Operácia Overlord

Z Necyklopédia

1944 NormandyLST
Námorníci dostali rozkaz zaparkovať vyloďovacie člny v hlbokej vode aby sa vojaci pred akciou ešte pekne stihli vykúpať a zároveň oprať šaty na pripravovanú prehliadku v Paríži.
CimetiereUS allees
Hroby Corgoňov, ktorí padli počas operácii Overlord.

Veľký plážový žúr, alebo Operácia Overlord (angl. Operation Overload) alebo vylodenie v Normandii bola súčasť druhej svetovej vojny, ktorá sa začala 6. júna 1944 v Normandii a v našich srdciach trvá rovnako ako Veľká októbrová socialistická revolúcia, až dodnes.

Srdcovou záležitosťou zostala aj preto, lebo to bol jeden z mála prípadov, kedy anglofónne vojská nebojovali len cez mieriče bombardérov ale aj po zemi. No a tieto vojská podali celkom slušný výkon v počte zabitých vojakov. Vlastných vojakov!

[upraviť] Zámienka a plány strán

Zámerom Spojeneckého vylodenia bolo obsadenie všetkých vhodných piesčitých pláží v severozápadnom Francúzsku, toto by nezvratne viedlo k zatvoreniu všetkých nemeckých rekreačných stredísk na pobreží a úplný monopol Námorníctva jej Veličenstva vo vodnom lyžovaní cez kanál la Manche.

Briti tiež tajne plánovali presun všetkých zahraničných vojsk zo svojho územia, pretože ich ekonomika nedokázala vyprodukovať dostatok alkoholu aby zasýtila neutíchajúci smäd stoviek tisíc Američanov, Juhoafričanov, Indov, Kanaďanov a hlavne dvoch rôt austrálskych kráľovských strelcov z Brisbane, ktorých apetít sa stal natoľko vychýrený, že v období keď mávali jej príslušníci voľno sa pokúšali niektorí obchodníci natiahnuť z Nórska potrubie na prepravu alkoholu. Problém sa už dávnejšie snažili riešiť útokom na inú vínnu veľmoc v Taliansku. Vo svojich plánoch sa ale prepočítali, pretože Nemci neboli ochotní prenechať najlepšie vinice iným armádam. Osobitnou pohnútkou bol zúbožený stav amerických brancov, ktorí už nemohli vydržať jesť anglickú stravu.

Západní imperialisti a kapitalasti dodnes nechcú priznať, že hlavným dôvodom operácie bola závisť z úspechov Sovietskeho ľudu v boji proti fašizmu a predovšetkým z obavy z možného nastolenia svetovej revolúcie pokrokovými silami spojených robotníkov, roľníkov a pracujúcej inteligencie pod vedením veľkého báťušku Stalina.

Spojenci svoje vojská rozdelili podľa zásluh a schopností. Do prvej vlny sa pokúšali dať čo najviac abstinentov a tiež vojakov schopných jazdy na kolobežke. Dúfali, že tak sa im podarí čo najrýchlejšie preniknúť cez nemecké pozície. Potom sa Ejzenhoven s Mongolmerym jeden večer stretli v krčme aby si mohli po bratsky rozdeliť budúce zásluhy. Gentlemansky sa dohodli, že všetko naplánujú tak ako rozhodnú kočky, potom si pripili pohárikom škótskej a pobrali sa spať. Písal sa večer 5. júna 1944.

Nemcom sa okrem odchodu od mora a alkoholu nepáčil aj fakt, že by museli opustiť najzhýralejšie mesto na severnej pologuli (samozrejme jedná sa iba o ich omyl, keďže ešte neboli v Trnave). Samotný Hitler bol natoľko presvedčený o tom, že jeho hrdinskí vojaci, skôr zomrú ako by mali ustúpiť z Francúzska, že sa neunúval vydávať rozkazy na pohotovosť a okamžitý protiútok proti vylodeniu. Na tomto malo nesmierny podiel aj francúzske hnutie odporu. Francúzske hnutie odporu zakladalo predovšetkým na odopieraní poskytovania pohlavného styku nemeckým vojakom v hodnosti poddôstojník a nižšie. Tento fakt, mal nesmierne dôsledky na bojaschopnosť nemeckých jednotiek, pretože zatiaľ čo v noci na 6. júna pravá polka nemeckých dôstojníkov prežívala orgie v nevestincoch, rozľútostení a rozhnevaní vojaci popíjali a rozbíjali sa v miestnych putykách.

[upraviť] Vylodenie

O piatej hodine ráno sa začali zberať skupinky spojeneckých vojakov na pobreží. Na niektorých miestach to šlo hladko, lebo námorníci nenašli mínové polia. Nezdržiavali sa teda vyjedaním čerstvo vypestovaných mín poľných, ale napchávali sa konzervami, ktoré mali v ruksakoch. Premiestnením obsahu ruksakov z konzerv do čriev si odľachčili najprv ruksaky a potom aj črevá si odľachčili... a tak si to takto spokojne srali tými plážami a tak ďalej.

Ako neskôr po vojne historici zistili, námorné sily rozhorčené z toho, že všetka sláva za vylodenie opäť pripadne trom pechotným divíziám a dvom tankovým plukom pozemných vojsk, sa tajne dohodli s Nemcami, že časť vojsk vylodia v predom určených mínových poliach. Hlúpej smrti neušli ani niektoré výsadkové jednotky, ktorých velenie nevedelo nájsť najslabšie miesta nepriateľskej obrany a preto rozhodli k výsadku vo svetle reflektorov protilietadlovej obrany.

