Selfie

Z Necyklopédia

Macaca nigra self-portrait

Selfie (niekedy aj selfilis, či selfitída, Jazykovedný ústav Gustáva Husáka razí spisovný termín svojka) je jedným z typov sebaobsluhy (sebaukájania), ktoré dostalo šancu prejaviť sa iba nedávno, vďaka rozvoju technológií. Na rozdiel od bežnej masturbácie, tento druh „robenia si dobre“ je dôkazom, že duševná choroba sa môže stať modernou.

[upraviť] História

Gun Backfire

Predchodca smrťfónu, ktorý sa dnes používa na selfie.

Podľa toho, čo zistili vedci, selfie má korene hlboko v minulosti(lat. „veľmi dávno“). Už v praveku sa objavovali prvé pokusy s jeho výrobou Využívali sa na to len možnosti, ktoré vtedajšia technológia poskytovala, takže výsledok bol blízky nule. Bežné bolo napr. využívanie čierneho uhľového dymu a vhodne smerovaných vetrov. Praľud sa vtedy postavil medzi takýto oheň v smere vetrov ku skale dovtedy až kým pridusený v bezvedomí nepadol na zem. Na skale po ňom zostala jeho ohraničená svetlá kontúra. Rozpoznať v kontúre konkrétneho praľuda bolo takmer nemožné (výnimku tvorili jedinci obdarení hrbom, nadbytočnou končatinou, nadmerne vyvinutým údom a p.

Neskôr bežne vznikali selfie, ktoré sa nasnímali odliatím ksichtov do sádry. Tieto selfie sa dnes prezentujú ako "posmrtná maska". Ten názov vznikol pravdepodobne preto, lebo taký selfie maniak si dosť často svoje vyobrazenie už nevychutnal. Bol už totiž po smrti udusením.

Nemôžme obísť ani fakt, že aj samotný Boh sa nevyhol tejto móde, keď svetu zanechal selfie svojho syna (počúvaj seba) v podobe Turínskeho plátna.

[upraviť] Nová doba

K všeobecnému oživeniu pandémie selfie došlo postupne s tým ako sa začali medziľudské a neľudské vzťahy[1] dostávať do komunikačnej sféry známej ako sociálne siete, respektíve potom, ako sa rozšírila psychóza spôsobená hlavne fenoménom El Facebook. Viacero od počítačov, tabletov, smrťfónov a iných hračiek závislých ľudov je totiž odizolovaných od reality a potrebujú dokázať sami sebe, že ešte majú ksicht a tak si svoje zbrane obracajú proti sebe. Inšpirovali sa špeciálnym prístrojom, ktorý bol známy ešte z čias Divokého zápachu (viď obrázok).

Súčasné selfie je ďalším zo spôsobov odcudzenia ľudov, kedy sa ruka a smrťfón použije aj na vyobrazenie. Takže na komunikáciu už vôbec nepotrebujeme druhú, či tretiu osobu, len dlhú ruku, alebo tyčku, ktorou si tú ruku ešte viac predĺžime. Ďalšou výhodou dobre urobených selfie je, že sa dajú navzájom zdieľať a tak sa z chalana môže stať baba a zo škaredého ksichtu napríklad celkom pekná riť.

[upraviť] Patogenéza

Caught on film

Selfie sa šíri ako mor, zatiaľčo ten je spôsobovaný infekčnými baktériami, selfie bývajú spôsobené kombináciou modernej techniky a nevyhnutných psychických predpokladov; charakteristickými sú pocit nadradenosti, paranoja, narcizmus, výmel a vysoké sebavedomie kombinované s nízkym IQ a namyslenosťou. Selfie neobchádza ani kultúrnu spodinu morálnych prostitútov, známu ako celebrity, či iných nemorálnych ľudí, t.j. závislých, či nezávislých politikov, alebo ich latentné ekvivalenty. Nebezpečne sa šíri aj medzi ich špičkami, akými sú napríklad aj také zbytočné a zbytočne predražené existencie ako prezidenti, či dokonca zbohatnutí manažéri, ktorí chcú byť prezidentmi.

