Thomas Alva Edison

Z Necyklopédia

Thomas (Alva) Edison
EdisonLamp

Inšpiratívny Edisonov vynález
Narodenie 11. február 1847
Milan, USA
Úmrtie 18. október 1931
East Green, USA
Známy vďaka svetovo preslávený vedec

Toto je ľudo, alebo aj nadľudo z Necyklopédie

VTN VEDECKÝ TÍM   NECYKLOPÉDIE
odporúča článok Thomas Alva Edison,
pretože odhaľuje odborné fakty.

Tento článok môže byť použitý
ako referencia v odborných kruhoch.

"Zásluha o vynález hovoriaceho stroja neprislúcha mne, ale Bohu, ktorý stvoril ženu.
Ja som vynašiel iba prvý hovoriaci stroj, ktorý je možné zastaviť..."

- Edison

Thomas (Alva) Edison (11. február 1847 - 18. október 1931) (je)bol svetovo preslávený údajne šialený vedec, ktorý okrem čohokoľvek ostatného vynašiel všetko. Tento vášnivý vedec je všeobecne považovaný za zakladateľa modernej konzumnej spoločnosti.

[upraviť] Životopis

Aj Thomas Alva Edison sa narodil. Narodil sa v dedinke Milan v americkom štáte Ohio. Bolo to v prvej polovici 19. storočia, kedy sa viacej iba bojovalo. Prelievala sa iba krv lebo boli vtedy všelijaké revolúcie a ťažko sa preto žilo. Vymýšľali sa väčšinou iba zbrane a normálnych vynálezov bolo ešte strašne málo.

Mladosť mal Tomáš ťažkú, ale ako tak ju prežil. Už na základnej škole mal učiteľov, ktorí žiakov radi vychovávali fackami. Po jednej takej schytanej spakruky mu praskol ušný bubienok a tak, vtedy dvanásťročný Tomi, zostal čiastočne ohluchnutý. Iný by na jeho mieste zlyhával, no on z tej svojej hluchoty získaval profit. Nepotreboval totiž ticho na to aby sa sústredil na učenie, on ho mal stále a užíval si ho plnými dúškami. V tom tichu, aj keď už aj v tých dobách stálo americké školstvo za hovno, sa sústredil na štúdium. Po tom, ako skončil základnú školu, chcel ísť študovať ďalej na nejakú strednú, ba až na vysokú školu.

Aby sa tak mohlo stať musel Tomáš nejako poriešiť dopravu a tak namiesto vtedajšej rozšírenej konskej železnice vynašiel parný rušeň. Parný rušeň vymyslel preto, lebo chudáci kone mali spotené kečky, keď museli na stokilometrovej trati ťahať viac ako tri vagóny. A aj dlho im to trvalo kým došli do cieľa cesty a tak musel mladý Tomi skoro ráno vstávať. Potom keď cesta trvala dlho zaspal a musel zase potom ako vyskočil z idúceho vlaku utekať naspäť.

[upraviť] Tomášove výmysly

V svojich memoároch Thomas píše, že k vynálezu parného rušňa ho inšpirovala spomienka na to, ako v detstve videl svoju mamu ako mu vyvára plienky. V skutočnosti sa povráva, že to bola iba sprostá krádež jedného patentu, ktorý už sto rokov pred ním navrhol vynálezca James Watt Watt bol ten týpek, ktorý prišiel na to, že jeden kôň dá silu, ktorá ho okolo 750-krát prekoná.[1]

Hovorí sa, že aj jeho ďalšie boli vlastne kradnuté.{chýba zdroj - neuveriteľná informácia} Základom jeho vynálezov boli tlačidlá na hlasovanie v parlamente. Prišiel totiž na to, že keď na jedno tlačidlo naprogramuje „Áno“ (angl. „Yes“), tak by sa potom to druhé tlačidlo dalo naprogramovať na „Nie“ (angl. „No“). Od tohto vynálezu bol potom už len krôčik k tomu, aby zdokonalil písací stroj.

[upraviť] Vynález žiarovky

Ďalším veľmi významným Tomášovým vynálezom bola žiarovka. Prišiel na ňu tak, že sa raz predtým ako sa nevedel dostať na diskotéku, zadíval na hlavu jedného miestneho krčmového vyhadzovača a zároveň aj takpovediac prvotnopospolného skinheada. Padol vtedy do hlbokých úvah, že načo tento tupec vlastní hlavu. Bolo mu jasné, že to bude asi aj preto, aby sa mu nekontaminovali vnútornosti napršaním dažďovej vody do krku. Hrozilo by mu asi v prípade kyslých dažďov prekyslenie organizmu.

Ale ten tvar... ten ho fascinoval spolu s tým prázdnom natoľko, že sa rozhodol, že ho zveční do sklenenej gule. Sklenenej guli prirobil sklenený krk a celé to uzavrel tým, že tá podoba je až neskutočne verná. Potom dostal vnuknutie, ktoré mu napovedalo, že každý, podobne ako sliepka, má predsa nejaký ten závit mozgu, ktorý generuje funkcie látkovej výmeny, t.j. žranie, smäd a to druhé, a tak do stredu gule naaranžoval drôtenú slučku vo vzduchoprázdne. Aby tomu dal dáky efekt pustil do drôtu elektrinu, drôt zažiaril a na svete sa zjavila prvá žiarovka!

[upraviť] Ďalšie nápady

Od žiarovky nebolo ďaleko k vynálezu elektrónky. Elektrónka sama o sebe bola svetu na riť a tak sa Thomas rozhodol, že vymyslí obrazovku monitora. Vtedy ešte nebola plazmy, či LCD, ale obyčajný CRT monitor, no Thomasovi sa takto otvorila cesta do sveta internetu. Pomohol si tak, že k monitoru ešte viac zdokonalil písací stroj, aby mal vhodnú klávesnicu. Bola síce dosť hlučná, lebo mlátila ASCII znaky kladivkami do odporového valca, ale do 22:00 hodiny sa dalo surfovať bez toho aby policajti pičovali za rušenie nočného kľudu.

Od času, keď sa na sieť pripojil vymyslel Tomáš ešte okolo tritisíc ďalších vynálezov. Tu by sa dalo diskutovať, či ich neukradol, respektíve ich vygúglil. Je vedecky dokázané, že niektoré jeho „nápady“ silne pripomínajú štýl Necyklopédie. Jedným z jeho prevratným vynálezom bol záznam zvuku. Najprv to skúsil rýpaním nejakých drážok do skalického trdelníka. Tieto zvukové nosiče neboli dosť trvácne, lebo mu ich požrali decká a čo spadlo na zem, to vyďobala domáca hydina a tak sa pokúsil rýpať zvuky do voskového valca na ktorý sa z nejakého dôvodu ulakomili myši. Všetko nakoniec zachránili mp3 súbory, ktoré sa sťahujú dodnes.

[upraviť] Poznámky

  1. Prevody s pánom Wattom:
    • 1 Watt = 1 volt × 1 ampér
    • 1 konská sila ≈ 745.700 Wattov (zaokrúhlene smerom hore z 745.69987158227022 Wattov)
    • 1 konská sila (elektrická Britská) = 746 Wattov
    • 1 konská sila (elektrická Európska) = 736 Wattov
    • 1 konská sila ("metrická") = 735.498 75 Wattov
Science-ecriture

Charles DarwinThomas Alva EdisonGalileo GalileiGRScIsaac NewtonLouis PasteurLeonardo da VinciAlbert Zweistein

Darwin ape
Vedecké smery
Geológ - Mykológ - Meteorológ - Fizyk - Matematik - Filozof