Výtlk

Z Necyklopédia

Výtlk
Vytlky 1
Tieto výtlky čiastočne slúžia aj ako stredová čiara a zároveň zamedzujú vodičom ísť nebezpečne do stredu cesty (vodič je podľa vyhlášky povinný držať sa čo najviac pravého okraja vozovky).
Výtlk Amerika
V Amerike sa výtlky používajú aj ako smetné diery.
Značka výtlk

Výtlk je už zo svojho prirodzenia bezpečnostný prvok v pozemnej komunikácii. Jeho cieľom je donútiť vodiča vozidla k pomalej jazde a uvažovaní o tom, či si pred ňou nedá Xanax a do huby také plastové chránitko na zuby, čo videl v telke u hokejistov.

Výtlk sa používa v kombinácii so značkou č. A5 - „Nerovnosť vozovky“ alebo po staršom „Priečna stružka alebo hrboľ“. Nerovnosť napokon vyhrala, lebo Niekto nevedel, že čo je to tá „stružka“ a začal sa sproste vypytovať. V každom prípade sa zamerajme na fakt, že variant výtlku so značkou je luxusnejší model, lebo väčšinou sa vyskytuje bez upozornenia značkami.

Upozornenie: Výtlky si prosím nemýľte s niektorými kultúrnymi vložkami vyskytujúcimi sa hlavne na vidieckych spoločenských zábavných udalostiach.

[upraviť] Použitie a kontroverzie

Ekonomickou výhodou výtlkov je to, že ich cestári nemusia osadzovať, ale osadia (vyskytnú, vytvoria) sa sami. Sú vlastne prírodným fenoménom. Používajú sa v rôznych veľkostiach a tvaroch, vzhľadom na nebezpečnosť daného úseku cesty. V jednej stredoslovenskej obci objavili výhody výtlkov a rozhodli sa, že ich začnú používať vo veľkom, preto si obstarali ich dodávateľa.

V Amerike sa výtlky používajú aj ako smetné diery, toto sa dá ale využívať iba u väčších a hlbších výtlkov. Na Slovensku takéto výtlky zatiaľ k dispozícii nemáme, respektíve nie sú dostatočne zdokumentované.

[upraviť] Technika jazdy pri výtlkoch

Pri jazde cez výtlky je potrebné vozidlo výrazne spomaliť, prípadne až takmer zastaviť. V dolnej úvrati, pri fáze vychádzania na úroveň cesty sa odporúča zaradiť rýchlostný stupeň č. 2 a súčasne s jemným uberaním spojky adekvátne pridávať plyn... alebo sa to aj neodporúča. V prípade veľkých výtlkov je potrebné, respektíve rozumné, ich aj obísť.

[upraviť] Výtlky a štatistika

Podľa preukázaných výskumov výtlky zachraňujú životy, čo sa prejavilo najmä v roku 2013. V menovanom období platila nepriama úmera. Rok bol rekordný vysokým počtom výtlkov a nízkym počtom usmrtených osôb, t.j. mŕtvol, na cestách. Tento rok bol významný aj miernym nárastom nadávok, rôzneho druhu, čo svedčí o bohatých fondoch slovenského národa.

Názory na túto tému sa rôznia. Prínos výtlkov je vraj kontroverzný, pretože takto vynútené spomalenie dopravy považujú niektorí vodiči za neprimerané. Výrazne zvyšujú tiež opotrebenie vozidiel. Niektorí vodiči sa dokonca sťažovali na nehody, ktoré boli spôsobené výtlkmi. Škody pri takýchto nehodách sú ale vzhľadom na nízku rýchlosť omnoho menšie. Cestári každoročne znášajú kritiku od vodičov a často sú nútení tieto bezpečnostné prvky odstrániť. Odstraňovanie výtlkov už potom ekonomicky nákladné je, narozdiel od ich vzniku.