Trnava

Z Necyklopédia

Trnava
Nagyszombat
Rijeka Trnava (Međimurje, Croatia) - tabla.jpg
poloha
kontinent: Eurázia
štát: ZSSR
(Zväz Slovenských Socialistických Republík)
región: Felvidék
World map.jpg
rozloha a obyvateľstvo
rozloha: 72 km² (10 337 ha)
počet obyvateľov: 66 000
hustota osídlenia: 920 obyv./km²
správa mesta
starosta: Peter Bročka
sekretárka: áno aj...

Trnava je jediné krajské mesto Slovenska v ktorom je väčšie množstvo univerzít a vysokých škôl na jedného obyvateľa ako hypermarketov.

[upraviť] Reč (Trnavčina)

Trnavčania sa vzájomne dorozumievajú unikátnym orálnym spôsobom, odborne nazývaným aj Trnafčina. Jedná sa o najlepšie dochovanú prvotnú formu reči ľuďov, ktorá pochádza z čias keď ľuďovia neboli zmäkčení a žili tvrdým a drsným životom (tjst. chlapi ešte nenosili kabelky a ženy nohavice).

Prvá písomná zmienka o Trnafčine pochádza z 1. storočia z Evanielia podľa Jána: "Tvrdá je to reč! Kto to môže počúvať?!" (Jn 6,6) Trnavčinou teda rozprával už sám Ježiš, ktorý sa jej naučil od samotného Boha čím sa dokazuje jej popredné miesto medzi všetkými orálnymi prejavmi ľuďov.

Kvality Trnafčiny docenil aj rodnou Oravou zmäkčený Anton Bernolák, ktorý keď zistil kde je sever (juho-západne od svernej Oravy – v Trnave) tak emigroval do Trnavy a kodifikoval Trnafčinu ako pravú a jedinú reč šeckých ozajstných slovenských ludov. Žiaľ zmäkčilé luteránske živly bez gulí sabotovali úspech dať ľudu tvrdú reč, poťažmo sebavedomie a silu vzoprieť sa nadvláde. Do reči ľudov slovenských začali konšpiračne vnášať mäkčene a iné slabosti, čím definitívne zoslabili vôľu ľudu, ktorý sa ochotne podriadil národom okolitým aj okupačným. Čože vám pomôže meké Ľ a Ô ľud slovenský proti sovietskym tankom? Môžete ľeda ťak na ňeho pľuť!

Tvrdá Trnafčina našla široké uplatnenie medzi židovskými brúsičmi diamantov. Tvrdým rečiam podľahne aj najsilnejší nerast.

[upraviť] Vodné (pa)toky

Európskym unikátom Trnavy je kanalizačný systém, resp. mestská stoka, ktorú ako jedinú svojho druhu možno nájsť na mape Slovenskej republiky a to konkrétne pod názvom Trnávka. Existujú domnienky, že v období paleolitu dnešná stoka tvorila potok prírodného pôvodu, okolo ktorého v neskoršej dobe vznikla osada z ktorej sa vyvinulo stredoveké mesto.

Trnávka je charakteristická sýto zelenou farbou, hladinou nepresahujúcou členky po väčšiu časť roka a mimoriadne prenikavým pachom, ktorý obšťastňuje obyvateľov mesta najmä v letných mesiacoch. Po väčšinu roka je Trnávka viacmenej stojatá voda (v skutočnosti viac, ako menej).

Hlavnými prítokmi Trnávky sú TAVOS a.s. (Trnavské Vodárne a Kanalizácie) a miestne priemyselné podniky.

Práve na Trnávke kotví Slovenská flotila drevených modelov lodí, v nedávnej dobe posilnená o lietadlovú loď USS Bernolák s takmer naozajstnými lietadlami.

[upraviť] Klíma

Z pohľadu poveternostných podmienok by bolo možné Trnavu chápať ako typické miesto v miernom pásme. Túto predstavu narúša svetovo unikátny meteorologický jav nazývaný „trnafský veter“. Jav sprevádzajú prudké nárazy vetra trvajúce od niekoľkých minút po celé týždne. Vyskytuje sa náhodne v ktorúkoľvek dennú či ročnú dobu. Na beaufortovej stupnici sily vetra sa nachádza na samom konci, pričom prekonáva rýchlosť orkánu (125 km/h). Zjednodušené vyjadrenie sily trnafského vetra: bezvetrie < vánok < vietor < víchrica < orkán < trnafský veter.

