Okolo mlyna

Z Necyklopédia

Okolo mlyna
Senzus
ľudova pieseň
Vydané P.V.T.
Nahraté 2005 (verzia od skupiny Senzus)
Žáner detektívna ľudova pieseň
Dĺžka rôzna
Producent/i ľudo

Okolo mlyna je slovenská detektívna ľudova pieseň. Pravdepodobne vznikla v oblasti Záhoria.

Chvíľka poézie:

„Okolo mlyna

Okolo mlyna, voda sa točí,
okolo mlyna, voda sa točí.
Cez ňu lavička, cez ňu lavička,
polámal ju ktosi.
Cez ňu lavička, cez ňu lavička,
polámal ju ktosi.

Kto ťa lavičko, kto ťa polámal?
Kto ťa lavičko, kto ťa polámal?
Či snáď šohajek, či snáď šohajek,
který k nám chodíval.
Či snáď šohajek, či snáď šohajek,
který k nám chodíval.

Nebyl to šohaj, príčiny nemal.
Nebyl to šohaj, príčiny nemal.
Vzala ju voda, vzala ju voda,
vodenka studená.
Vzala ju voda, vzala ju voda,
vodenka studená.“

[upraviť] Rozbor piesne

Pieseň začína konštatovaním, že okolo mlyna (poloha tohoto objektu nie je v piesni bližšie špecifikovaná) sa točí voda. Tento opis sa hodí na vodný mlyn v Tomášikove, ale to nekorešponduje so záhoráckym nárečím v pesničke. Je možné, že je v piesni spomínaný aj nejaký iný, možno už aj zaniknutý mlyn. Vedecký tím Necyklopédie sa touto otázkou seriózne zaoberá, avšak zatiaľ sa mu nepodarilo zistiť bližšie skutočnosti. Sloha ďalej pokračuje slovami, že spomínanú vodu prekonáva lavička, čiže v tomto prípade nejde o lavičku na sedenie, ale o zdrobneninu od slova lávka. Nasleduje zistenie, že lávku neznámy páchateľ polámal.

Ďalšia sloha začína rečníckou otázkou „Kto ťa lavičko, kto ťa polámal?“. Zároveň rozprávač vyjadruje podozrenie, že páchateľom by mohol byť istý šohaj, čiže mládenec. Je možné, dokonca pravdepodobné, že rozprávačom je žena, pretože spomínaný mládenec bol podľa vyjadrenia v piesni nápadník alebo partner rozprávačky. Keďže podozrenie padá na toho mládenca, je možné, že rodina rozprávačky vlastnila mlyn, ktorý sa spomína v piesni, a mládenec, pravdepodobne po hádke, poškodil spomínanú lavičku.

Tretia sloha ale tieto podozrenia vyvracia. Uvádza sa v nej, že to šohaj nebol, pretože nemal žiadny motív pre spáchanie tohoto činu. Nakoniec pieseň končí vysvetlením, že lávku vzala voda (asi prívalová), ktorá bola navyše aj studená. Presná teplota vody známa nie je, ani o akú povedeň išlo (aj toto sa pokúsi zistiť Vedecký tím Necyklopédie). Podrobnejší popis vyšetrovania, svedkovia ani dokazovanie sa v piesni neuvádza, takže nie je známe ani to, ako sa rozprávač(ka) dopátral(a) k zisteniu, že za tým predsa len nebol ten vagabund.