejšia kategória! Svoju hubársku vieru (ale aj Zuzu, či Anču) zásadne nekonfrontujú ani s odbornou literatúrou a ani s mykologickou poradňou! Ako jediná kategória dobrovoľne prináša na oltár svojej mykologickej vášne vlastné životy! Ich najčastejším mykologickým heslom je heslo, že „všetko čo nás nestihne zjesť sa vždy ešte dá zjesť!“ Nechcú pripustiť, že to môže byť len raz v živote a tak im k dokonalosti chýba iba to, že si nevedú denníky. Tie denníky by ocenila ostatná laická verejnosť, ale aj mykológovia osobne.
  • mykopodnikateľ - Zatiaľ čo bežný hubár sa riadi heslom košík sa naplní a potom dosť, mykopodnikateľ sa riadi heslom, že ešte žiadne bankové konto sa nepresypalo cez okraj! Makopodnikateľ neberie na seba priveľké riziko. Obchoduje iba so zberom osvedčených húb. V prvej línii tejto druhovej kategórie sú tí, ktorí sa obetujú a predávajú huby spolu s inými lesnými plodinami na slnku, či inom nečase popri cestách lesmi nášho malého Slovenska. Preto sú náležite opálení a ošľahaní vetrami.
  • mykodebil - Hubár ktorý si s chladnou hlavou, na pravé poludnie, pri bezoblačne a pri plnom vedomí pravou prednou pomýli muchotrávku zelenú s bedľou, plávkou, pečiarkou a tak ďalej. Ako vedci vzápätí dodávajú, netreba si s mykodebilom pliesť jeho nevinné obete, ktoré s ním nič netušiace pojedali praženicu... práve kvôli nim sú mykodebili takí nebezpeční.

[upraviť] Mykológovia všeobecne

V zmysle najnovšieho chápania významu slova mykológ v rámci praxe delíme mykológov na mykológa vedeckého (Mycologos mycologos brontosauris) a mykológa patitulovaného (Mycologos pseudotitulus), pričom mykológ patitulovaný sa delí na viacero variét. Aktuálne sú známe a vedecky potvrdené minimálne tri variéty.

