Uchotrávka zelená

Z Necyklopédia

Uchotrávka zelená (niekedy aj Puchotrávka zelená, lat. Lafeta aromata) je vysoko cenená jedlá huba, vyhľadávaná širokou komunitou hubárov. Parazituje na živom tkanive, kde vytvára husté trsy. V odbornej literatúre sa často uvádza pod politicky korektným menom „atletická noha“.

[upraviť] Výskyt

Vyskytuje sa na nohách ľudí so slabou hygienou (houmlusáci), ktorí si svoje nohy neumývajú pravidelne. Podhubie je aktívne počas celého roka, koncentrované na miestach ako kúpaliská, telocvične, šatne a podobne.

[upraviť] Vývojové štádiá

Finálne štádium uchotrávky zelenej, plodnica, sa vytvára za veľmi špecifických podmienok. Vyskytuje sa len u najväčších humusákov, ktorí si svoje fety neumyli aspoň dva až tri roky. Ku svojmu vývoju potrebuje uchotrávka telesnú teplotu (čo humusáci majú), a spotené nohy. Dôležitou podmienkou pre vývoj je nevyzúvať sa príliš často, podľa možností nikdy.

Samcom uchotrávky zelenej je ucholak zelený.

[upraviť] Vzhľad

  • Podhubie - biela šupinatá štruktúra, pripomínajúca ovracanú pavučinu.
  • Plodnica - široká stopka zelenej farby v tvare vibrátora.
  • Hlúbik - je v tvare žaluďa. Vytvára trsy, ktoré dosahujú priemer aj 5 metrov.
  • Výtrusy - mikroskopickej veľkosti. Ich prítomnosť prezrádza zápach zdochnnutého tchora.

[upraviť] Zber

Zber uchotrávky je technicky náročnou procedúrou. Najdôležitejšou fázou je prvá - lokalizácia. Na toto sa v minulosti používali psi a dokonca svine. Ak nemáme doma sviňu, je potrebné mať dobrý čuch (ak má hubár bronchitídu, mal by radšej ostať doma, aj keď najťažšie prípady uchotrávky zacíti aj mŕtvy), a skúsenosti s jednaním s ľuďmi. V každom pracovnom alebo vojenskom kolektíve sa nachádza aspoň jeden humusák. Väčšinou je to osoba, ktorú všetci z kolektívu poznajú a vyhýbajú sa mu.

Po lokalizácii humusáka nasleduje ďalšia fáza - vyzutie. Toto je možné uskutočniť dvoma spôsobmi:

  1. dohovorom - ak je humusák ochotný vyzuť sa (toto je väčšinou nemožné, nakoľko humusáci len veľmi neradi menia svoje hygienické návyky)
  2. násilím - Toto je najlepšie vykonať počas spánku (humusáci sa radi zašívajú na pracovisku), použitím uspávacieho prostriedku (ako sedatívum môžeme požiť starú ponožku od iného humusáka) a lepiacej pásky na zafixovanie humusáka o podlahu.

Potom nasleduje samotný zber. Tu sa odporúča založiť si plynovú masku a gumenné rukavice. Odstránime topánky humusáka. Toto treba vykonať veľmi opatrne, nakoľko je topánka plná plodníc uchotrávok. Tieto sú pod tlakom topánky stlačené, a po uvoľnení zvyčajne vystrelia do všetkých strán. Z tohoto dôvodu je veľmi vhodnou súčasťou výbavy hubára pyrotechnický odev. Po explózii uchotrávok (ak ju prežijeme), odrežeme uchotrávky ostrým nožom. Dbáme pri tom o to, aby sme nechali v humusákovej nohe dolnú časť plodnice, a tým nerozrušili podhubie a zanechali nohu pre iných hubárov.

[upraviť] Transport

Huby uložíme do plastového vrecka (na rozdiel od ostatných húb), aby sme sa neprezradili počas prenosu (hrozí nám vysoké riziko prepadnutia, nakoľko uchotrávky sú drahšie než urán), a nenápadne sa vytratíme z miesta. Ak stretneme iných hubárov na mykologickej vychádzke, tvárime sa, že ideme z rýb a nič sme nechytili. Na otázku, čo to máme vo vreci, odpovedáme: „Seno pre škrečka“.

[upraviť] Využitie

Uchotrávka zelená je hospodársky vysoko cenená huba. Vďaka svojej aróme je používaná ako korenina. Je tiež prísadou do plesnivého syra a pochutiny známej ako olomoucké syrečky. Uchotrávky je ale potrebné poriadne tepelne spracovať.

Po skonzumovaní tepelne nespracovaných plodníc nastáva inkubačná doba v dĺžke 2-5 dní, v závislosti od množstva zjedených uchotrávok, a nastáva otrava. V prvej fáze sú to príznaky ako dávenie, vracanie zelenej tekutiny a veľmi rýchla sračka. Potom nastáva fáza, keď sa toxíny dostanú do mozgu a spôsobia halucinácie. Postihnutý si myslí, že je nejaká známa osobnosť (Braňo Mojsej a podobne), a začína mať divné záľuby: začína počúvať hudbu od interpretov ako Gladiator, Paľo Habera a podobne. Neskôr nastáva kompletná strata zdravého rozumu až politický spôsob myslenia. Zhruba mesiac po skonzumovaní uchotrávky (zvyčajne v noci), vyrastie postihnutému z análu obrovská plodnica v tvare stoporeného cencúľa (stalaktit), ktorá je teplá na dotyk vplyvom chemických reakcií v jej vnútri. Nastáva výbuch o sile hirošimskej bomby a zaplavenie širokej oblasti rádioaktívnymi výkalmi. Rada na záver- nejedzte nič surové.

Žrádlo
Drunk BanánBryndzaCibulaCigaretyCukorDžúsDyňaGebuzinaGyrosGulášHaluškyHamburgerHotdogHovädoChliebJedKeksyKokosKumpaoKvargľaKvasená kapustaLángošLečoMedMlátoMliekoMäsoMozartove guleMuchotrávka zelenáPizzaPrasaRybie filéSamove zásobníkySviečkováŠiškyŠnicleŠpiritusSušienkyTalkneTreska v majonézeVšehodžúsUhorkaUchotrávka zelenáVajciaZemiakZyklonádaŽinčica

Súvislosti: GastropatChlastLietajúce špagetové monštrumMikrovlnkaPetr NovotnýNápojový lístokZvratky
Bryndza

Leucanthemum vulgare qtl1 Necyklopedické rastliny Kokotna paprika

BurgyňaCibulaHaluzHi-Hi TrávaJahodaMuchotrávka zelenáPaprikaRíbezľaStromTrubkovník bananskýTrávaUchotrávka zelenáVýhonokZemiak