Svet

Z Necyklopédia

Svet (lat. Mundi, maď Világ, čín. 世界) je veľký, teoreticky, ba aj vedecky, by mohol byť aj okrúhly, kusisko zeme, na ktorom žijú rôzne druhy rastlín, živočíchov, ba dokonca aj ľudov.

[upraviť] Pôvod sveta

Teória o vzniku existencii sveta je interpretovaná každým náboženstvom rôzne, ale v podstate by sme mohli pripustiť, dve základné:

  • Darwinovská evolučná teória - ktorá by bola schopná povedať, ba aj tvrdiť, že napríklad aj človek má prapraprapredka v takom bacile, kvasnici, či nejakom dokonca aj vo víruse, či mikróbe. Podľa toho je teda teraz v každej kope hnoja potencionálny bodúci Homo Sapiens. Ťažko uveriť.
  • Náboženská teória - suma-sumárum je o tom, ako akéhosi týpka, t.j. (vraj) Boha, kopla asi z dlhej chvíle múza a on sa pustil do modelovania viac, ale častejšie aj menej vydarených výrobkov, čím spôsobil tú pohromu, ktorá sa dnes šliape a rastie po celej zemeguli. Zemeguľa vtedy bola ešte len na mori plávajúcou doskou. Táto teória má dosť veľkú medzeru v tom, že nijako vyčerpávajúco nevysvetľuje, kto, prečo a načo vymodeloval toho Boha.

[upraviť] Rozdelenie sveta

V súčasnosti je zjavné, že svet je nehnuteľný majetok, o ktorý stále niekto bojuje. Nie je jasné komu patrí celý, ale jeho časti patria tým, ktorí sú bohatí a majú veľa nebezpečných zbraní a vojakov. Za vlastníka sa považuje ten, kto im vládne. Svet je teda v podstate vecou biznisu. V súčasnosti sú hlavnými vlastníkmi sveta hlavne štáty ako USA, Rusko, Čína, Kuvajt, Izrael, Vatikán a Internet. Podľa takejto nejakej logiky je teraz svet rozdelený na tzv. svedtadiely. Svetadiely môžeme deliť z ekonomickej, ako aj geopolitickej stránky.

[upraviť] Geopolitické rozdelenie

Základné geopoliticko-historické rozdelenie sveta je takéto:

[upraviť] Ekonomická sféra vplyvu

Wrldmap

Moderný ekonomický svet

Podľa ekonomických záujmov by sme svet mohli deliť nasledovne (viď priložená mapka):

  • Severoamnerickí vyžierači hamburgerov - hlavne USA a Kanada. No Kto by do tejto časti sveta ešte mohol patriť?
  • Káva, sex, cigary a drogy - zvyšok amerického kontinentu
  • Vínne pláne - územia Španielska, Francúzska, Grécka, t.j. v podstate dnešnej Európskej Únie, kde funguje spravodlivá deľba medzi konzumentmi a výrobcami (prípadne aj naopak)
  • Územie ropy a vojen - vlastne pokrýva dnešné väčšinou arabské krajiny
  • Tvrdí alkoholici - je to územie Ruska, respektíve bývalého ZSSR a východného Slovenska
  • NIKE Factory - ťažko sa to prekladá, ale je to jasné, prečo má toto zväčša čínske územie takýto názov
  • Microsoft Factory - veľmi dôležitá oblasť, pre PC priemysel. Je to školský príklad toho, čo znamená zahraničná investícia do krajiny.
  • Územie diamantov - je to malý kúsok Afriky na ktorom z humánnych dôvodov záleží celeému zbytku ekonomicky silného sveta. Zvyšok svetadiela môže kľudne kapať od hladu.
  • Big Island - veľký ekvivalent Islandu, ktorý je v podstate celkom atraktívnou turistickou destináciou
V iných jazykoch