Portviš

Z Necyklopédia

Portviš
Arafel live @ Ragnarök-Festival 2011.jpg
Kapela na koncertoch svojimi vlasmi vždy ochotne vyzametá pódium
Základné informácie
Pôvod Fínsko
Žáner(-re) heavy metal
Pôsobenie 1996-súčasnosť
Členovia skupiny:
Anette Ozón, Tuomas HovnoSpadne, Marko Tá-Pani Lietala, Jukka Neváľajme, Emppu Vyoriem
Bývalí členovia
Tarja Turúrunie, Sami Páska

Portviš je fínska kapela hrajúca gothic-symphonic-power-heavy-speed metal.

[upraviť] História

História tejto skupiny sa začala keď Tuomas HovnoSpadne sedel sfetovaný pri ohni. Začalo pršať, pár kvapiek dažďa mu padlo na hlavu, v týchto súvislostiach prišli nápady a jemu napadlo, že si založí kapelu. Tak sa spýtal svojich dvoch spolužiakov Emmpua Vyoriema a Tarji Túrúrunie, že či by s ním nešli do toho. Toto (a nielen toto) všetko sa udialo v roku 1996.

Prvú pesničku zložili pri zametaní dvora a preto ju nazvali „Portviš“. Podľa tohto songu sa neskôr pomenovali aj svoju skupinu. Dumali aj nad žánrom aký si na svoje diela vyberú. Páčilo sa im country. Páčilo sa im hlavne preto, lebo sa v ňom rýchlo brnkalo do strún. Rozhodol však spev. Bolo to za nasledujúcich okolností: jeden sused pílil stromy v záhrade, druhý zapol cirkulár a oni práve skúšali v garáži. Ej veru idylka to nebola. Tarja sa pritom chcela chytiť do rytmu, no zvuky ju zmýlili. Stala sa dosť emotívna, bol z toho hysák jak vyšitý. Chalani si to ale vysvetlili po svojom. Znelo to ako operné zavýjanie/ škriekanie a bohvie čo všetko iné tak kapele došlo, že z Portvišu sa stane metalová kapela.

Niekedy po týchto udalostiach sa k ním pridal Jukka Neváľajme. Zobrali ho preto, lebo v hudbe im ešte chýbal buchot a Jukka vedel búchať vytrvale. Zistili to, keď si pokojne driemal v krčme medzi nohami stola a krčmár ho vymkol. Policajti ho aj bez alarmu našli a vyslobodili do pol hodiny potom ako sa prebudil. Celej ulici sa vtedy uľavilo.

Pri nahrávaní prvého albumu to bolo s Tarjiným spevom zlé. Nevládala, lebo jej opuchla ľavá mandľa. Tuomas sa rozhodol spievať na tom albume tiež, ale bolo to ešte horšie. Opuchla mu pravá mandľa. Tuomas na albume škrieka len na štyroch (číslo) pesničkách. Po vydaní prvého albumu Angels Have Thirst (Anjeli idú chlastať) sa stali veľmi známi v rodnom Fínsku.

[upraviť] Začiatok kariéry

Na začiatku kariéry všetci členovia skupiny vystupovali popri zamestnaní. Tuomas už ako sedemnásťročný začal pracovať ako učiteľ aerobiku, Emmpu ako kaskadér a odborník na streľbu so zaviazanými očami. Jukka bol mäsiarom a Tarja pracovala ako šepkárka vo fínskej erotickej linke. Posledným členom v tom čase sa stal Marco. Pochádzal z vikingskej rodiny. Mal mystické vlastnosti a vystriedal mnoho prác: najskôr pracoval ako Kvasimodo v kostolnej veži, potom ako dvorný šašo Raphael, ale najviac sa mu páčila práca lapača holubov. Vzali ho medzi seba len preto lebo ako jediný vedel komunikovať z pohanskou bohyňou menom Finlandia.

Portviš chceli byť pred Fínmi „cool“ (jeden cool, ináč aj jeden palec je 2,54 centimetrov) a začali hrávať s duchmi pokera. Chodili kade-tade po krčmách a často používali slová ako „Metal Forever“, „Death Black Metal“, „Just do It“, „Think Different“, „I love Children of Bodom“, „Make Up“ a „Iron Maiden“. Zapáčil sa im chlast a tak sa rozhodli ísť na Slovensko. Prvé čo urobili keď prišli do kraja pod Kriváňom bolo, že sa vybrali občerstviť do Jánošíkovej krčmy v nemenovanej dedine. Vykopli dvere, dali si Tatranský čaj. Ani nevedeli, že si aj zakoncertovali a odišli na ďalší koncert, ktorý sa konal v Ziline. Tu sa preslávili Tuomasovým "vtipným" výrokom, že „sa Slovensko dostane do NHL“.

[upraviť] Zaujímavosti

  • Portviš je známy aj pod názvom Goldfish (Zlatá ritka), pripadne Nemofish (Nemá ritka), pretože členovia majú radi malé morské rybky. Od samej lásky ich zabíjajú vo svojich pesničkách forhendom lopatami a tým sa z nich stávajú upíri.
  • Tarja Turúrunie vydala vlastný album Moja zimná búrka ktorý sa týka témy jej obľúbenej zimnej moslimskej šatky v kontexte s odhŕňaním snehu. Z tohto albumu sú single „Neváľaj ma, idem sama“, „Zdechni živý“ a pripravovaný singel je „A dosť! (Zlomila sa mi lopata)“.

[upraviť] Členovia

[upraviť] Zostava teraz

  • Dancefloor Jaseň - operný škrekot (2012-ešte stále)
  • Tuomas HovnoSpadne - búchanie na klávesy (1996-ešte stále), škriekanie (1996-2000 a 2007)
  • Marko Tá-Pani Lietala - basa, škriekanie (2002-ešte stále) a akustická gitara (2007-ešte stále)
  • Jukka Neváľajme - hrnce, taniere, papeky... (1997-ešte stále)
  • Emppu Vyoriem - basa (naostro: 1996-1998), akustická gitara (1996-ešte stále), gitara na elektriku (1997-ešte stále), sľúbili mu aj elektrické kreslo.

[upraviť] Na Ex členovia

  • Anette Ozón - neoperné škriekanie (2007-2012)
  • Tarja Turúrunie - operný škrekot (1996-2005)
  • Sami Páska - basa (nepodmienečne: 1998-2000)

[upraviť] Podobné kapely

  • Ander Forever" - Marco dokonca škriekal u nich na jednej pesničke. Ešte stále o tom nevie.

[upraviť] Diskografia

Diskografia je tu trochu preriedená, to čo tu nie je stálo za všetky sľuby predvolebné.

Heavy Metal na NECYKLOPÉDII. METAL FOREVER.jpg
Metalist.jpg

Žánre metalu
Black MetalHeavy metalBanskobystrický metalŽánre metalu

Kapely
Depressive DirectionsHárom NájdemImmortalLenkin párokMayhemMetalikaPortvišAnder ForeverGrín DejLordiSystem of a Down

Súvisiace témy
KovoPlatinaŽelezoMagnetDočasný magnetKladivoMetlaKovadlinaČertSatanKoniec svetaLambe mihi nates

Napriek tomu, že asi nejde o Ľudovu hudbu, Necyklopédia po dohode so SOZA možno v budúcnosti tento článok odstráni.