Zvracanie

Z Necyklopédia

Necyk
Zvracanie
PUKING
Zbavovanie sa nadbytočných živín prostredníctvom zvratkov.

"Kto negrcia, pije pod svoje možnosti!"

- ľudova múdrosť

Zvracanie, či tiež dávenie, grcanie(lat. Vomitus, ang. Ew he's fuckin' puking, maď. Hányás Bobby, nem. Das Erbrechen, slangovo šabľovať či hádzať tyčku), resp. vydávenie, je schopnosť, keď telo dokáže orálne vylúčiť potravu zo svojho žalúdka, ktorá z fyziologicko-chemických dôvodov nemohla byť spracovaná na živiny, vitamíny a bielkoviny. Výsledkom zvracania je recyklovaná potrava, ktorú ľudovo nazývame : Zvratky.

[upraviť] Definícia

Zvracanie môže byť prirodzené, alebo umelo vyvolané, v oboch prípadoch je výsledkom prvotné dávenie nasledované trieskaním grcanice z ústnej dutiny grcajúceho. To, čo je na tričku a na ostatných častiach oblečenia, sa nazýva Grcanica, a to, čo je v záchodovej mise - alebo na podlahe, sa nazýva Zvratky. Ich zloženie je viacmenej rovnaké, líšia s len v názve. Zvratky sú vlastne málo-strávená potrava, ktorá je vhodná na ďalšie opätovné požitie. Podrobnejšie sa tejto tématike venuje článok : Zvratky.

[upraviť] Kedy dochádza k zvracaniu

Nora mojsejova reflex 10 3
Pociťuje dávenie, či potrebu zvracať, keď sa pozeráte na túto fotku?
 
183
 
30

The poll was created at 15:03 on jún 19, 2011, and so far 213 people voted.
  • keď telo prijalo príliš veľa živín, a nedokáže ich spracovať.
  • keď telo neprijalo veľa živín - ale to, čo prijalo, nedokáže spracovať.
  • keď množstvo alkoholu v žalúdku je väčšie, než množstvo žalúdočnej kyseliny a mozgových buniek.
  • len tak, zo srandy.
  • keď telo požilo predmet, ktorý nie je možné stráviť - a je príliš veľký na to, aby ho bolo možné vysrať.

[upraviť] Doposiaľ nevysvetlené príčiny zvracania

  • keď sa vám točí hlava(v aute, v lietadle, na kolotoči).
  • ženy zvracajú, keď sú tehotné
  • keď sa príliš dlho pozeráte na fotku nahej Nory Mojsejovej.

[upraviť] Obranný reflex

Zvracanie môže v ojedinelých prípadoch slúžiť aj ako obranný reflex. Vždy, keď si strčíte prsty hlboko do hrdla, začnete pociťovať dávenie, ktoré neskôr vyústi až do samotného zvracania. Korene tohto obranného reflexu nájdeme v období 500 000 P.V.T. - 300 000 P.V.T., keď sa u našich dávnych predkov, konkrétne u Homo Erectus(Človek Postavený), vyvinula táto nová forma ochrany pred zákernými predátormi. Naši prví predkovia pochádzali z Afriky V tej dobe žili v Afrike aj pavúky rodu Argiope, ktoré boli prudko jedovaté a pre našich predkov znamenali istú smrť. Tieto pavúky žili nočný život a boli veľmi negatívne preslávené tým, že zvykli spiacim ľudom vliezť do úst, z úst do hrdla a z hrdla do žalúdka, odkiaľ sa už potom nevedeli dostať von a spiacemu tým v konečnom dôsledku spôsobili zranenie, na ktoré do rána podľahol. Ľudia Postavení často spali s otvorenou gambou, aby mohli hlasnejšie chrápať. Vtedy im tieto pavúky vliezli do úst, časom sa preto u ľudí vyvinul obranný reflex v hrdle, ktorý rozpoznával prítomnosť pavúkov. Po spoznaní pavúka sa spustil proces zvracania, ktorý "vystrelil" von pavúka z úst spiaceho a zároveň, kvôli bezpečnosti, zobudil spiaceho a aj všetkých spiacich okolo neho. Tento reflex u nás existuje dodnes, a je možné ho úspešne stimulovať.

Vysvetlenie: Tento reflex môžete vyvolať tak, že si strčíte prsty hlboko do hrdla, váš mozog vyhodnotí vaše prsty ako : Nohy veľkého pavúka, a automaticky spustí obranný reflex hrtanu. Začnete zvracať a vaša myseľ sa na krátku dobu prečistí, budete si pripadať živší a pozornejší, to preto, aby ste mohli zachytiť pohyb prípadného jedovatého pavúka vo vašom okolí.
49-aspetti di vita quotidiana, vomito,Taccuino Sanitatis, Ca

Vracanie zobrazené v medicínskej príručke Taccuino Sanitatis zo 14. storočia

[upraviť] Z histórie

V Staroveku, v Stredoveku a v Maďarsku, malo zvracanie dôležitý význam v medicíne, v oblasti všeobecnej, i v nádorovej a Religionistickej. Využívali ho prevažne puritáni, ktorí verili, že zvracanie prečisťuje telo, i dušu.

