Sputnik

Z Necyklopédia

Sputnik

Pri konštrukcii Sputniku bol kladený dôraz hlavne na pohon sondy.

Buran start

Do vesmíru bol Sputnik vynesený veľmi veľkou raketou, existuje preto odôvodnené podozrenie, že cieľom misie bolo čosi iné, ako vyputiť takéto pípajúce nič.

"Tak toto Vám vyšlo, súdruhovia."

- Stalin

Sputnik bola nejúspěšnejšia a najlepšia sonda, vyrobená a vypustená do vesmíru pracovitým sovietskym ľudom, zároveň však bola poslednou sondou z veľmi úspešnej rady Sputnikov. Jej vývoj a výroba totiž zožrala toľko financií, že muselo byť zrušené bezplatné zdravotníctvo a navždy zastavený vývoj raketoplánu Buran.

Okrem vyššie uvedeného uznania, od už mŕtveho súdruha Stalina, obdržala samotná sonda ocenenie nositeľ radu práce a väčšina vedcov, ktorí pracovali na jej výrobe získala zľavový kupón na dlhodobú rekreáciu na Sibíri.

[upraviť] Parametre sondy

Sonda SSS Sputnik (Special Soviet Sond Sputnik) bola na svoju dobu veľmi pokrokovým zariadením. Tvorí ju odolná guľa vyrobená zo zliatiny cukru, boršču a titánu, prešpikovaná a natlačená kadejakým technickým vybavením, s priemerom len deväť metrov. Ďalej bola vybavená dômyselným tryskovým systémom a štyrmi dutými rúrami, v ktorých boli uložené citlivé antény. Sonda okrem masívneho motora a nádrží, umožnujúcích 345 rokov letu na plné gule, obsahovala:

Za zmienku stojí tiež fakt, že sonda neobsahovala žiadny "výsadkový" modul, (pretože ako chytrí súdruhovia správne usúdili) keby mala na každý kus kameňa, kde pristála, poslať nejaký modul, potrebovala by ich okolo 216.

[upraviť] Dráha a priebeh misie

Trasa letu sputnik

Trasa Sputniku naprieč Slunečnou sústavou. Klinite pre lepšie rozlišenie.

Sputnik sa na svoju slávnu misiu, zrejme pre nedostatok fantázie, nazvanou tiež Sputnik, vydal plný radosti a odhodlania. Áno, vieme že to bol stroj, to ale neznamená, že nemohol mať radosť. Misia mala rozšíriť znalosti ľudstva, preskúmať všetky planéty Slnečnej sústavy, objaviť mimozemský život, preskúmať možné oblasti šírenia socializmu a triumfnúť zlých imperialistov. Tu si môžte prečítať priebeh misie, prehľadne popísaný v bodoch:

  • 6. jún 1966 - Štart z kozmodromu Bajkonur. Počas preletu atmosférou zhorela sololitová doštička s posolstvom mimozemšťanom
  • 1970 - dosiahnutá dostatočná cestovná rýchlosť
  • 1970 - 1975 - detailné skúmanie pásu asteroidov. Tu našiel uplatnenie predovšetkým buldozér.
  • 1980 - Prílet k planéte Urán. Objavení Uráňania, Uráňanci, obyvatelia Uránu.
  • 1982 - Odobraté vzorky ľadu z okololetiacej kométy
  • 1983 - Preskúmaná vtedy-ešte planéta Pluto. Vyhodnotené, že nestojí za reč, preto boli všetky záznamy o Plute vymazané z pamäte.
  • 1989 - Obletený Mars. Mesiac Homos nebol objavený.
  • 1992 - Zbežný výskum slnečnej koróny. Predtým odobraté vzorky ľadu z kométy sa roztopili.
  • 1993 - Nie príliš úspešný výskum Venuše (hlavne jej pahorku) kvôli dlhodobo nepriaznivému počasiu na planéte. Zistené, že Venuša má mraky.
  • 2000 - Neúspešné pozorovanie konca sveta. Oproti očakávaniam nenastal.
  • 2001 - Detailný prieskum prstencov Saturnu. Ani na jednom zo 173 zblízka preskúmaných telies neobjavený život. Niekto ukradol palubnú výzbroj.
  • 2009 - Po dlhšom blúdení dosiahnutý Jupiter. Po objavení Jupiteráncov sonda radšej rýchlo opustila orbit. Ani vyfotiť ich nestihla.
  • 2011 - Zdá sa, že si palubný počítač vyvinul vlastnú osobnosť.
  • 11.11.2011 - Spojenie s Buranom, Ukradnuté Kalašnikovy nahradila Brežnevova bazuka.
  • 2011 - 2014 - Palubný počítač zvádza duševný boj sám so sebou. Budúcnosť misie nejasná. Na Zemi rozdané posledné poukážky na dovolenku.
  • 2014 - Počítač sa rozhodol splniť účel jeho stvorenia, kurz: Neptún.
  • 2015 - Pristátie na Neptúne. Objavené snahy pozemšťanov o premenu na modrú planétu. Vyslaný núdzový signál na ÚV KSSS. Rozhodnuté o urýchlenom návrate na Zem.
Buran pilot

Pilot raketoplánu Buran akurát spúšťa štartovaciu sekvenciu.

  • 2016 - Palubný počítač, ktorý si zatiaľ začal hovoriť Evžen, zmätený z neprichádzajúcej odpovede na núdzový signál, rozhodol so preskúmať ďaleký vesmír.
  • 2020 - opustenie heliosféry
  • 2031 - neúspešný pokus o návrat do slnečnej sústavy, zapríčinený pravdepodobne chybou v goniometrii diskriminantu parametru interstacionárnej sínusoidy heliotropnej dráhy.
  • 2050 - Nadviazaný kontakt s Romuláncami. Počítač Evžen je zmätený natoľko, že ich opúšťa bez rozlúčky.
  • 2066 - Druhý pokus o návrat do Slnečnej sústavy. Chyba spôsobená pravdepodobne zlým navigačným modulom.
  • 2073 - Objavená domovská planéta vesmírnych ľudí. Sonda odlieta zhnusená.
  • 2080 - Po preskúmaní verejných záchodov pri medziplanetárnej diaľnici prichádza Evžen k presvedčeniu, že je všade vo vesmíre rovnako blbo, ale doma to aspoň pozná.
  • 2081 - Úspešné dosiahnutie hraníc Slnečnej sústavy, vďaka gravitačnému zrýchleniu sa však sonda rúti príšerne vysokou rýchlosťou.
  • 2083 - Prevedený riskantný manéver - brzdenie slnkom. Osobnosť palubného počítača veľmi utrpela.
  • 7. 10. 2083 - Neúspešné pristátie v Aralskom jazere Aralskej púšti.
  • 8. 10. 2083 - Trosky Sputniku sú nájdené miestnými domorodcami. Do ľudskej populácie preniká niekoľko zaujímavých vesmírnych vírusov.
  • 9. 10. 2083 - Kovové časti trosiek Sputniku sú predané do zberu.
V iných jazykoch