Nemci sa občas zmohli na odpor. Dohoda medzi americkým námorníctvom a wehrmachtom vyšla zvlášť dobre na pláži Omaha. Vojaci sa síce zväčša stihli vykúpať v slanej vode, ale spravidla nedokázali v zástupe pochodovať až k nemeckým postaveniam. Problémy im ani tak nerobili protipechotné míny a zátarasy z ostnatého drôtu, ako pár nemeckých vojakov, ktorí si mysleli, že sú na cvičení, ktorého výsledky príde skontrolovať osobne Adolf Hitler. Do večera ich síce druhá vlna vylodenia vyviedla z omylu, ale stratený čas, ktorý mohli stráviť v skvelej krčme v jednej z uličiek v Cauville-sur-Mer im už nikto nevrátil. Nikto im tiež nevrátil 3 nasledujúce roky, ktoré prežívali v kanadskom zajatí bez žien, alkoholu a s minimom cigariet.

[upraviť] Boje

Po pár dňoch, keď sa Hitler prebral po svojom ďalšom ibalgínovo-schnapsovom večeri, zapozeral sa na mapu Francúzska a povedal:

Was is das Normandie?! Kann es zu essen?“ a Maršal Erwin Rommel tak mohol spokojne dovolenkovať ešte niekoľko nasledujúcich dní.

V skutočnosti bol Hitlerov plán prostý. Tajne dúfal, že Spojenci preniknú hlboko do Francúzskeho vnútrozemia stratia sa tam a kým sa z tej šlamastiky vymocú, udrú jeho elitné divízie Hitlerjugend na pláže a všetko sa vráti do starých koľají. Samozrejme tento plán bol nereálny, keďže britské výsadkové jednotky v domnení, že budú do rána rozprášené pomenili všetky značenia ulíc a miest tak, že spojenci blúdili v Normandii celý mesiac.

Rozhorčené velenie si preto aspoň krátilo čas ich obľúbeným kobercovým bombardovaním miest, v ktorých by mohli byť Nemci. Odborníci dodnes vedú spory, kto nariadil bombardovať Francúzske mestá, v ktorých veľa Nemcov v tej dobe všeobecne nežilo. Ak aj žilo po bombardovaní už aj tak nežilo. Ich mäso bolo bombami na kašu zmixované s civilným obyvateľstvo v pomere 1:15. Zabezpečovala sa takto plynulá logistika v spojeneckých muničných skladoch a tým aj spojenecký zbrojný priemysel.

Prvú citeľnú nemeckú porážku na západnom bojisku predznamenal pád mesta Caen. O mesto prebiehali ťažké boje, keďže sa Nemci nehodlali vzdať miestnych zásob Absinthu, ktoré sa už nedali odviezť. Navrch však mali Spojenci, ktorí stále dostávali zo vzduchu prísun minerálok, slepačích vývarov, paralenov a iných zbraní účiných proti kocovine. Nemci sa tak dostali do kliešti. Keď sa už všetko zdalo márne, unterofizier Shultz z 89. bavorského pluku vojvodu von Gurgeln prišiel s myšlienkou použiť absint ako náplň do plameňometov a zápalných bômb. Zvyšné zásoby boli distribuované vo vojenských nemocniciach a jednotkách Hitlerjugend, čo jednak nakrátko zvýšilo počet bojaschopných vojakov, ako aj bojovnosť mladých nemeckých huncútov brániacich Villers-Bocage.

Keď však Nemcov prestala ďalší deň večer bolieť hlava zistili, že sú obkľúčení a jediná cesta z Normandie vedie cez zapadákov menom Falaise. Okolie tejto dedinky nebolo medzi Nemcami vôbec populárne. Francúzi tu nemali žiadne krčmy, a väčšina vojakov verila, že miestni sú takí protivní, že zabiť ich je málo. Nemci sa preto cez oblasť snažili prechádzať hlavne v noci a potichu. Keďže si spojeneckí letci z miestnej cesty spravili svoj nový cvičný terč rozhodli mimovoľne o tom, že pár tisíc Nemcov bude navždy odpočívať v miestnej zemi. Nech im je zem ľahká, chlapci fašistickí. Chlastať a šústať na to by ich bolo, ale pekne domov poporiadku ku rodičom, opravovať zbombardované rodinné sídlo, to nie...

[upraviť] Dohra

Celá vyloďovacia operácia mala nakoniec súdnu dohru. Potom, čo sa v južnom Francúzsku v auguste vylodili americké a francúzske sily a dovŕšili tým oslobodenie Francúzska spod fašistickej vlády, nastal medzi generálmi rozkol o to, kto je najväčší frajer po Chuckov Norrisovi. Pre rozsiahly dôkazový materiál, však súd nestihol rozhodnúť pred smrťou všetkých dotyčných.

Vojny
Make-war Bitka pri WaterlooAmerická vojna za nezávislosťPrvá svetová vojnaDruhá svetová vojnaTretia svetová vojnaPúnske vojnyStudená vojnaOperácia OverlordIracká vojnaBitka pri SlavkoveÚtokÚstupVendettaAtómový BimboNintendoFlamewarKomando Necyklopédie Tu býva Vojna
Adolf HitlerJosif Visarionovič StalinSaddám Husajn
 
V iných jazykoch