Trubkovník bananský

Z Necyklopédia

Odkaz na P2250138
Odkaz na P2250139

Trubkovník bananský

Trubkovník bananský (lat. Canalis bananiensis) je rastlina, endemit, ktorá sa v hojnom počte nachádza v lesoch okolo obce Banka. Nie je vylúčené, a je dokázané, že viacero jej poddruhov že sa objauje aj na iných miestach.

Trubkovník bananský patrí do čeľade Trubkovité, ktorá sa skladá z nepreberného množstva druhov.

[upraviť] Opis

Trubkovník je trváca rastlina trubkovitého tvaru a bielej farby. Farba sa však vekom rastliny mení na tzv. slonovú kosť a časom ostáva až tmavo šedá. Valcovitá stonka, prerastá prevažne horizontálne horné vrstvy pôdy. Po obvode sa nej nachádzajú výrazné vrúbkované vlnky. Priemer stonky nebýva väčší ako 20cm, no dorastá do dĺžky niekoľko desiatok centimetrov (v extrémnych prípadoch aj zopár metrov).

[upraviť] Životný cyklus

Trubkovník bananský je zatiaľ málo zdokumentovaný. Nepoznáme ranné štádium vývoja. S určitosťou sa vie, že sa rozmnožuje aj nepohlavne - delením. Objavuje sa na jar, keď zmizne posledný sneh, avšak už ako dospelá rastlina. Je veľmi odolná, odolá aj násilnému premiestneniu. Dobre sa prispôsobuje prostrediu, ale najviac sa jej darí mimo ľudských obydlí. Nie je však ďaleko o nich a tento fenomén je zatiaľ záhadou. Roptyľuje sa hlavne v lesoch (neďaleko chodníkov), v priekopách. Dožíva neobyčajne vysokého veku (nie zdokumentovaný prípad mŕtveho trubkovníka, i keď sa našli v dezolátnom stave), niektorý vedci odhadujú, že by sa mohli dožiť aj viac ako tisíc rokov.

[upraviť] Využitie

Trubkovník nemá žiadne liečivé účinky (skôr naopak - jeho požitie môže podráždiť, či poraniť vnútornú sliznicu; dokonca hrozí riziko otravy). Nehodí sa ani na kuchynské využitie.

Leucanthemum vulgare qtl1 Necyklopedické rastliny Kokotna paprika

BurgyňaCibulaHaluzHi-Hi TrávaJahodaMuchotrávka zelenáPaprikaRíbezľaStromTrubkovník bananskýTrávaUchotrávka zelenáVýhonokZemiak