Vesmírna Hlodysea

Z Necyklopédia

2001 : Vesmírna Hlodysea je slávny sci-fi román írečitého oravského autora Artuša C. Vilányiho, ktorý bol sfilmovaný ešte slávnejším oravským avantgardným režisérom Stanislavom "Stenlim" Kubínom do podoby ešte slávnejšieho, rovnomenného filmu. Všetky tieto veci sú tak slávne, že autori ten príval slávy nezniesli a už pred dlhými rokmi ich oboch od dojatia kleplo v pepke. Česť ich pamiatke !

[upraviť] Zápletka / Príbeh / Iné hlody

Príbeh je zamotanejší než kvalitné syrové korbáčiky. Ale približne pojednáva o témach, ako sú : Evolúcia pozemských hlodavcov, zasahovanie neznámej mimozemskej civilizácie do evolúcie pozemských hlodavcov, evolúcia nočnej polúcie pozemských hlodavcov, stretnutie pozemského hlodavca s neznámou mimozemskou civilizáciou, hádanie sa pozemského hlodavca s palubným počítačom posadnutým deratizáciou pozemských hlodavcov, farebný (zjavne drogovo podmienený) trip pozemského hlodavca cez akúsi čiernu dieru či čo... A nakoniec evolučnú premenu pozemského hlodavca na obrieho vesmírneho hlodavca v obrom vesmírnom klepci na vesmírne potkany. Záver je skrátka čisté "vooouha, čéčé, što za kvalitku to fetovali ?!".

Hlavným hrdinom knihy aj filmu je laboratórny potkan Šaňo, ktorého vyslali na palube najmodernejšej vesmírnej lode Dyslektik dakde k Jupiteru či do akej matky beťár kedveš. To preto, lebo ľudia na Mesiaci odkryli tajomný tmavý monolit, ktorý začal hrať neznesiteľné mobilové zvonenie na motívy nemenovanej eurotrashovej disko špivanky. Zvonenie bolo nasmerované niekam k Jupiteru a na niečo poukazovalo, a tak si vedecká obec povedala, že pošle Šaňa, veď je najskúsenejší laboratórny potkan spomedzi všetkých.

Tesne pred zavŕšením cesty sa však veci trochu skomplikovali, lebo superinteligentný palubný počítač lode, DDT 9000 - predtým palubný počítač postrekovacieho traktora na PD Márna Snaha v Hornej Chrapej - si povedal, že sa vráti k svojej bývalej praxi a začne po jednom deratizovať milú hlodavčiu posádku. Šaňo sa po urputnom zápase s DDT 9000 znova zmocní kontroly nad loďou (počítaču nahlodá a prehryzie káble a umierajúci DDT na záver pomätene zaspieva tradičnú ľudovku "Kenderička bobata").

A potom sa tam už diali nejaké bizarné oné a keby som knižku pred rokmi nečítal, asi by mi doteraz nedošlo, čo tým ten Kubín a Vilányi chceli povedať...

[upraviť] Voľné pokračovanie

V ďalšom dieli sci-fi ságy z pera oravského majstra, 2010 : Druhá Hlodysea, odohrávajúcom sa cca 10 rokov po udalostiach pôvodného filmu, je hlavnou postavou Šaňov starý kolega a kamoš, potkan Ďuso. Ďuso je vyslaný na prieskumnú a záchrannú výpravu na palube coolového nového vesmírneho korábu menom Kozmonaut Mufty Len-on. Okrem Ďusa tvoria posádku lode výlučne svište vrchovské s výrazným goralským prízvukom, pochádzajúce zo Zväzu svištích svahových republík (ZSSR) vo Vysokých Tatrách (tento štát už v našich dejinách zanikol, ale v alternatívnom svete Vesmírnej Hlodysei naďalej existuje). Cestou k Jupiterovmu mesiacu Európa naďabia na trosky lode konkurenčnej, utajenej výpravy - vedenej bobrami od Moravy a Dunajca. A potom sa začnú diať ešte divnejšie veci než v prvom dieli.

[upraviť] Super Special Remastered Exclusive Limited Collectors Edition DVDčko filmu

Vyšlo nedávno. Má remasterovaný obraz. A to je všetko, pýtate sa ? Že aké sú tam bonusy ? V porovnaní s inými a lacnejšími vydaniami dokopy veľké tudle, ale je tam jedna malá featurette o problémoch vykonávania veľkej potreby u hlodavcov v beztiažovom stave. Pre všetkých obdivovateľov potkanov povinnosť, inak nuda. Zaujať by vás mohla ešte 40 minút trvajúca sekcia najlepších hlodov - komické kiksy pri natáčaní akčných scén potkanieho hlodania. Onedlho má vraj vyjsť aj špeciálna edícia filmovej adaptácie druhého dielu. Určite naň už s napätím čakáte, aby ste sa mohli nudiť aj po druhýkrát.

Wine-notepad.svg.png

Prehľad literatúry

Bořek StavitelDunaGenesisGenezisJanko HráškoJožin z bažinKarel FoltýnMrázikO troch sadeniciach Kysuca HroznéhoOdchod Slovákov za slobodouPán zemiakovPokémonPreslovia a preriekadláRozprávka o troch prasiatkachRumcajsŠmolinkaŠmolkoviaVesmírna Hlodysea

Feather.png
V iných jazykoch