Rumcajs

Z Necyklopédia

Rumcajs 01.gif

Rumcajs (maďarsky Rumcajsz, slovensky Rumpeľ, po nóte EÚ už len Umpeľ) burič, tyran, despota prezývaný taktiež Arab alebo Kladivo bol postavou z Maďarského predvojnového obdobia.

[upraviť] Význam

Známym sa stal hlavne v roku 1917 keď ako 32 ročný s komplicom (starosta Humpál) obsadili v Budapešti katolícku školu. Zajali 32 detí a dev (prvočíslo) sestry predstavené. Pod nátlakom a hrozbou likvidácie nevinných žien žiadali od Uhorskej vlády prepustenie sionistického vodcu Simona Maximiliana Südfeldiho, 300 dukátov, koč plný vína a pušného prachu. Dvanásť dní trvalo vyjednávanie, na trinásty deň po nepodarenej (spackanej) akcii kde boli zapojené všetky zložky PJrn (pandúrska jednotka rýchleho nasadenia) po stratách na rukojemníkoch boli požiadavky splnené. V tento deň bol prvý raz v histórii použitý výraz "emberrablás" teda únos.

[upraviť] Život

Rumcajs sa narodil chudobnej roľníckej žene 1885 roku a pánovi. V skratke môžeme povedať že od detstva sa zapájal do rôznych spolkov, združení a organizácii avšak z každého zoskupenia bol vykázaný. Ako hlavné dôvody boli zväčša udávané agresia, intolerancia, rasizmus a to že nebol riadne obrezaný.

V sedemnástich rokoch bol matkou a otcom vydedený, otec Abelárd Rumcajs toho roku umiera na tuberkulózu. Z posledného výdychu mu bolo výrazne cítiť mandľová zápach. Zrejme to bola kyanidová tuberkulóza... Matka tá sa držala statočnejšie, tá umiera a rok neskôr na pravé kiahne (pravé neštovice). Vždy pohŕdala napodobeninami.

Ako je hore uvedené Rumcajs v sedemnástich opúšťa drevenicu, potupený a zdrvený sa usídľuje v lesoch (Řáholcký les). Tri roky mu trvalo zosnovanie zločineckej organizácie(ďalej len Rumlova pätka), prvé "čierne" obchody prvé potýčky so zákonom, prvé "elpéčka"

[upraviť] Kariéra

Oslava 25 narodenín sa niesla v znamení chlastu, zápachu a úspechu. Rumcajs a jeho Rumlova päťka slávili úspech za úspechom. Na konte mali 40 zlatých, 200 strieborných, 19 mŕtvych a dva koče značky Briliant a tri detské autosedačky. Obchodom sa darilo, pod nátlakom zabezpečovali ochranu nevoľníkom, drobným statkárom a vydierateľným zemepánom (tzv. "váltságdíj" výpalné) Najviac však vynášala pálenica, dom neresti a záhadný biely prášok ktorí im dodával starosta Humpál. 26, 27 rokoch bol na samom výslní, akcie stúpali a ako sa píše v múdrych knihách, s jedlom rastie chuť. Rumcajs a jeho banda sa zapojovali častejšie do veci verejných, snažili sa ovládať väčšie a väčšie územia až prišiel rok 1912..

[upraviť] Rok 1912 prelom

Rok 1912 sa zapíše do dejín ako „masaker u dvoch veží“. Rumcajs a spol si dohodli kšeft ktorý im prinajmenšom prerástol cez hlavu. Pri odovzdávaní kontrabandu zámožnému avšak úlisnému Kniežaťu nastal v ich životoch neočakávaný zvrat.

Rumcajs naplánoval lesť ktorá im mala zabezpečiť obrovský výnos za málo roboty. Podvod spočíval v tom že biely prášok trochu reznú, zmiešajú s liekom proti horúčke ktorý im predal Apatykář Pulvra a tak jedničku (starodávna miera pre gram) vlastne speňažia dva krát. Nepočítali však že pri odovzdávaní tovaru bude prítomná aj kňažná Majolena, jej nos si pričuchol k tovaru za ktorý ťažko zaplatili a vtedy to prasklo! Rumcajs spanikáril a jedným švihom podrezal Majolene krk, vytiahol bambitku namieril na Knieža ale vtom mu z hlavne (trenírok) vypadol žaluď, ako šiel nabíjať druhý krát Knieža vytiahol z vreca prsteň osudu a zmizol. Rumcajs a kumpáni neváhali a v amoku pobili všetku stráž, nosičov a služobníkov veľkého a zámožného kniežaťa. Hotové jatka, končatiny, údy boli rozvešané po celej zvonici, na oboch vežiach boli napichnuté hlavy poddaných.

Zronený mocipán vypísal velikú odmenu za dolapenie Rumovej 5. Požiadal Uhorskú kráľovnú o pomoc a tá neváhala a poskytla 20 zbrojnošov, 10 nosičov a 100 pandúrov. Za dolapenie bola vypísana odmena 300 dukátov, koč plný vína a pušného prachu.

[upraviť] Útek

Do roku 1917 bol pred ctený súd postavený puškár Halíř, hodinár a klenotník Semerád, kováč Štancl, podučiteľ Očičko. Trest znel jednoznačne- SMRŤ Avšak stále unikal zbojník Rumcajs a starosta Humpál.

[upraviť] Rodina

[upraviť] Kruh źivota sa uzatvára

Wine-notepad.svg.png

Prehľad literatúry

Bořek StavitelDunaGenesisGenezisJanko HráškoJožin z bažinKarel FoltýnMrázikO troch sadeniciach Kysuca HroznéhoOdchod Slovákov za slobodouPán zemiakovPokémonPreslovia a preriekadláRozprávka o troch prasiatkachRumcajsŠmolinkaŠmolkoviaVesmírna Hlodysea

Feather.png