[upraviť] Rozdelenie Mykológov
  • Mycologos mycologos brontosauris - mykológ vedecký - je to mykologicky čistá rasa, t.j. rýdzi vedec, zaoberajúci sa hubami. Je vedecky publikujúcim jedincom, odborníkom v mykológii. Vzhľadom na to, že nových ešte neobjavených húb ubúda, je tento poddruh najmenej rozšíreným vymierajúcim druhom mykológa. Jeho špecifikom je, že na to, aby vyjadril nejaký svoj názor či tvrdenie najprv potrebuje roky študovať, čítať domácu aj zahraničnú literatúru, čítať stovky či tisíce vedeckých prác iných autorov (rozhodne tiež mykológov), pričom najprv strávi mesiace, neraz aj roky vlastnými pozorovaniami, skúmaním, sklamaním a mikroskopovaním. Z niektorých radov sa občas ozývajú vyložené provokácie, že by mal byť tento druh mykológa zaradený do červenej knihy ohrozených druhov ako kriticky ohrozený druh. Väčšina populácie je však toho názoru, že načo chrániť tak ťažkopádne a nepohotové exempláre, čo sa musia učiť po celý ich život, stále iba mudrujú a nič im nie je okamžite jasné.
  • Mycologos pseudotitulus - mykológ patitulovaný - jedinec zaoberajúci sa hubami, ktorému z ničoho nič prebleskla rýchlosťou guľky z pištole ráže 9mm hlavou myšlienka, že už tomu dostatočne rozumie a prišiel čas vzdelávať iných, poťažmo ukázať sa svetu. Pôvodne sa mal tento druh volať ďaleko šťavnatejšie[1], ale vzhľadom nato, že ide o prudko sa rozrastajúci druh tiež-mykológa by hrozilo nám, autorom tejto práce, uvalenie fatvy, podobne ako autorovi Satanských veršov[2]. Presné určenie či zaradenie jedinca k tomuto druhu nie je vždy jednoduché. Je to preto, lebo jedinec tohoto druhu robí všetko preto, aby bol na nerozoznanie od druhu Mycologos mycologos. Napríklad okamžite sa zaradí do akéhokoľvek odborného mykologického spolku či spoločnosti (s veľkým alebo malým s), kde sa dostatočne nepreveruje jeho odbornosť. Tí všímavejší z nás by však mali rozpoznať niekoľko charakteristých znakov, ktoré sa u jedincov tohoto druhu najčastejšie vyskytujú, a to vždy viacero znakov skupinovo:
    - jedinec z časti ovláda jeden cudzí jazyk (je to jeho materinský jazyk,ktorým rozpráva) - je to fuška, lebo (predstavte si) len také chytenie jazyka niekomu cudziemu, kto práve nespí je hodné nadľudského výkonu... no a ešte ho potom aj začať ovládať!
    - jedinec pociťuje potrebu poučovať, v počiatkoch najmä verbálne upozorňovať na svoju odbornosť - pociťovanie potreby je možné zrušiť iba jej uspokojením
    - jedinec pociťuje potrebu byť titulovaný oslovením mykológ, pričom titul amatérsky mykológ by mu pripadal skoro ako znesvätenie jeho piedestálu - piedestály zatiaľ beztrestne znesvecujú iby psy tesne potom ako zdvihnú niektorú zadnú nohu.
    - jedinec je buď tri m vysoký, alebo sa na vás z tej výšky pozerá, alebo sa ku vám z tej výšky rád blahosklonne skláňa - mať tri metre stojí za pohľad z výšky. Číslo tri je totiž prvočíslo(!) a mať tri metre výšky ľuda sú hodné Guinessovej knihy rekordov.
    - jedinec je mimoriadne zručný v determinácii, určuje huby jedna radosť, sťa na bežiacom páse - už len vedieť, čo je to ten „determinácia“, je hodné úcty... no terminológia je terminológia, no nie?
    - jedinec má jasnozrivé schopnosti, dokáže určiť voľným okom to, čo iní len za pomoci mikroskopu alebo chemických reakcií - to si váži aj Kostradamus, či baba Vanga
    - jedinec si pri určovaní vystačí s jediným atlasom, určovacím kľúčom alebo názormi a fotkami na internete a prsteňom od Arabelly
    - jedinec je v príbuzenskom vzťahu s Chuckom Norrisom a po tomto argumente nie je o čom diskutovať.
    - spochybnenie jeho určenia (determinácie) je útokom na jeho osobu a to zase neladí s Chuckovou filozofiou
    - nevedecké postupy potvrdzujúce jeho názor sú dostatočne vedeckými postupmi. Je to preto, lebo vedci už toľko toho dokázali!
    - v spoločnosti iných jedincov rád praktizuje iný význam slova mykológ -(my-KO-lóg), - skrátka sa zlogajú do bezvedomia...
    Mycologos pseudotitulus má v súčastnosti niekoľko známych poddruhov:
    • Mycologos pseudotitulus var. arcigraficus - variéta vyznačujúca sa nutkavým kopírovaním cudzích odborných textov, citáciám bez zdrojov, alebo v prípade vypečenejších jedincov vykrádaním cudzích odborných textov do svojich vlastných opisov. Pri tomto vykrádaní sa títo jedinci väčšinou riadia zásadou čím dlhší opis, tým vedeckejší dojem.
    • Mycologos pseudotitulus var. arcigraficus atlasarius - dominantná variéta vyznačujúca presadzovaním svojich jedinečných určení a blúd neraz aj formou internetových atlasov, v prípade priaznivých finančných podmienok s pomocou donorov neváha pomôcť pri prepieraní peňazí vydaním svojich opisov v knižnej podobe.
    • Mycologos pesudotitulus var. arcigraficus atlasarius microscopicus - ako názov napovedá, táto variéta sa snaží vyniknúť pomocou kúpy mikroskopu akejkoľvek kvality (v závislosti od finančných prostriedkov), prípadne aspoň navodí dojem že mikroskop vlastní, prípadne síce mikroskop vlastní, ale mikroskopické fotky nezverejňuje v obave, že by ich mohol vidieť mykológ vedecký.

Niektorí obzvlášť vypečení jedinci síce do popisov k vlastným určeniam všade pridávajú poznámku o mikroskopovaní, avšak fotografie z mikrookopávania dodávajú iba k druhom, kde je určenie huby pomocou mikrookopávania úplne jednoduché.

[upraviť] Poznámky

  1. pozrite Necyklopedický článok o zmrdovi
  2. Necyklopédia nechápe, lebo ešte stále nenašla v Atlase húb nijakú Fatvu, a je tam iba nejaký Hríb Satan bez akýchkoľvek veršov...
Science-ecriture

Charles DarwinThomas Alva EdisonGalileo GalileiGRScIsaac NewtonLouis PasteurLeonardo da VinciAlbert Zweistein

Darwin ape
Vedecké smery
Geológ - Mykológ - Meteorológ - Fizyk - Matematik - Filozof