Nové Zámky

Z Necyklopédia

Nové Zámky
Érsekújvár
Garbage1
Hlavné námestie v Nových Zámkoch
Nove Zamky erb
znak
Novezamkyvlajka
vlajka
poloha
kontinent: Európa
štát: Slovenskő republika
región: Nitriansky kraj
World map
rozloha a obyvateľstvo
rozloha: 72 km²(z toho 31 km² tvoria pšeničné a slnečnicové polia)
počet obyvateľov: cez 40000
hustota osídlenia: je 276 maď. obyv. / km² a 292 slov.
správa mesta
starosta: "Nezávislý" Mgr. art. Motokár Klein
sekretárka: je

"Dobrý deň, chcel by som nahlásiť čiernu skládku odpadu v Nových Zámkoch..."

- Obyčajný človek volá na linku GreenPeace

"Dobrý deň, kde presne sa tá skládka nachádza?"

- Operátor linky GreenPeace

"No veď vravím - Nové Zámky..."

- Obyčajný človek odpovedá

Nové Zámky(prezývané tiež Érsekujvár, či New Castle) sú siedmym najmaďarskejším mestom na juhu Slovenska. Mesto je známe tým, že má peknú dvojposchodovú železničnú stanicu, ktorú obýva 42 41 40 39 bezdomovcov a tiež tým, že sa tu Anton Bernolák naučil modliť katolícky po maďarsky.

[upraviť] História

Povráva sa, že Nové Zámky mali byť kedysi pevnosťou, ktorú tu postavili ako obranu proti Osmanom. Osmani však neprišli, preto pevnosť museli zbúrať, keďže bola zbytočná a Maďari do nej chodili súložiť. Mesto sa postupne rozvíjalo, až kým ho nezbombardovali. Z bombardovania sa mesto nikdy celkom nezotavilo. Opravy a rekonštrukcie trvajú dodnes.

[upraviť] Príchod Slovákov

[upraviť] Príchod Maďarov

Príchod Maďarov sa rovnako datuje na rok 1385. Prenasledovali koče chazarov, ktoré chceli prepadnúť. Biologické odpady chazarov sa bežne používajú v tradičnej maďarskej kuchyni, chazarské koče preto prepadávali pravidelne.

[upraviť] Príchod Rómov

Rómovia pricestovali do Nových Zámkov v roku 1911, po tom, čo opravili železničnú trať z Košíc do Nových Zámkov. Počet Rómov stúpol takmer o 300%. Bombardovanie počas druhej svetovej vojny malo katastrofálne následky, väčšina miestnych obyvateľov zahynula. Rómovia však bombardovanie prežili. Schovali sa pod zem, rovnako, ako potkany za čias dinosaurov, pri páde asteroidu.

[upraviť] Obyvateľstvo

Zo všetkých obyvateľov Nových Zámkov, sa 70% hlási k maďarskej národnosti a 80% sa hlási k slovenskej národnosti, čo znamená, že polovica obyvateľov sú aj Maďari, aj Slováci.

[upraviť] Židia

Na toto územie prišli niekedy okolo 55 P.V.T.. V roku 1937 postavili v Nových Zámkoch synagógu, ale hneď po tom odišli, pretože sa zľakli holokaustu, ktorý im predpovedal Dong Xian Miaou.

Romale03

Miestny rómovia počtom neprevyšujú počet ostatných obyvateľov.

[upraviť] Rómovia

Ako v každom väčšom meste na Slovensku aj v Nových Zámkoch Rómovia obývajú Domy a ulice, ktoré sami sebe pridelili. Momentálne je monitorovaných 5 Rómov, žijúcich v bytoch, či domoch, a 410 Rómov, žijúcich na uliciach.

