Slušnosť

Z Necyklopédia

Slušnosť je termín používaný ako kladivo na tých, čo majú iný názor. Nedá sa využívať univerzálne, slušnosť vlastnia vybrané skupiny obyvateľstva. Necyklopédia je nástrojom boja proti takejto slušnosti.

[upraviť] História

[upraviť] Slušný človek

Termín slušnosť, najmä v tvare „slušný človek“, sa začal využívať v dobách tesne po Víťaznom novembri 1989. V prvopočiatku slúžil len na to, aby sme o nových hrdinoch dokázali povedať aspoň niečo pozitívne. Keď už o niekom nebolo možné povedať, že je veľký vedec, spisovateľ alebo čosi podobné, tak sa povedalo, že je to „slušný človek“.

Viacerí z týchto slušných ľudí mali jeden problém: nespĺňali zastaranú ale vžitú komunistickú predstavu o slušnosti. Napr. sa ožierali, brali drogy, neumývali sa pričasto, vulgárne sa vyjadrovali, svojim nepriateľom robili podrazy, podvádzali manželky(ov)... čiastočne budili dojem ľudov, ktorí sa zrazu dostali z krčmy pred mikrofón. A niektorí budili dojem, že o tom ani nevedia. Možno až ráno vedeli.

Ale keďže fakt v ničom nevynikali a mali nejakú zásluhu alebo dostatočne vplyvného „slušného kamaráta“, bolo nevyhnutné ich nazvať aspoň slušnými. Príkladom nech sú nám napr. Čuňas a Magor, na vrchole kariéry poradcovia samotného Najslušnejšieho, alebo, nám Slovákom tak drahý, Mastný Vlas. V podstate za „oných čias“ fičala hláška: „Každý kráľ má šaška a Havel má Kňažka...“ nezabudnime, že tento pán herec a slušný človek bol svojho času pravou rukou aj Veľkého Muftyho, ktorý dal amnestiu aj nevyšetrenému „únosu aj vražde“.

Po krátkom čase sa zistilo, že pre získanie titulu „slušný človek“ stačí, aby človek (ne)mal ako-tak čistý register trestov[1], nebol komunista[2] a mal správnych kamarátov[3].

Keďže neskôr sa protikomunistická opozícia roztrieštila a rozhádala, obsah termínu „slušný človek“ sa postupne zužoval. Právo na užívanie tohto termínu sa dnes v podstate dedí a odkazuje. Používať ho smú len priaznivci tých strán a ideológií, v ktorých radoch sa nachádza aspoň pár ľudí, ktorí boli za slušných vyhlásení už pred ich vznikom, alebo ktorých nejaký uznávaný slušný človek slušnými nazval (napríklad preto, že s nimi chodieva piť).

[upraviť] Všetci slušní ľudia

Počas tohto vývoja bol vynájdený aj termín „slušní ľudia“, prípadne „všetci slušní ľudia“. Tento termín funguje na princípe reciprocity. Nejaký ľudo je slušný, pretože to o ňom tvrdia všetci slušní ľudia, z ktorých každý sa stáva slušným už tým, že daného ľuda považuje za slušného. Takto sa vytvorili skupiny ľudí, ktoré majú patent na slušnosť a nikto, kto má iný názor, sa slušným nemôže stať. Už samotný nesúhlas s niekým slušným je neslušný a nesúhlasiaceho na večné veky diskvalifikuje.

Máme radi ľudí, ktorí povedia priamo, čo si myslia. No len za predpokladu, že si myslia to isté čo my.

Mark Twain

[upraviť] Poučenie z histórie

Z uvedených dôvodov dnes považujeme termín slušný človek za ofenzívny a jeho používaniu sa vyhýbame, najmä ak chceme byť považovaní za „múdrych ľudí“. Múdri ľudia sú teda tí, ktorí dištancujú od slušných ľudí. Rozum pre získanie tohto titulu zas až taký dôležitý nie je

[upraviť] Príklady použitia

Termín slušný človek (slušný ľudo) používame vždy v mužskom rode. Aj žena je vždy slušný človek. Termín „slušná žena“ je rodovo necitlivý a vyvoláva nežiadúce asociácie, že jediné, čo chceme povedať je, že dotyčná nie je kurva.

  • všetci slušní ľudia vedia, že to je slušný ľudo (Všem slušným lidem budeš chybět, Vašku)
  • program našej strana sa zameriava na slušných ľudí (čítaj „našich voličov“)
  • slušní ľudia dnes prehrali (čítaj „vyhrali naši oponenti“)
  • slušnosť dnes prehrala (detto)
  • nevadí, že zabil človeka, ale je to slušný človek

[upraviť] Poznámky

  1. Zločiny za komunizmu boli z veľkej časti tolerované.
  2. Čo znamená nebyť komunista, nie je celkom jasné. Poznáme plno slušných ľudí, ktorí komunistami nejaký čas boli (napr. pred r. 1968) alebo sa do KSČ pokúšali neúspešne vstúpiť (až do roku 1989). Poznáme však aj neslušných ľudí, ktorých z KSČ vyhodili v r. 1968 a nie sú slušní práve preto, že v KSČ boli. O objasnenie tohto problému sa snažia vedecké tímy popredných inštitúcií Těžkoslovenska a Európy pomocou projektov financovaných z fondov Európskej Húnie.
  3. To najmä.
Seriózne jazykovedné diela NECYKLOPÉDIE Tongue-split.jpg

BiboslovenčinaBrutusCikulaDrivoFrasFršnásťHaluzHehHroznýJazykJebaťKadiťMalé tudleMam v pičiMenoNadávkaOdkundesPapľuhPejoratívumPičovinaPozeraj ako čítašPozorPočuj ako píšešSarkazmusSlovesné podstatné menoSlovoSlušnosťSomarinaSpodnojazyčtinaSprdSráčSraľoVeckaVtipnoVýhonokVýmaz