Prasa

Z Necyklopédia

Toto je vedecký článok o svini domácej (štvornohej), o svini dvojnohej si prečítajte psyhologické analýzi v článku sviňa.
Je to totožný prípad ako rozdiel medzi hovädom a kravou.

Prasa
Svina
Toto je sviňa

Prasa je zviera takmer bez srsti váľujúce sa v špine, takže odlíšenie od ľuda môže byť ťažké.

Toto je Necyklopedický živočích

Fat pig
Prasiatko
Kampaň za zrovnoprávnenie svíň.
Svina americka
Sviňa americká - Porcus Americus.

Prasa je domestikovaný diviak, vyšľachtený zo svine divokej. Jedná sa o najvýznamnejší druh dobytka v strednej Európe, napr. v Slovenskej republike sa ich k 31. decembru 2009 chovalo dokopy 2 934 834, takže sú dosť majoritné.

Prasa väčšinou nezomrie prirodzenou smrťou (infarkt, rakovina, TBC a pod), pretože je zajebané porazené hneď ako dosiahne určitú porážkovú hmotnosť. Pre ľudov v mnohých krajinách prasa predstavuje hlavný zdroj mäsa. V iných krajinách sa svine neslobodno ani dotknúť, nie to ju ešte žrať, čo nejako súvisí s ohanbím. Z takej dobrej svine sa dá vyrobiť napríklad: šunka, jaternice, klobásy, slanina, hovädzie steaky a veľa ďalších.

Pokiaľ prasa dosiahne telesnú dospelosť (je maximálne vyžrané), a už ďalej nerastie je chované ako domáci miláčik alebo plemenná sviňa. Domáci miláčik na tanieri zvykne spôsobovať nechutenstvo a odrastené staré kusy chovných kancov a prasníc nemajú mäso, ktoré by bolo najideálnejšie pre jedenie... ale keď sa chce všetko sa dá. Hlavné, že je čo žrať.

[upraviť] Fizyognómia

Vo väčšine prípadoch je tento zver obdarený štyrmi nohami a zakrúteným chvostom. Charakteristicka farba pre toto zviera je ružová s prímesami hnedých alebo čierných fľakov. Ďalším chrakteristickým znakom je rypák - predpokladajme že na hľadanie potravy a na rýpanie.

[upraviť] Chov

Prasatá chované ľudom sú chované za účelom zisku mäsa. Z mäsa prasaťa sa napríklad pripravuje veľmi populárny a obľúbený pokrm - rezeň.

Prasce sú chované v poľnohospodárskych zariadeniach nazývaných svinčík. Menšie zariadenia na statku sa volajú chliev. V prípade svinčíka sa prasce najčastejšie chovajú v kokotcoch kotcoch po viac kusoch zvyčajne rovnakej kategórie.

V sovietskom zväze sa chovajú svine pod otvoreným nebom - takže extenzívne. V tomto prípade majú malú búdku alebo zemlianku, v ktorej spia a priberajú ďalej výbeh, v ktorom sa môžu pohybovať, alebo v blate rochniť.

Bird hand
>>Sviňa aj keď sa nadrbe, tak sa nestane chlapom<<

[upraviť] Sviňa divá

U divo žijúcich prasiat - nazývaných diviak máme niekedy šancu spozorovať aj veľké/ väčšie zahnuté zuby dohora, hovorí sa im aj kly. Preto vedci pripúšťajú, že by diviak mal mať niečo spoločné so slonom. Tí, čo to odmietajú vedcami nie sú a mali by vrátiť diplom. Tieto diviaky majú ale na rozdiel od ľudom chovaných prasiat tmavú farbu a hustejšiu srsť a nebývajú u ľuda v chlieve ale niekde v lese.

Sviňa divá, diviak, má trochu odlišné názvoslovie. Prasaťom nazývame len mladé jedince, v dospelosti sa delia na bachyne (jed.č. bachyňa) a kance. Najmladšie sú tzv. pásikavé prasce, ktoré sú síce milé, ale do hrnca malé. Súhrnne diviaky nazývame čierna zver, pozor však na zámenu s inou čiernou zverou. Streliť neprispôsobivého živočícha sa vám môže vypomstiť, najmä ak ho strelíte v čase hájenia (čo je u nás vlastne celý rok) alebo pri krmelci (tzv. kontajner).

[upraviť] Reč

Prasa vydáva zvuky tzv. chrochtanie alebo kvičanie alebo dávam pozmeňovací návrh (kua to je vlastne sviňa a o tej pojednáva iná stránka).

Oslovenie „prasa“ sa zvyčajne týka poriadkumilovnosti alebo hygienických návykov a považuje sa skôr za urážku. Niekto však môže namietať, že správny chlap musí smrdieť.

Oslovenie „kanec“, „kaňúr“ sa v ľudskej spoločnosti už dlho používa ako pochvala. Označujeme tak muža, ktorý má vysoký sexuálny oný... potenciál.

  • slovensky-prasa
  • anglicky-pig
  • francúzsky-(le) cochon
  • taliansky-(il) maiale
  • španielsky-(el) cerdo
  • nemecky-Schwein
  • latinsky-porcus (divá sviňa-sus)

Moslimi a Židia majú podľa náboženských pravidiel zakázanú konzumáciu bravčového mäsa. V Japonsku ho vodia na vodítku ako jebnutí v Európe psa.

[upraviť] Prasačiny

Necyklopedické živočíchy

AlfBlchaBoborCapCicavecCigániDelfínDikobrazDodogmaEmuFčelaFilckyHadHrochHyenaChameleónJóžin z bážinJežkoKomárKopytníkKrokodílKrtkoKruté jablkoLabuťLevĽudoMačkaMandelinkaMapinguariMedveďMorča obrovskéMravceMyšMuchaOpicaOsaPavúkPapagájParoháčPijavicaPlytviakPotvorPesSarančatáSlonSomárŠakalŠkrečokŠvábTchorTigerTopierŤavaTučniakTurulVeverkaVorvaňVošVyrhulaYetiZlatá rybka

Petrmnam

Jedlé
BaranBizónyDiviakJeleňJelenček africkýChobotnicaKačicaKamzíkKôňKorytnicaKozaKravaOvcaPotkanPrasaPrasopesRybaRakSarančatáSliepkaSlimák záhadnýŠmolkoviaÚhorVtákZajac

Húpací koník

Žrádlo
Drunk BanánBryndzaCibulaCigaretyCukorDžúsDyňaGebuzinaGyrosGulášHaluškyHamburgerHotdogHovädoChliebJedKeksyKokosKumpaoKvargľaKvasená kapustaLángošLečoMedMlátoMäsoMozartove guleMuchotrávka zelenáPizzaPrasaRybie filéSamove zásobníkySviečkováŠiškyŠnicleŠpiritusSušienkyTalkneTreska v majonézeVšehodžúsUhorkaUchotrávka zelenáVajciaZemiakZyklonádaŽinčica

Súvislosti: GastropatChlastLietajúce špagetové monštrumMikrovlnkaPetr NovotnýNápojový lístokZvratky
Bryndza