Odviate vetrami

Z Necyklopédia

Odviate vetrami
Folsom Street Fair more is more
americký lyrisko-epický portrét o sexuálno-gastritických problémoch hlavnej hrdinky
Produkcia filmu
Pôvod Spojené štáty
Žáner(-re) Kriminálny triler
Rok vzniku 1952
Filmová spoločnosť SčŠF
Scenár: Sid Akoard
Hlavné postavy:
SK Arlet Ohárová, Rét Bútler
Vedľajšie postavy
Zima, Sňah, Policajti, Sudca, Strom, Smrť...
Režisér:
Juraj Sacher

Odviate vetrami je názov kultového amerického filmu zobrazujúceho sexuálno-gastritické trampoty hlavnej hrdinky SK Arlet Ohárovej (stvárnenej Viviatou Lajtkou).

[upraviť] Dej filmu

Varovanie:  Článok alebo jeho časť prezrádza zápletku, pointu alebo rozuzlenie diela!

[upraviť] Hlavná zápletka

SK Arleta Ohárová má veľmni pohnutý osud. Jej neutešený sexuálny život je spôsobený sklonmi neustále prdieť, pričom niekoľko nápadníkov bolo jej ohlušujúcim prdom posadených na invalidný vozík. Jej prdy sú dosť toxické. Namiesto vzduchu sa viažu na krvný hemoglobín a ničia nervové bunky, následkom čoho slabším jedincom ochrnú končatiny, teda aj údy.

[upraviť] Stretnutie s Rétom Bútlerom

Nádej Arlete svitne po príchode rétorománskeho misionára Réta Bútlera (stváreného Klárikom Kýblikom), ktorého hluchota a humusácke maniere získané vďaka nervovo paralytickému plynu Sarin vo vojne Juhu proti Severu Kórei dávali Arlet nádej. Tikali jej vtedy biologické hodiny a tak veľmi túžila mať decko. Nakoniec je však Rét, ktorého Arlet doniesla opitého až do postele, odviaty mimoriadne razantným prdom a so slovami „Úprimne povedané, drahá, mám ťa v piči.“, sa stráca v hmle.

Úvodná scéna končí Arletinou siluetou, ktorá stojí pod veľkým stromom, hľadiac smerom dopredu. V blízkosti vidieť zrušenie otroctva a ona zmýšľa aké by to bolo hompáľať sa len tak na slučke povrazu slobodná pod haluzou stromu voľne v priestore.

[upraviť] Dramatické vyvrcholennie

Hovorí sa, že „Stará láska je ako víno, nikdy nehrdzavie...“ a aj v tomto prípade sa toto príslovie a poriekadlo potvrdilo.

Po dlhých rokoch sa raz v zime Arlet s Rétom úplnou náhodou stretnú v Centrál Parku pod Manhattanom v New Yorku. Po tom ako sa ich pohľady z koncov dlhého chodníka nájdu v jednom smere, utrú si vytrysknuté slzy. Najprv sa rozbehnú jeden k druhému. V tom Arlet zase zradí a zhryzie ju jej črevný systém, plyny sa jej derú na povrch a ona v poslednej chvíľi spraví kľučku, ktorú odkukala od synovca hrajúceho americký futbal. Rét v tom zbadá výzvu podmienenú vplyvom romantického čreva a prečítanej knihy o zdržiavaní počas tantrického sexu. Vie že zdržiavanie hecuje. Očakáva poriadny orgazmus. Len treba Arlet dostihnúť a vášnivo zvaliť. Vie že aj ona to musí očakávať. Treba jej panve dať pocítiť tlak osudového kúsku mužského tela.

Rét preto zaberie perfektnú kľučku za Arlet. Ide mu to, lebo kľučkovať sa naučil, ešte, keď hrával v tretej lige futbal. Toto sa nedá zabudnúť. Ide mu to, no počas klopenia sa šmykne v snehu. Šikovne maskuje svoje zjebanie tým, že si z neho (snehu) naberie do dlane svojej pravačky a uteká za udýchanou a na plnú zubnú protézu smejúcou sa Arlet. Arlet stráca tempo, sily jej ubúdajú. V behu ho napadne ako to robil v čase svojej mladosti s kočkami a nabratým snehom maže tvár svojej dostihnutej starej lásky.