Na toto šírenie reaguje zahraničie. Americká psychiatrická asociácia (APA) nedávno klasifikovala selfitídu medzi choroby, ktoré sú, podobne ako narkománia, alkoholizmus, gamblerstvo... začlenené medzi syndrómy závislosti pod diagnózou označenou DG-F10.13. Niektorí odborníci, zasa poukazujú na nákazlivosť tohto ochorenia a dali mu špeciálne označenie "selfitis". Oficiálne je tento syndróm opísaný ako "nutkavá túžba zaobstarať svoje fotografie a zverejniť ich médiám ako spôsob, kompenzácie nedostatku sebaúcty a a potreby zaplniť medzeru v svojom súkromí". Podľa klasifikácie má toto ochorenie viacero štádií:

  • iniciálne - Spravidla prvých 15 až 30 selfie v živote človeka je klasifikované ako iniciálne štádium, ktoré samo osebe nie je človeku nebezpečné, no môžu v ňom vzniknúť základné predpoklady k vývinu selfitídy. V tomto štádiu sa nachádzajú ľudia, ktorí si prvý krát v živote zaobstarali telefón s fotoaparátom a skúšaním nových funkcií zariadenia sa dopracovali až k foteniu vlastnej tváre.
  • hraničné - postihnutý si robí selfie raz týždenne, no sú sem zaradení aj tí, ktorí si to robia raz až trikrát denne, v publikovaní sú však (zatiaľ) selektívni.
  • akútne - to isté ako hraničné, no svoje selfie v hojnej miere publikujú, ukojení sú, keď majú publikované všetko a stihnú každý deň... inak sú v absťáku.
  • chronické - to isté ako hraničné, no trpia nadmernou sebaúctou a majú utkvelú predstavu, že fotením seba v prítomnosti druhých ľudov (viacksichtovo) spôsobujú uspokojenie aj im a tieto obrázky zverejňujú v tejto skupinovej forme.[2]

Ľudia v chronickom štádiu selfitídy sú nebezpeční pre ostatných ľudí. Vďaka ich chorobe a v prípade, že je v tomto štádiu niekto z vplyvných osobností, ktorej sa ťažko hovorí nie, môže v lepších prípadoch aj vďaka novinárom utrpieť dobrá povesť obyčajného ľuda. V horšom prípade môže byť takýto ľudo vtlačený do kritickej situácie hraničiacej s ohrozením života.

[upraviť] Úmrtnosť

V roku 2015 zomrelo počas robenia selfie 14 ľudí. Číslo môže bežnému čitateľovi pripadať ako zanedbateľné, preto si uvedieme krátku štatistiku úmrtí z roku 2015:

  • žraloky zabili - 8 ľudí
  • krokodíly a aligátory - 9 ľudí
  • slony zabili - 5 ľudí
  • útok tigra neprežili - 3 ľudia
  • 26 ročný muž ozbrojený samopalom a 3 pištoľami - zabil 10 ľudí na vysokej škole v Americkom Oregone.

Faktom je, že pokiaľ osoba celý rok trpí selfitídou a robí si fotky každý deň, šanca že príde o život je väčšia, než ako keby chodila pravidelne plávať na miesto s výskytom žralokov, alebo krokodílov. Vedci predpokladajú, že skutočný počet úmrtí je niekoľkonásobne vyšší, pretože napr. u horolezca nájdeného pod stenou (často už bez mobilu) je len ťažko dokázať, že príčinou smrti bola selfitída.

