Pes

Z Necyklopédia

"Som tu jak boží pes!"

- Dedinčanka

"Väčší pes má lepšie šance odovzdať svoje gény."

- vulgárny bezdomovec
Pes
Pink panther
Medzdruhové kríženie.

Najznámejšie zvieratá.

Toto je rešpektovaný Necyklopedický živočích

Psy (ale aj Psovité mäsožravce) a teda vlastne tie psy patria medzi najstaršie zvieratá vôbec. Objavili sa približne v roku 40 P.V.T., teda tesne po Chuckovi Norrisovi. Výzorom sa od seba veľmi nelíšia silne sa podobajú na vlkov a líšky, takže sú v podstate to isté. Takisto ako ľudo, topier, potkan, krava, kôň či vorvaň sú aj psy cicavce.

[upraviť] Popis

Psy sa dajú deliť do dvoch základných kategórií: na veľkých a na malých. Veľké vyzerajú viac nebezpečné a malé sú zas viac agresívne. Okrem toho sú psy mladé a psy staré. Tie mladé sa len rozkukávajú a do všetkého hryzú. Staré sú už rozkukané a v hryzení sú niekedy konzervatívne.

Osobitným druhom starých psov sú tí, ktorí majú v niektorom zamestnaní odslúženú dlhšiu dobu. Najčastejšie sa tak volajú dlho slúžení vojaci.

[upraviť] Fizyognómia

Psy majú tvár rovnakú ako ľudia, len ju majú mierne trochu škaredšiu. Napríklad takú papuľu majú ju pretiahnutú a nezastaviteľnú. Podľa stavby zubov sa dá usudzovať, že okrem mäsitej potravy sa očividne živia aj rastlinnou potravou a ďalšími lahôdkami.

Psy majú veľmi dobré vyvinuté zmysly. Najlepšie je vyvinutý ich čuch, ale aj chuť, smäd či zrak. Na rozdiel od ľudov majú psy dobre trénovaný, a teda ešte stále vyvinutý šiesty zmysel. Preto pes skoro vycíti, kto je hajzel, kto sa ho bojí/ nebojí a kto mu chce ublížiť. Tréning a udržiavanie šiesteho zmyslu je argumentom k tomu, že sa dá pri porovnaní s ľudami uvažovať o psoch ako o druhu vyššej vedomostnej kategórie.

Telo majú psy tiež veľmi podobné ľudskému, len mierny rozdiel je u nich v tom, že ich samičky, zvané aj suky, majú viacej (asi osem) prsných bradaviek, ktoré sú badateľné skôr iba, keď sú v inom stave. U súk sa spravidla nevraví, že „sú v požehnanom stave“, ale že „sú kotné“.

Ďalším menej podstatným rozdielom medzi psami a ľuďmi je, že psy nemajú ruky ale zato majú štyri nohy. Problém je aj porovnávanie prstov nôh medzi týmito tak príbuznými živočíchmi. Pre túto skutočnosť sa teda stáva, že u psov ruky sú nahrádzané tlamou a jazykom.

Na rozdiel od ľudov psy veľmi nerozprávajú, skôr vrčia, zavýjajú a štekajú. Mužská polovica ľudstva vraj psom závidí, že dokážu vrtieť chvostom, či si dokonca lízať gule. Zaujímavá je technika močenia psov. U súk to nie je nič zvláštne no psy majú rituál nastavený tak, že najskôr oňuchajú miesto vylučovania, potom zdvihnú na stranu nohu do maximálnej možnej výšky a potrebu vykonajú. Americkí vedci vraj v 60. rokoch 20. storočia na vzorke dobrovoľníkov, mužov, skúmali praktické dôvody tejto techniky, no výsledky analýz neboli dodnes zverejnené.

[upraviť] Inteligencia psov

Aj keď by sa o predstaviteľoch čeľade psov mohlo zdať, že sa jedná o dosť inteligenčne zaostalú svorku, opak je pravdou. To, že psovité šelmy žijúce mimo Slovenska sú inteligentné, dokazuje Komisár Rex.

Vedci skonštatovali, že psy bývajú inteligentnejšie ako idioti, niekto vraví, že aj ako malé decká. Povráva sa, že psy sú na tom s IQ lepšie ako niektorí úradníci, lampasáci, či dokonca policajti. Práve táto skutočnosť asi rozhodla, že sú psy používané ozbrojenými zložkami na celom svete. Dáka sviňa vraj prehlásila, že policajti chodia so psom preto aby bol s nimi aspoň jeden inteligent. Počas demonštrácií sú psy používané aj proti ovčanom, ktorí si trúfli vyjadriť v davoch svoj názor. Táto skutočnosť je indíciou, že psy majú inteligenčne blízko k vládnej moci a teda aj k politike.

[upraviť] Vzťah psov k ľudovi

O psovi je známe, že je okrem knihy jediným žijúcim priateľom, ktorého si môžme kúpiť. Na rozdiel od ľudov sa pes dokáže stať oddaným jednému ľudovi prakticky len za trochu žrádla denne. Táto skutočnosť bola v Taliansku spochybňovaná argumentom o tom, že pod sopkou Vezuv v popolom zasypaných Pompejách sa našli ľudovia, ktorí mali ohlodané kosti od ich domácich miláčikov. Psíky si takto predĺžili život na úkor svojich pánov.