[upraviť] Jazyk

Obyvatelia boli niekoľko krát upozornení Jazykovedným ústavom Gustava Husáka, že NENI - neni spisovné, ale novozámčania spätne poslali ústavu správu, že to neni podstatné. Miestna reč je kombináciou Bernolákovskej slovenčiny a maďarského čvachtavého krochkania. Objavujú sa tu slová, ako napr: "Hááát", "Lófas", "More", "Čávó", "Buli", "Udvözöljük" a tiež "Kuťafas". V miestnom dialekte sa slová s dĺžňom na konci zbytočne naťahujú, asi o sekundu dlhšie ako je bežné, a mäkčene v slovách sa nevyslovujú skoro vôbec. Väčšina obyvateľov údajne ovláda aj slovenčinu, aj maďarčinu, ale pravdou je, že poriadne neovládajú ani jeden z jazykov(tzv. Pyrrhovo fifty fifty).

[upraviť] Priemysel

[upraviť] CCX

Podnik, do ktorého do mája 2012 sa chodili zabávať mladý junáci v šušťákových kombinézach od 16 rokov a junáčky od 14 rokov.

[upraviť] Osran

Nemecká spoločnosť zaoberajúca sa výrobou svietidiel, má na Slovensku sídlo práve v Nových Zámkoch. Zamestnaných je tu viac ľudí, než je celkový počet obyvateľov, Osran je teda hlavou novozámockého priemyslu.

[upraviť] TESCO a Kaufland

Obchody v ktorých nakupujú mešťania potraviny a lacné šatstvo. Miestne Tesco a Kaufland sú známe produktami, ako napr. džúsy s 20% obsahom ovocia, či napr. kuracie prsia, ktoré obsahujú 60% vody.

[upraviť] Známe osobnosti

Palcsaky

Pál Daganat Csáky, netají svoju lásku k Novým Zámkom. Každý deň posiela mestu šek, v hodnote 250 forintov.

[upraviť] Anton Bernolák

Známy slovenský jazykovedec, pôsobil v Nových Zámkoch ako jazykovedec. Na jeho počesť bola vystavená socha, ktorá sa používa ako magnet na trusy miestneho vtáctva.

[upraviť] Pál Csáky

Maďarský superpolitik, ktorý absolvoval, okrem iných, aj všetky edukačné ústavy, zariadenia a školy v Nových Zámkoch. Na jeho počesť boli neskôr pomenované zimné rukavice, typu "Palčáky".

[upraviť] Buffalo Béla

Rodák z Nových Zámkov, pôsobil v USA ako agent, poľovník a zakladateľ miestneho protibizónského hnutia.

[upraviť] Ernest Zmeták

Známy slovenský maliar, rodák z Nových Zámkov. Namaľoval všetky žlté a biele čiary na cestách Nových Zámkov, aby tým oddelil ľavý jazdný pruh od pravého jazdného pruhu. Tieto čiary sa premaľovávajú pravidelne každých 15 rokov, aby ich bolo stále vidno.

500px-Flag of Slovakia
Mestá, obce a iné diery Slovenska

Banskobystrický kraj:
Banská Bystrica, Brezno, Hronský Beňadik, Psiare, Klenovec, Las Walas, Nová Baňa, Predná Hora

Bratislavský kraj:
Bratislava (Devín, Pétržka..), Čataj, Senec

Poloha slovenska

Košický kraj:
Košice, Michalovce, Spišská Nová Ves

Nitriansky kraj:
Nitra, Nitrianska Blatnica, Nové Zámky, Šurany, Topoľčany

Prešovský kraj:
Prešov, Humenné, Kežmarok, Jakubova Voľa, Medzany, Mirkovce, Štrba, Sabinov

Trenčiansky kraj:
Brunovce, Dubnica nad Váhom, Horná Streda, Maríková, Myjava

Trnavský kraj:
Trnava, Hlohovec, Jaslovské Bohunice, Moravany nad Váhom, Piešťany, Pustá Ves

Žilinský kraj:
Žilina, Čadca, Dolný Kubín, Kláštor pod Znievom, Košťany nad Turcom, Kysuce, Liptovský Mikuláš, Liptovský Hrádok, Majtánky, Martin, Trebostovo, Ružomberok, Strečno, Terchová, Turzovka, Zákamenné

Slovenské legendy: Corgoň, Horná Dolná, Kerestúr, Kocúrkovo, Letapičinovce