Trnafský veter môže byť aj len lokálneho charakteru. Časté miesta jeho výskytu sú napríklad:

  • Tzv. „Most“ (nadchod na Starohájskej ulici) v časti nad križovatkou Hlboká–Starohájska
  • Námestie sv. Mikuláša v časti medzi „hrubým kostolom“ hradbami a starým biskupským palácom
  • V okolí 13-poschodového paneláku na ulici Andreja Kubinu (16-19)
  • Cieľová rovina verejného korčuliarsko-bežeckého okruhu v športovom areáli AŠK Slávia
  • Ulica Divadelná, kde každodenne prefúkne minimálne päť miestnych babiek. Nazývaná tiež trnavský trachtár.
  • Ulice Veterná a Sibírska – tamojší severo-výchdoný veter indukovaný betónom celkom "bezpečne" zaliatymi blokmi odstavenej časti Bohunickej elektrárne je známi bohatým množstvom produktov rádioaktývneho rozpadu.

Čo sa iných meteorologických javov týka, neprekvapí, že v Trnave sa zvykne občas objaviť sňahová pokrývka ktorej výška je dokonca merateľná v centimetroch. Narozdiel od neďalekej Bratislavy, nezvykne vytvárať neprekonateľnú prekážku pre miestnych motoristov a chodcov. Sneh sa môže vyskytnúť takmer v ktorejkoľvek časti roka (snáď okrem leta), pričom pamätníci spomínajú na neobvykle veľkú nádielku na Veľký piatok 29. marca 2013, ktorá sa udržala počas celej Veľkej noci.

Charakteristickou vlastnosťou trnavského počasia je jeho nepredpovedateľnosť. Vo všeobecnosti platí, že si môžete hodiť kockou a dostanete pravdepodobnejšiu predpoveď ako by sporstredkovalo SHMU (Slovenský naHovno Merací Ústav).

[upraviť] Priemysel

Spartak trnava logo.png

Trnava je domovom automobilovej legendy – Škoda 1203. Tejto dodávke nezničiteľnej povahy právom prináleží titul Chuck Norris na štyroch kolesách. Na úspešnú automobilovú tradíciu mesta sa neúspešne pokúša nadviazať kapitalistický koncern PSA výrobou druhotriednych vozidiel z dielne slimákožrutov (čítaj francúzskeho pôvodu).

500px-Flag of Slovakia.png
Mestá, obce a iné diery Slovenska

Banskobystrický kraj:
Banská Bystrica, Brezno, Hronský Beňadik, Psiare, Klenovec, Las Walas, Nová Baňa, Predná Hora

Bratislavský kraj:
Bratislava (Devín, Pétržka..), Čataj, Senec

Poloha slovenska.jpg

Košický kraj:
Košice, Michalovce, Spišská Nová Ves

Nitriansky kraj:
Nitra, Nitrianska Blatnica, Nové Zámky, Šurany, Topoľčany

Prešovský kraj:
Prešov, Humenné, Kežmarok, Jakubova Voľa, Medzany, Mirkovce, Štrba, Sabinov

Trenčiansky kraj:
Brunovce, Dubnica nad Váhom, Horná Streda, Maríková, Myjava

Trnavský kraj:
Trnava, Hlohovec, Jaslovské Bohunice, Moravany nad Váhom, Piešťany, Pustá Ves

Žilinský kraj:
Žilina, Čadca, Dolný Kubín, Kláštor pod Znievom, Košťany nad Turcom, Kysuce, Liptovský Mikuláš, Liptovský Hrádok, Majtánky, Martin, Trebostovo, Ružomberok, Strečno, Terchová, Turzovka, Zákamenné

Slovenské legendy: Corgoň, Horná Dolná, Kerestúr, Kocúrkovo, Letapičinovce