Pes Dalmatínsky

Z Necyklopédia

Pes Dalmatínsky
Chien sportif
Pes Dalamtínsky v typickom pokojnom postóji, kedy je zjavné, že čaká na váš povel.

druh psa, známy aj ako plemeno: fľako - fľako.

Toto je rešpektovaný Necyklopedický živočích

VTN VEDECKÝ TÍM   NECYKLOPÉDIE
odporúča článok Pes Dalmatínsky,
pretože odhaľuje odborné fakty.

Tento článok môže byť použitý
ako referencia v odborných kruhoch.

Pes Dalmatínsky krátkosrstý (Canis dalmatinus brachypillosus) je druh psa, známy aj ako plemeno: fľako - fľako

[upraviť] História a pôvod

O histórii a pôvode tohto plemena sa mnoho napísalo. Bol jediným plemenom chrániacim kočiare a vozy pred vlkmi a komármi, neskôr v Amerike aj požiarne vozy pred indiánmi. No neuvádza sa, že práve tu sa zababral od oleja a tieto škvrny mu ostali dodnes. Má ich dokonca v génoch, pretože olej ľahko presiakne cez kožu.

[upraviť] Popis

[upraviť] Povaha

Smiling dalmatian

Pes Dalmatínsky sa rád fotografuje. Berie to vždy s úsmevom..

Povaha tohto psíka je hravá, bláznivá, temperamentná, šialená a unaviteľná po 30 kilometri či pri štvrtom bežcovi

[upraviť] Pohyb

Pohyb plemena fľako – fľako sa nazýva raketový s plochou dráhou letu. Raketa sa zameriava na teplo, či pamlsok. Pri vyvinutí maximálnej rýchlosti fľako – fľako behom milisekundy zhltne pamlsok aj s rukou majiteľa skôr, ako si tento uvedomí, že skončil countdown a raketa sa približuje. Publikované boli prípady že fľako – fľako vyštartoval tak rýchlo, že ešte 5 sekúnd po štarte boli na mieste, kde stál vidieť čierne fľaky.

[upraviť] Srsť a veľkosť plemena

Plemeno fľako – fľako je ráno krásne biele s čiernymi fľakmi. Po venčení je zvyčajne šedivé až čierne. Chlpy ľahko vypadávajú a bez zábran sa zabodávajú do oblečenia, kobercov, sedadiel v aute. Nakoľko bielej srsti je viac, tak pre splynutie sa fľakom - fľakom si stačí obliecť čierny sveter a stačí sa s ním pomaznať. Po pár minútach nebude okolie vedieť, kto je majiteľ a kto pes.

Plemeno fľako – fľako je vzrastom skôr vyššie plemeno, no pri maznaní sa prispôsobuje predstavám (a postavám) majiteľov. Toto hyperaktívne plemeno si rado pospí, či zaberá práve ten priestor, ktorý by majiteľ rád využíval. Svojou váhou cca 25 kila je zároveň iba obtiažne presunuteľný na vhodnejšie miesto. Fľako – fľako je štvornohé plemeno no pri ďakovaní, či požiadavke sa mení na dvojnohé, pričom predné labky v pohode dočiahnu na ramená majiteľa. Je však veľký maznák a nechá sa škrabkať až do úplného spánku. Až vtedy začína kľud a oddych pre majiteľa.

[upraviť] Hlava a krk

Prefíkaná, všade sa nachádzajúca a čakajúca pochvalu a poškrabkanie. Na hlave sú tri senzory na spozorovanie a zavetrenie potravy, či inej mlsnoty. Vtedy nastúpi prefíkanosť a miláčik urobí všetko preto, aby ním zameraný objekt dostal do žalúdka. Krk je dosť natiahnuteľný na to, aby dočiahol na veci, či potravu zameranú senzormi.

[upraviť] Oči

Oči plemena sú veľké v mladosti modré a v dospelosti hnedé, úprimé a pri čakaní na potravu neuveriteľne smutné.

[upraviť] Chvost

Tento zver nemá chvost, ale extrémne nabrúsený kord, ktorý svojim švihom utne kvetinu, zhodí vázu, či zbičuje prichádzajúceho zozadu. Približujte sa preto opatrne a zásadne spredu.

[upraviť] Použitie plemena

Fľako – fľako je pes izbového typu milujúci hry na schovávačku (zabudnutého prádla, topánok, či vecí na zemi), hry na ochutnávača, či leňocha. Pri prechode do exteriéru sa fľako - fľako mení na ťažného koňa a poľovnú šelmu striehnucu na všetko, čo sa hýbe. Pri poveloch týkajúcich sa jedla je jeho sluch viac ako 100%, no pri poveloch pre aport, či chôdzu pri nohe pes automaticky sluch stráca. Sluch sa obnoví opäť po návrate do interiéru a poveloch týkajúcich sa jedla.

Pre život človeka je však plemeno fľako - fľako priam nepostrádateľné.

[upraviť] Pozri aj