Nos

Z Necyklopédia

Čo majú spoločné pes a krátkozraký gynekológ? Obaja majú mokrý nos.
Nos
Holy nose

Nos alebo tiež známy pod označením ňufák, čumák, rypák a mnoho ďalších. Mať nos alebo aspoň jeho ekvivalent sa nevyhol ľudovi a tiež niektorým pokročilým aj nepokročilým zvieratkám.

[upraviť] Vonkajšía podoba nosa

Ak si odmyslíme rôzne tvary, ktoré sú na svete možné a zjednodušime svoj pohľad na nos tak náhle zistíme že nos predstavuje dve (prvočíslo!) diery. A tieto diery môžu mať rôznu veľkosť a tvar, teda môžu byť napríklad malé a elipsového tvaru alebo naopak veľké a okrúhle. Počet dvoch dier sa ukázal byť najlepším číslom a najpohodlnejším popri užívaní nosu. Dve diery sú úplne bežné ako u ľudoa (o jednom sa vie že mal štyri diery v nose, no aj tak mu to nepomohlo) a tiež aj u zvierat.

Nos však môže mať rôznu podobu môže byť štandardne tvorený klasickým nosom (taký ako majú ľudovia). U ľudí sa dá tvar nosa definovať od gombičky po hasák. Ďalšie známe podoby nosa u zvierat sú napríklad rypák (u prasiat) alebo u vtákov sú to na zobáku už spomínané dve diery.

[upraviť] Čo nájdeme v nose?

Veci ktoré môžme v nose nájsť je trochu viac ako dve. V nosoch môžme nájsť:

  • čuchové receptory - princíp fungovania skúma vedecký ústav v Somálsku, zatiaľ sa ale podarilo zistiť že vďaka čuchovým receptorom vnímame nosom pachy (príjemné- voňavé, nepríjemné- smradľavé). Ľudo má tieto receptory pomerne dobré vyvinuté, no pes vraj ešte lepšie.
  • chlpy - presná príčina chlpov nie je známa, no napriek tomu to nie je nič neobvyklé ak sa v nose nejaké tie chlpy objavia.
  • šušne - alebo sople, tiež nič neobvyklé.
  • prsty - v nose sa objavujú príležitostne, väčšinou majú za úlohu odstrániť zaschnuté sople a uľahčiť tým dýchanie nosom
  • železo - alebo iný kovový materiál známy pod názvom piercing sa dáva do nosa za účelom skrášlenia
  • chrasty - príležitostne po intentzívnom športovom zážitku, alebo výmene názrov sa nachádza v nose aj zrazená krv.

[upraviť] Nos v slovenskej frazeológii

Nos je populárny aj v slovenskej frazeológii, čo svedčí o bohatých fondoch národa. Požíva sa na ľuda najmä:

  • pri označení dobrého úsudku: že „... má na to nos“
  • pri označení zvedavca: že „... všade pchá ten svoj nos“
  • pri poznámke o odplate: že „... dostal po nose“
  • pri označení pätolízača: že „... pchá nos šéfovi do riti

Prísne vedecké pojednania NECYKLOPÉDIE na tému anatómia.

Traviaci trakt
Human anatomy cs

HlavaMozogKsichtVlasyOčiUšiNosÚstaJazykZubyKrkPohlavie

TeloKostraKozyBruchoPrsiaŽranieSrdceKrvOhanbieVagínaBoborRiťSranie

ÚdNohyRukyPrstyPenisErekcia