Žiaľ Rét prehliadol fatálnu vec, ktorá je parkoch bežná. V Centrál parku podobne ako v iných mestských parkoch venčia psov a Rét so snehom nabral aj jedno primrznuté psie hovno... vznikla z toho diabolská kombinácia, ktorá naberá spád nasledovne: Arlet nepoužíva Korega Tabs, spočiatku smeje sa na plnú hubu, Rét stráca nad sebou kontrolu je sústredený na to ako snehom premaže fasádu tváre svojej starej lásky, Arlet sa povoľuje protéza, do úst sa jej dostáva zmes snehu a... pôvodne vášnivá scéna nadobúda zvláštnu horkastú príchuť. Smiech strieda mumlavý krik, ktorý bičuje Rétove pudy do ráznejšej akcie.

Arlet sa zúfalo bráni, no Rétov zorný uhol je zúžený iba na ten jeden cieľ... je predsa iba chlap... vášeň strieda brutalita a Rét priamo v parku na snehu vnikne do Arlet a dokoná svoje dielo až sa mu od rozkoše pretočili očné bielka. Škoda, že Rét pozorne nepočúval svoju mamu, ktorá mu vždy hovorila, že „po smiechu často prichádza plač...“

[upraviť] Tragické prekvapivé rozuzlenie

Zúfalá Arlet po desivom prežitku chytí záchvat amoku. Ani chvíľu neváha, odpľúva z úst to svinstvo a kusom dosky z lavičky v parku rozbíja na kašu Rétovu hlavu. Na celý tento hluk reagujú pochôdzkári Newyorskej mestskej polície, ktorí situáciu vyhodnotia tak, že „akási stará bezzubá bezdomovkyňa, či vyslúžilá kurva prepadla zámožného pána a chystá sa ho po usmrtení okradnúť“. Tento záznam sa zachoval vo vysielačke. S Arlet sa už nikto nemazná. Končí v žalári a pred súdom. Čaká ju rozsudok smrti.

V závere, na rozdiel od neskoršieho remake filmu, ktorý nakrútil Hollywood, Arlet nemilosrdne za zvukov dlhokánskeho prdu odvisuje na sťahujúcej sa slučke šibenici. Mysľou jej ešte raz prebehne pocit, ktorý mala, keď stála pod stromom... v dramatickom závere všetci svedkovia popravy pri zvuku prdu prudko cúvajú dozadu, čo evokuje pocit, že sú „odviati vetrami“. A tu je pointa a dôvod, prečo tento film má práve takýto názov.

Opis zápletky alebo rozuzlenia príbehu sa tu končí...

[upraviť] Ocenenia

Odozva publika po premiére filmu bola ohromujúca. Dielo získalo desať Oskarov Vtipkárov, pretože to bola bohovská sranda. K oceneniu veľmi napomohla aj skutočnosť, že šlo o prvý film, pri ktorom tvorcovia použili kameru. Predstaviteľka Arlet, Viviata Lajtka, aj dnes so zlosťou nadáva na režiséra filmu Joriho Sachera za to, že za toho Boha nepristal na to, aby scénu v parku zahrala kaskadérka. Údajne kvôli autenticite. Darmo mu Viviata vysvetľovala, že má nádchu a nedokáže preto nosom dýchať...

Téma filmu zameraná na ekológiu a vplyv emisií na životné prostredie zarezonovala v periodikách, ktoré vydávalo hnutie Grínpís natoľko, že začali požívať plachetnicový pohon lodí. Vďaka filmu význam vetrov na svete nadobudol novú dimenziu. Paradoxne jeho viatie ukázalo verejnosti nový smer.

Batman2 Filmy Slovenskočeského štátneho filmu
AvatarBambuľkine dobrodružstváBurizon BreakDěfka na koštětiDünyayı Kurtaran AdamHarry PotterKarosa RiderMečiarnátor 3: Vzbura JureňuRatata: MamnekonecnonabojovMatrixMrázikOdviate vetramiOrdinácia v krvavom záhonePán prsteňovPán zemiakovRosamunde PičerováSlovácko sa nesúdiStart RekHviezdne vojnyStar GateStare gateTisícročný MaďarTitanicUžovka 11Vesmírna HlodyseaWaywatch
Súvisiace témy: Science fictionJ. R. R. Lakatoš
V iných jazykoch