[upraviť] Medializované úmrtia

  • 2014, marec - 21 ročný muž zo Španielska zomrel, keď si robil selfie na streche vlaku. Zachytil sa o elektrické vedenie.[3]
  • 2014, apríl - 23 ročná žena z USA zahynula pri dopravnej nehode, keď si počas šoférovania robila selfie.[4]
  • 2014, máj - 21 ročný rapper z Portorika menom Jadiel El Tsunami zahynul pri páde z motorky, keď si počas šoférovania robil selfie. Iróniu je, že pred smrťou vydal album Me Descontrolo(sk. Stratil som kontrolu) [5]
  • 2014, máj - 29 ročný pilot malého lietadla Cessna 150K havaroval, keď si počas lietania robil selfie. Zomreli dvaja ľudia. [6]
  • 2014, august - 15 ročný chlapec s Filipín a 21 ročný muž s Mexika zomreli podobnou smrťou, obaja si robili selfie so zbraňou priloženou k hlave. Nechtiac stlačili spúšť. [7]
  • V roku 2015 zomrelo 6 ľudí pri páde z vysokej výšky, keď sa pokúšali o selfie z mosta, či vysokej budovy.
  • 2015, január - Dvaja muži z Ruska zahynuli, keď si chceli spraviť selfie s odisteným granátom. Samotné selfie neskôr poslúžilo ako dôkazový materiál počas vyšetrovania nešťastia. [8]
  • 2015, január - Traja študenti z Indie vo veku 20 - 22 rokov zahynuli, keď si robili selfie stojac na koľajniciach, pred prichádzajúcim vlakom. [9]
  • 2015, máj - 21 ročná žena z Ruska požiadala policajta, aby jej požičal svoju pištol s gumovými projektilmi. Žena zahynula po tom, ako si chcela spraviť selfie s pištoľou priloženou k spánku a nechtiac stisla spúšť. [10]

[upraviť] Liečba

Crazy-useless-products-16

Veriaci lekári veria, že na selfitídu je možné použiť ten istý liek ako na bežnú masturbáciu.

Na toto ochorenie ešte neexistuje účinná liečba. Osvedčilo sa postihnutému selfilisom odobrať elektronické sračky a kontakt s internetom. U jedinca sa najskôr prejavia abstinenčné príznaky v ktorých sa jeho organizmus prepne do bojového režimu - tzv. trucovania. V lepších prípadoch sa jedinec skontaktuje s realitou a možno nájde ešte niekoľko ďalších, ktorí vedia, že ten reálny svet nie je za obrazovkou monitora. Ostatní časom vylepšujú všeobecnú klímu a uvoľňujú priestor aplikovaním, niekedy aj úspešných pokusov o samovraždy.

[upraviť] Poznámky

  1. Ivo A. Benda a Viera Tomanová nám potvrdili, že do medziplanetárnych a mimozemských vzťahov trend selfie zatiaľ neprerazil.
  2. Mutti Merkel ako objekt
  3. Pôvodný článok: Muž zomrel pri selfie na streche vlaku
  4. Pôvodný článok: Žena zomrela pri autonehode, počas robenia selfie
  5. Zahynul na motorke počas selfie
  6. havária lietadla zapríčinená selfitídou pilota
  7. 15 ročný chlapec sa zastrelil, lebo mal selfitídu, 21 ročný Mexičan zomrel na selfitídu
  8. Dvaja rusi neprežili selfie s granátom, mimochodom táto udalosť spustila v Rusku kampaň "Stop selfies"
  9. Študenti trpiaci selfitídou neprežili zrážku s vlakom
  10. Žena z Ruska sa zabila, lebo trpela selfitídou

20110414071335!Puccini Choroby Migrena
Akútny zápal sviečokAlkoholizmusBarbaricitidaBurčákový nosČechomorDebilEMOGastropatizmusHomosexualitaKleptomániaKokotnosťLamerstvoMor ho!NedojebanitidaNegativizmusNegatívna energiaNegritidaNevinofobiaParanojaPohlavné chorobyPrasacia chrípkaRakovina prstovRosamunde PičerováRusifilitídaSamovznietenieSelfieSocializmusVýmelZhubná kefkaZolosynteza
V iných jazykoch