Napriek všetkému sa ale dá povedať, že pes za normálnych okolností vo viacerých rodinách nahrádza úlohu decka. Decká zasa v rodinách pes zabáva a nahrádza tak prítomnosť rodičov. Pes je teda osvedčeným domácim miláčikom. Angličania takého psa volajú že „pet“, no s čučom toto zviera nemá nič spoločné. Títo domáci miláčikovia konzumujú okrem obuvi, papúč a vody zo záchodovej misy rôznu špeciálnu granulovanú potravu, a sušené odpadky tvarované do rôznych tyčiniek, či kostí. O psoch je známe, že s nimi treba chodiť von tzv. ich „venčiť“. Toto sa deje najčastejšie potom ako sa psy začínajú pýtať štekotom. Býva to večer, v noci, keď ste na WC, ale hlavne vtedy keď je vonku dážď, vietor, prípadne -20°C.

Psy ako druh majú vyššie výsady ako ľudovia. Môžu napríklad bez väčších výhrad kadiť kedykoľvek na akúkoľvek plochu, najčastejšie na trávu, no v zime aj na sňah. V prípade, že je táto činnosť pod prísnejšou kontrolou, každému psovi slúži jeden ľudo, dobrovoľník, ktorý mu zabezpečí, aby sa jeho výkal zabalený dostal do odpadkov. Aj čisto teoreticky by sme si mohli domyslieť, čo by sa stalo, keby takúto osobnú potrebu vykonal na verejnom priestranstve ľudo akejkoľvek kategórie, t.j. vrátane celebrity.

[upraviť] Druhy psov

U psov sa nepripúšťa rasizmus, preto ich delíme hlavne podľa ich správania. Niektoré bežné druhy psov teda môžu byť aj:

  • bojový pes - poznáme ho podľa toho, že má ostré zuby a bez akýchkoľvek okolkov útočí a hryzie všetko, čo sa okolo neho hýbe. Niektoré sú extrémne agresívne. Majú záľubu napádať aj väčšie druhy potvorov. Známe sú ich útoky na cestách, kde napádajú motorové vozidlá a automobily. Útočia na ne zákerne zo zálohy a plechoví neboráci majú veľakrát čo robiť aby voči nim nejako obstáli.
  • rodinný pes - prekvapivo nežerie celé rodiny ale práve naopak celá rodina ho považuje za svoju súčasť. Ich privilégiá majú niekedy vyšší level ako u členov rodiny a môžme smelo povedať, že vzhľadom na odvedený osoh ho majú aj vždy. Taký pes, čo povysáva, či umyje riad sa asi nenarodil a aj tak je miláčik aj keď drzo rozhryzie papuče.
  • vodiaci pes - ide o prípad slepého psa, ktorého musíme držať na obojku a stále a všade ho sprevádzať. Tieto psy dosť často zneužívajú telesne postihnutých hendikepovaných ľudov ako napríklad aj slepcov.
  • boxer - je udatný atraktívny psí bojovník, ktorý po vpustení do ringu nebojuje hryzením ale boxom (pozor, bývalý slovenský a budúci ukrajinský premiér neboli a nie sú psami, to by si redakcia nikdy nedovolila)
  • zlatý retríver - je luxusný druh psa, ktorý je celý zo zlata, retríver znamená "aportovač" alebo "spomínač"
  • pastiersky pes - je druh psa, ktorý sa chová hlavne na salašoch. Jeho signifikantnou vlastnosťou je to, že si odvykol od iných pokrmov a žerie iba trávu - pozor, kríži sa s ovcami.
  • čínsky jatočný pes - špeciálna rasa psa chovaná na mäso. Zlé jazyky tvrdia, že tieto psy sú chované aj inde (bližšie) ako v Číne. Šľachtením sa vedcom podarilo nakrížiť modernejšiu rasu prasopsa.
  • bordel kólia (nespisovne aj bordelská kólia) - mimoriadne inteligentný pes využívaný ako pasák

[upraviť] Galéria známych psovitých šeliem

[upraviť] Pozri aj

Necyklopedické živočíchy

AlfBlchaBoborCapCicavecCigániDelfínDikobrazDodogmaEmuFčelaFilckyHadHrochHyenaChameleónJóžin z bážinJežkoKomárKopytníkKrokodílKrtkoKruté jablkoLabuťLevĽudoMačkaMandelinkaMapinguariMedveďMorča obrovskéMravceMyšMuchaOpicaOsaPavúkPapagájParoháčPijavicaPlytviakPotvorPesSarančatáSlonSomárŠakalŠkrečokŠvábTchorTigerTopierŤavaTučniakTurulVeverkaVorvaňVošVyrhulaYetiZlatá rybka

Petrmnam

Jedlé
BaranBizónyDiviakJeleňJelenček africkýChobotnicaKačicaKamzíkKôňKorytnicaKozaKravaOvcaPotkanPrasaPrasopesRybaRakSarančatáSliepkaSlimák záhadnýŠmolkoviaTuleňÚhorVtákZajac

Húpací koník