Neporadza (Trenčiansky kraj)

Z Necyklopédia

Neporadza.png
Neporadza je obec na Slovensku v okrese Trenčín. V obci je rímskokatolícka kaplnka Panny Márie z roku 1743.

Narodil sa tu Alfonz Bednár - slovenský prozaik, scenárista a prekladateľ.

[upraviť] História

18778.jpg

Stretnutie štangastov po hudobnej veselici v roku 2000(čiernobiela fotografia nebola zamerom)

Prva pisomna zmienka o obci bola v roku 74 P. V. T. Na malbách z jaskyne Mrak nedaleko Bánoviec nad Bebravou je Neporadza vykreslovana velmi vyspelo (na malbach z pred dvoch tisic rokov sa objavuju lietajuce stroje). Dalsich niekolko sotoroci o Neporadzi nie je znamy ziaden zaznam, preto ju mnohí odbornici na historiu spajaju s bájnou Atlantidou. Neskor sa Neporadza V roku 1445 opat objavuje ako priemerna slovenska dednia, no mnoho ludi sa domnieva, ze piramo pod jej katastrom je vybudovaná technicka základna, na ktorej prave prebieha jadrovy program, klonovanie, ci varenie Vianocneho puncu.

[upraviť] Súčasnosť

V súčasnosti je Neporadza jednou z hlavných oblastí kultúrneho života v regióne. Pravidelne sa tu konajú diskotéky, pivné a robotnícke akcie a v neposlednom rade aj svadby či tradičné zabíjačky.

[upraviť] Doprava

Kravy.jpg

Protest proti modernizacii dopravy v obci

V roku 2002 bola v obci vybudovaná asfaltová cesta, ktorá obci zaručila ekonomický rast, lepšie sociálne a životné podmienky pre veľkú časť miestnej populácie, zaručila import a export potravín vrátane pomarančov, mandariniek a liekov. Exportujú sa zemiaky a fazuľa. Ide o typ cesty FA 212 - asfalt na ktorú dostala obec financie z Nadačného Fondu Mordechaja Dočkaja. Taktiež sa vybudovali stĺpy verejného osvetlenia na ktoré sa poskladali občania pravidelne po každej nedeľnej omši v miestnej kaplnke. Zbierka trvala 43 rokov. V roku 2005 bola slávnostne predstavená aj ceduľa s nápisom Vitajte v obci Neporadza. Na smerovú tabuľu pri odbočke do obce ešte stále prebieha zbierka, namiesto nej je dočasne umiestnený vrak traktora so zakresleným smerom odbočenia do obce. Do obchodu sa aj napriek novým vymoženostiam jazdí na kravách.

[upraviť] Obchod

Horiace auto2 big.jpg

"Paľova embečka"

Po dostavaní asfaltovej cesty sa prešlo od výmenného obchodného systému (Stealing Exchange) po novodobý kúpno-predajný systém založený na univerzálnom platidle - vlasy. Asfaltová cesta zaručila obci taktiež výhody ktoré sa týkaju kúpou a predajom áut. Prvým majitelom osobného automobilu bol pán Jozef Holub, ktorý kúpil svojmu synovi krásnu Škodu 120L. Od tej chvíle sa počet osobných automobilov v obci takmer zdesať-násobil. Aj napriek tomu stále prevažujú bicykle.

[upraviť] Kultúra

Kapela.JPG

Kultura

Neporadza je známa najmä svojou kultúrnou aktivitou, ktorej korene siahajú až do konca druhej polovice 20. storočia, kedy vtedajší slovenský misionár pochadzajuci práve z Neporadze, priniesol zo svojej misionárskej púte trvajúcej takmer 23 rokov mamutí chobot (tradičný himalájsky hudobný nástroj - Brkido), ktorý bol základom pre progresívne sa vyvíjajúcu vtedajšiu hudobnú scénu.

Práve tento progresívny rast mal za následok, že Neporadza sa dostala až za hranice a stala sa tak známou a atraktívnou pre spevákov zo zámoria akým je napríklad Eminem, ktorý jej venoval hneď niekoľko singlov vo svojom albume "Villager's duty" z roku 1998, či ruské kvarteto "Staľinovje nógy".

V súčasnosti sa zachoval iba zlomok tradícií akými sú napr. seniorský bál "Stratené duše" každoročne organizovaný v miestnom kultúrnom dome alebo "ďeň otvorených hláv Mensza", ktora združuje nadpriemerne inteligentných obyvateľov Neporadze a raz do roka organizuje nábor nových členov. Menej známe udalosti, ktoré sa už neujali najmä u mladších obyvateľov sú napr. lovenie kačiek, ktoré malo po dlhé roky svoju tradíciu ako aj tzv. "žandársky beh".

Neporadza si aj napriek momentálne nepriaznivej ekonomickej situácií drží svoje zvyky a dobré meno nielen doma, ale aj vo svete.