[upraviť] Vynález zvracania

Podľa Biblie ako prvý zvracal (dávil) kráľ Dávid. Zvracal možno preto, lebo ho Riško Držbalónik neuznal za kráľa, pretože nebol korunovaný biskupom, ale len obyčajným Bohom, čo Riško neuznáva. Odvtedy sa hovorí "chváliť Dávida".

[upraviť] Liečenie nádorov

Táto liečebná praktika bola založená na tom, že ľudia si predstavovali nádor - ako čierneho okrúhleho pajáca s rukami a nohami. Po zvracaní sa občas vo zvratkoch objavilo aj niečo čierne a okrúhle, čo vyzeralo ako mŕtvy pajác. Po nemalom množstve neúspešných pokusov medici vyškrtli túto liečebnú praktiku zo svojich múdrych kníh, zachovala sa len zmienka, že táto praktika kedysi existovala.

[upraviť] Regurgitačný exorcizmus

Ľudia verili, že pokiaľ je niekto posadnutý diablom, diabla je možné vyhnať z tela pomocou zvracania. Ľudia posadnutí diablom boli tí, čo spáchali nejakí chorý zločin, za ktorý si nezaslúžili ani doživotie, a trest smrti ešte vtedy neexistoval - to sa však čoskoro zmenilo. Regurgitačný exorcizmus nemal na posadnutých žiadny efekt, po prepustení zo zdravotníckeho zariadenia posadnutí naďalej pokračovali v páchaní svojich chorých zločinov. Religionistickí ľudia sa napokon zhodli, že jediný spôsob ako sa zbaviť verejnosti-nepríjemných ľudí, je : zabiť ich. Robili to formou verejnej popravy, ako varovanie a výstrahu pre ostatných diablom posadnutých ľudí.

[upraviť] Vedecké zvracanie

Keď sa pri panovníckych dvoroch objavili prví učenci, zvyčajne sa dosť ťažko stotožňovali s náhlym vzostupom životnej úrovne a stávali sa z nich alkoholici. Do práce často nastupovali s poriadnou opicou a zvracanie sa stalo bežnou súčasťou ich práce. Dodnes sa zachovala fráza „vyvrátiť niekomu názor“, čo bola vtedy bežná forma zahájenia prezentácie.

[upraviť] Ľudové zvracanie

"Už vám po obede vydávilo?"

- gazdiná - hosťom

Medzi ľudom tiež boli obľúbené niektoré, dnes už miznúce, aktivity súviace so zvracaním. Obľúbenou pomstou susedovi bolo napr. mu „zavracať ovce“. Niektorí vedci sa však domnievajú, že vracanie bolo vtedy natoľko populárne, že zavracať niekomu ovcu sa považovalo skôr za prejav priateľstva. Obľúbené bolo aj „vracanie dlhov“.

[upraviť] Komunistické zvracanie

Komunisti sa (negatívne) zmeriavali v podstate na dve stránky zvracania:

  1. zvracanie vývoja, tzv. kontrarevolúciu - v podstate šlo o zvracanie na znak nechuti k vývoju,
  2. rozvracanie - nevieme, čo proti takémuto rozdistribuovanému zvracaniu vlastne komunisti mali, veď šlo vlastne o zvracanie v kolektívnom duchu, keď sa zvratky dostali každému. Ale boli proti. Možno sa im šírenie komunistických myšlienok ich rozvracaním medzi ľud zdalo nedôstojné, na rozdiel od kapitalistov, ktorým aj takýto spôsob šírenia myšlienok vyhovoval a preto vyhrali.

[upraviť] Demokratické zvracanie

V súčasnosti môže každý slobodne zvracať. Aby v tom nebola úplná anarchia, každé zvracanie si treba nechať potvrdiť (pre daňové účely) dokladom nazývaným vratka.

[upraviť] Zvracanie v umení

Už ruský (nie sovietsky, ale gruzínsky) hudobný skladateľ Aram Chačaturian oslávil umeleckú potenciu zvracania vo svojom známom šabľovom tanci. V bývalom Těžkoslovensku za ním omnoho nezaostal ten spevák a automechanik Milan Chladič svojím nesmrteľným hitom „Za rock se zvracím“ (či tak nejak). Aj spisovateľ a etnomológ Dobroslav Chrobák sa téme zvracania venoval v mystickom románe Drak vracia. V mystickom preto, lebo nešlo o skutočného draka, hoci vracanie bolo skutočné. Vo svojom pseudonyme zvracanie naznačil knieža slovenského dubbingu (nemá to so sexom nič spoločné) Svätopluk Šablatúra.

[upraviť] Zvracanie v ekológii

Zvratkom na chodníku sa hovorí ekologická stopa.